Het overbrengen van een boodschap via influencers blijkt een van de snelst groeiende trends op het gebied van marketing en pr. Afgelopen zomer werden er dan ook behoorlijk wat influencer events georganiseerd. Of het nu ging om een nieuwe hotspot, winkel, product of een catalogus; de events leverden vaak veel (online) publiciteit op.
Bij het organiseren van zo’n event zijn er een aantal punten waar je extra aandacht aan moet besteden. Vier tips op een rij, aan de hand van vier succesvolle cases:
1. Nodig de juiste influencers uit
Essentieel is natuurlijk dat je de juiste mensen uitnodigt voor het event. En waar vind je influencers? Op social media natuurlijk. Op Instagram is zoeken met de juiste hashtags niet moeilijk, en in één oogopslag is te zien hoeveel volgers iemand heeft en in welke hoek zij zitten. Kortom, je weet dan hoe relevant diegene voor jou is als influencer. Een aantal uren deskresearch is wel noodzakelijk voor het opstellen van een mooie gastenlijst.
Een andere optie is The Hoxton methode. Tijdens de openingsweek van dit eigenwijze hotel aan de Amsterdamse Herengracht nodigden zij verschillende bedrijven uit om een evenement te organiseren in – je raadt het al – The Hoxton. Hierdoor was eigenlijk heel hip Amsterdam al eens in het hotel geweest voordat het überhaupt open was: de creatievelingen (FRAME en Vice), sportievelingen (The House of Yoga en Vondelgym), acteurs, regisseurs (100% Halal) en tot slot de fashionista’s en modellen (Elle).
2. Kies een coole locatie
Misschien wel net zo belangrijk als de influencers die naar je event komen: de locatie. Het decor van alle Instagram-foto’s moet natuurlijk zo aantrekkelijk mogelijk zijn, voor maximaal effect.
Verschillende Rotterdamse ondernemers combineerden verschillende perfecte locaties in hun stad zoals het King Kong Hostel. Er werd een influencer weekend georganiseerd, waarvoor een select groepje bloggers werd uitgenodigd. Met de fiets de stad door, een bezoek aan de Euromast, een taartje eten bij Dudok, een bezoek aan Boijmans Van Beuningen en overnachten in King Kong Hostel, alles was geregeld.
De influencers fotografeerden en filmden er het hele weekend op los. Naast een aantal Nederlandse bloggers, waren er ook Vlaamse bloggers aanwezig. Het weekend resulteerde in vrolijke plaatjes van de stad en publiciteit over de landsgrenzen heen.
3. Zorg voor een origineel event
Voor degene met een beperkt budget is dit een extra belangrijke tip. Een origineel event, met bijpassende creatieve uitnodiging, kan ervoor zorgen dat influencers die normaal gezien geld vragen voor hun aanwezigheid, hen toch doet besluiten om voor niks te komen. Voor de fear of missing out. Daarnaast verhoogt een uniek evenement de kans op viral online aandacht.
De trainees van pr-bureau De Wolven, De Jonge Wolven, stonden afgelopen zomer voor de uitdaging om met een klein budget een influencers event te organiseren. Voor kringloopwinkel Boedelruimers werd een origineel idee bedacht: een social influencers high tea, midden in de kringloopwinkel. De tafels, stoelen en het servies uit de winkel werden ingezet en er was een modeshow met kringloop-kleding.
Tenslotte was er een vintage safari, waarin de influencers op zoek gingen naar parels in de winkel. De genodigden gaven naderhand aan dat ze dit een onderscheidend en sympathiek event vonden. Dat leidde weer tot veel online buzz. Missie geslaagd dus.
4. Creëer relevante content
En als je dan de juiste mensen hebt, de juiste locatie en een origineel event, is het alleen nog zaak om innovatieve, fraaie en/of ijzersterke content te creëren om het event heen. Foto’s, video’s en voorproefjes delen via alle kanalen leidt tot grote verwachtingen en een langere spin-off van het event.
Een uitstekend voorbeeld hiervan is het #IKEAcatalogus-event dat Ikea organiseerde voor een grote groep influencers vanwege de lancering van hun nieuwste catalogus. Van BN’ers tot lifestyle-, interieur- en foodbloggers en vloggers, iedereen was er bij. Naast alle content die voor, tijdens en na het event werd gedeeld door de aanwezigen, heeft Ikea zelf ook mooi beeldmateriaal gecreëerd.
Voorafgaand aan het event kwamen er drie filmpjes online, de IKEA Cataloggers serie, waarin vijf mensen werden gevolgd in de aanloop naar het event. Na het event werd er ook een indrukwekkende 360 graden video online gezet. Hierdoor leek het net alsof je bij het evenement aanwezig was, ook al zat je thuis op de (Ikea) bank.
Indien juist in elkaar gezet, kan een influencer event mooie publiciteit opleveren. Het is erg leuk om te organiseren en hoewel er steeds meer van dit soort events worden georganiseerd, is het nog steeds een originele manier om je merk/organisatie op de kaart te zetten.