Wat wil je precies gaan doen met de data?
Er wordt onwijs veel geschreven over het belang van data, maar veel bedrijven vinden het lastig om te starten. Volgens Erwin Kloppenburg is het belangrijk om eerst goed te onderzoeken wat je precies wilt bereiken met het verzamelen van data.
‘In principe zou alle data relevant kunnen zijn, zolang je maar weet waar je het voor wilt gebruiken. Afhankelijk van het segment waarin je opereert, zijn er verschillende soorten data die je kunt gebruiken. Denk in de industrie bijvoorbeeld aan financiële data, verkoopdata, productiedata, logistieke data en HR-data. Vergeet ook data buiten je kantooromgeving niet, zoals machinedata.’
Wanneer je de data uit deze bronnen los van elkaar ziet, is hier vaak relatief weinig uit op te maken. ‘Het is dan ook essentieel om verschillende soorten data samen te brengen in een dataplatform. Dan kun je inzichten en stuurmiddelen verkrijgen waardoor je organisatiebreed efficiënter wordt’, vertelt Kloppenburg.
Data combineren voor betere inzichten
Het combineren van data is vaak een knelpunt. Dat heeft volgens Kloppenburg twee verschillende redenen: ‘Meestal is de data op een complexe manier opgeslagen, hierdoor duurt het lang om de data te onttrekken. Daarnaast geldt dat grotere organisaties vaak veel data uit veel verschillende bronnen verzamelen. Er moet dus een hoop gecombineerd worden.’
De wereld is voortdurend in beweging en daarmee ook het dynamische karakter van data. Een systeem dat die stroom aan data snel kan ontkoppelen en omzetten in inzichten geeft je net dat streepje voor.
Klassieke oplossingen om data te combineren zijn erg arbeidsintensief om op te zetten en te beheren. Met Qlik Data Integration kun je op een eenvoudige manier data uit verschillende bronnen realtime in een dataplatform laten plaatsen. ‘Veel van het handmatige ontwikkelwerk en beheerswerk wordt geautomatiseerd. Dat scheelt veel tijd en geld voor de IT-afdeling’, vertelt Kloppenburg.
Duurzaam waarde toevoegen
Als aanbieder van Qlik-software, ligt bij Axians de focus op het toevoegen van waarde bij klanten. ‘Daarom gaan we altijd eerst in gesprek om te kijken waar bedrijven tegenaan lopen. Pas daarna gaan we aan de slag met het bedenken van een goed passende infrastructuur. Deze relateren we aan de businesscase of ROI. Data-analytics kost tenslotte geld, het moet dus ook tijdsbesparing, meer kwaliteit of betere beveiliging opleveren.’
Webinar: Data koppelen op de juiste manier
We verzamelen tegenwoordig op steeds meer verschillende plekken data. Al deze data heeft zijn eigen waarde, maar je zou het slim willen koppelen om de extra toegevoegde waarde boven water te krijgen. Erwin Kloppenburg en drie andere specialisten vertellen hoe Qlik Data Integration daarbij kan helpen.
lees verderNadat de tool geïmplementeerd is, kun je zelf aan de slag gaan met het beheer. Maar een partij als Axians kan ook het beheer oppakken. ‘De ontwikkelingen gaan ontzettend hard, daarom zie je steeds vaker dat bedrijven deze zaken uitbesteden. Hierbij levert Qlik de techniek en hebben wij expertise op segmentniveau waardoor we begrijpen wat er speelt binnen een organisatie.’
Inzichten terugkoppelen naar de bron
Nadat de inzichten gerapporteerd zijn, koppelt Axians de acties die hieruit voortkomen direct weer terug aan belangrijke bronsystemen. ‘Hierdoor kun je direct bijsturen door middel van de nieuwe informatie en verspil je geen waardevolle tijd.’ Data van vandaag bepaalt je richting voor de toekomst – om je klanten nu en in de toekomst te kunnen blijven bedienen.
Data-replicatie: van ruwe data naar inzichten in 4 stappen
Hoe Axians je bedrijf precies gaat helpen op het gebied van data-analytics, hangt af van de volwassenheidsfases waar je organisatie zich in bevindt.
- Fase 1: Het bedrijf bekijkt de data met een focus op het verleden. Wat is er allemaal gebeurd?
- Fase 2: De data wordt nauwkeuriger geanalyseerd, er worden conclusies getrokken en verbanden gelegd.
- Fase 3: Er komt een focus op voorspelbaarheid. Waarom is iets op een bepaalde manier gebeurd en wat betekent dit voor de toekomst?
- Fase 4: Het bedrijf maakt analyses om te bepalen wat er op basis van data precies kan gebeuren in de toekomst en wat er nodig is om tot een bepaald resultaat te komen.
Daarnaast wordt gekeken naar de ambities van de organisatie. ‘We proberen te ontdekken waar op dit moment de pijn ligt, op basis daarvan willen we echt waarde leveren. Soms komt een klant bij ons met een bepaald probleem, maar blijkt uit de data dat er iets heel anders aan de hand is. We kunnen hierbij de oogkleppen weghalen in alle lagen van de organisatie. Dat is een heel gaaf proces.’
Aan de slag
In de toekomst zal automatische data replicatie niet meer weg te denken zijn. Handmatig data overzetten zal nog meer naar de achtergrond verdwijnen. Ga voor een ultieme integratie van cloud, data en replicatie. Bekijk het webinar als je meer wilt leren over een journey naar de cloud en hoe je data in real-time kunt overzetten.