1. ‘Volksbank wordt ASN Bank, SNS verdwijnt’
ASN wordt het leidende merk binnen de Volksbank. Dat zeggen bronnen tegen het FD. Zelf ontkent de staatsbank dat er al een besluit genomen is. Het zou betekenen dat de drie andere merken onder de paraplu van de Volksbank – SNS, BLG Wonen en Regiobank – verdwijnen.
Het is al langer bekend dat Volksbank gaat snoeien in het portfolio en met slechts één van de huidige vier merken verder wil. Topman Roland Boekhout omschrijft het als een ‘belangrijke stap voor drastische vereenvoudiging’. Ook was snel duidelijk dat de strijd tussen de twee bekendste merken zou gaan, waarbij SNS nu het onderspit lijkt te delven.
2. Musk is eerste man van meer dan 400 miljard
Elon Musk schiet als eerste persoon ooit door de vermogensgrens van 400 miljard. Zijn vermogen is sinds de verkiezingswinst van Donald Trump met 77 procent gestegen, schrijft Bloomberg. De Tesla-topman is nu goed voor 447 miljard dollar, ongeveer 427 miljard euro.
Dat komt onder meer omdat de koers van Tesla met zo’n 423 dollar op recordhoogte staat. Het bedrijf heeft de wind in de zeilen dankzij de nauwe banden tussen Musk en Trump: de verwachting is dat de aankomend president de regels voor zelfrijdende auto’s versoepelt en belastingvoordelen voor concurrerende EV-bedrijven afschaft.
Musks vermogensgroei hielp ook om het totale vermogen van de vijfhonderd rijkste mensen ter wereld boven de 10 biljoen dollar te krijgen. Dat is in omvang vergelijkbaar met het gezamenlijke bbp van Duitsland, Japan en Australië.
Lees ook: Hoe ‘first buddy’ Elon Musk het centrum van de macht bereikte
3. Online super Picnic stapt in wielersport
Allitereert lekker: de Nederlandse wielerploeg DSM-Firmenich PostNL rijdt vanaf volgend jaar verder als Picnic PostNL. De online supermarkt heeft zich voor minimaal vier jaar als naamgever verbonden aan de ploeg, waar onder andere Fabio Jakobsen en Charlotte Kool onder contract staan.
Het is de eerste keer dat het bedrijf een sportteam sponsort. Doel is om meer naamsbekendheid te verwerven in de markten waar de digitale super actief is: Nederland, Duitsland en Frankrijk.
Lees ook: Michiel Muller: ‘Natuurlijk wordt Picnic winstgevend’
4. Familiebedrijven schroeven investeringen op
Familiebedrijven verhogen hun investeringen om de krappe arbeidsmarkt het hoofd te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van Nyenrode Business Universiteit onder directeuren en eigenaren van familiebedrijven. De respondenten geven aan het komende jaar gemiddeld 16 procent meer te investeren dan in 2024.
Ongeveer negen op de tien ondernemingen zetten in op procesverbeteringen, acht op de tien leggen de nadruk op investeringen in personeel. Technologische innovatie (73 procent) en productinnovatie (61 procent) staan eveneens hoog op de agenda.
5. XXL Nutrition scoort deal voor 2700 Action-winkels
XXL Nutrition haalt een grote nieuwe klant binnen: Action. In de 2700 vestigingen in Europa zal een compact assortiment worden verkocht, met producten die alleen bij de discounter verkrijgbaar zullen zijn. Dat meldt oprichter René van der Zel op Linkedin.
XXL Nutrition kan dit deel van het assortiment volgens de founder voor een scherpe prijs bij Action neerleggen. ‘Het gaat over heel grote volumes die in één keer besteld, geproduceerd en afgenomen worden. We hebben er verder geen logistieke-, verzend- en marketingkosten aan.’
Lees ook: René van der Zel (XXL Nutrition) is een controlfreak die altijd ‘aan staat’
6. En dan dit: is deze ChatGPT on steroids 200 dollar waard?
200 dollar per maand. Dat kost het nieuwe geavanceerde model van ChatGPT. Is het dat waard? Remy Gieling (voormalig hoofdredacteur MT/Sprout) en Job van den Berg, founders van ai.nl, trokken hun creditcard om de proef op de som te nemen. Het resultaat is nogal, tsja, teleurstellend. Grootste misser: het systeem weet niet dat er een nieuwe Trump-regering aan zit te komen in Amerika. ‘Hij staat wel echt op Pro Mode, toch?’
Rondje transfers 🔄
- Frank Koster treedt per 1 januari af als ceo van private bank InsingerGilissen. Directeur private banking Martijn Storsbergen is aangesteld als zijn opvolger. Koster vertrekt na het ‘succesvol afronden’ van de opdracht waarmee hij was aangesteld: InsingerGilissen omvormen en de organisatie geschikt maken voor duurzame groei.
Wat we ook lazen:
- Dinohype onder miljardairs geeft wetenschappers kopzorgen (FD)
- Slechtste reclameslogan: ‘Weer een tevreden klant koud gemaakt’ (NOS)
- NAVO-baas Rutte: ‘We moeten ons mentaal voorbereiden op oorlog’ (Nu.nl)
- LiveDrop kondigt strategische samenwerking aan met Intel (persbericht)
- Techmiljardair Frank Slootman: ‘Ik begrijp geen fluit van het opzetten van een startup’ (FD)
- Mark Zuckerberg wil wit voetje halen bij Donald Trump (Quartz)