Slimme data in de logistiek
Vanderlande is wereldmarktleider voor toekomstbestendige logistieke procesautomatisering op luchthavens en voor pakketdiensten. Daarnaast is de onderneming een leverancier van deze procesautomatisering voor distributiecentra. In de praktijk betekent dit dat bagage op vliegvelden effectief en storingsvrij wordt vervoerd, en dat pakketjes van e-commerce bedrijven heel snel kunnen worden opgeslagen en weer worden verstuurd naar de klant. Om deze processen zo goed mogelijk in te richten, maakt Vanderlande slim gebruik van data.
Naar een datagedreven organisatie
‘We willen zoveel mogelijk datagedreven gaan werken’, vertelt Van den Berk. ‘Vroeger werkten onze mensen nog veel met Excelsheets, maar dat werkt lang niet snel genoeg.’ Daarom besloot het bedrijf over te gaan op de analysesoftware van Qlik, mèt succes. Inmiddels gebruiken ruim duizend medewerkers de toepassing Qlik Sense om inzichten uit de data te gebruiken in hun werk. ‘Ik vind het een heel goede ontwikkeling, we kunnen onze interne processen verbeteren door deze inzichten’, stelt Van den Berk.
De medewerkers kunnen hierdoor zelf aan de slag met intuïtieve dashboards. ‘Analyses gaan hierin veel sneller en efficiënter dan in Excel’, vertelt Van den Berk. ‘Aan de hand van een paar klikken in de visualisaties kun je snel zien welke waardes bij elkaar horen. Ook kun je heel snel filteren en analyses maken.’
Business intelligence in de praktijk
Vanderlande wordt bij de inzet van Qlik ondersteund door Qlik-partner Credon. Credon levert consultancy, software en verzorgt het onderhoud. ‘Zij laden de datasets in en maken de dashboards zelf voor onze medewerkers’, vertelt Van den Berk. ‘Soms denken ze ook mee met complexere vraagstukken of helpen ze bij operationele zaken zoals monitoring. Ze hebben hierbij direct contact met onze medewerkers.’
Zij hebben geen training nodig gehad om aan de slag te kunnen met Qlik. Volgens Van den Berk werkt de tool heel eenvoudig: ‘Je moet even wennen hoe de associatieve engine werkt, want deze stelt iemand in staat om op verschillende wijzen de gegevens te verkennen. Medewerkers kunnen dan aan de slag met dashboards die wij voor ze klaarzetten. In die dashboards proberen we al 80% van de vragen die medewerkers kunnen hebben over de data te beantwoorden, zodat ze hier direct inzichten uit kunnen halen. De overige 20% kunnen ze dan zelf beantwoorden, hiervoor verzorgen we wel een training’.
Hoe Slachtofferhulp Nederland data slim inzet
De wensen rondom data- en informatie gestuurd werken vandaag de dag kunnen niet worden beantwoord in een traditionele Business Intelligence omgeving. Slachtofferhulp Nederland vertelt hoe zij met Data Analytics de dienstverlening verbeteren.
lees verderDashboards op de werkvloer
Van den Berk geeft een voorbeeld van een toepassing bij de afdeling verkoop. Zij krijgen een dashboard met gegevens over de verkoop van een bepaalde dienst. ‘Wij geven dan direct binnen het dashboard aan hoeveel er verkocht wordt binnen een bepaald segment. Dan maak je het meteen duidelijk voor de medewerker. Het fijne aan het dashboard is dat je steeds meer vragen gaat stellen over de data naarmate je verder werkt.’
Een voorbeeld van een operationele toepassing vinden we bij een distributiecentrum van Vanderlande. ‘Daar werken onze mensen met een visueel distributiecentrum-planbord waarin data wordt gecombineerd uit meerdere systemen. Hierdoor weet de medewerker in het distributiecentrum precies wat er binnen is, wanneer het verstuurd moet worden en naar welke klant het moet.’
Een vaste contactpersoon bij Credon
‘Inmiddels werken we vier jaar met de analysesoftware’, vertelt van den Berk. ‘We hebben een vaste contactpersoon bij Credon, dat is heel erg prettig’, vertelt van den Berk. ‘Hij vraagt bijvoorbeeld regelmatig of er nieuwe ontwikkelingen zijn. We hebben echt persoonlijk en informeel contact, het is een heel fijne samenwerking. Sommige consultants zitten voor langere tijd meerdere dagen per maand bij ons op kantoor, dan krijg je echt een band.’