1. Margaret Versteden-van Duijn verruilt Bol voor Albert Heijn
De opvolger van Marit van Egmond is bekend. Margaret Versteden-van Duijn wordt per 1 september 2025 ceo van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall. Moederbedrijf Ahold kiest dus iemand uit de eigen gelederen: momenteel zwaait Versteden-van Duijn de scepter bij Bol. Ze werkt al tien jaar bij de webwinkel en is er sinds 2021 ceo. Daarvoor was ze onder andere cmo, cco en chief platform officer. Eerder had de Nederlands-Australische topvrouw internationale rollen bij Bain & Company, Nike en Boston Consulting Group.
Haar benoeming betekent ook dat er bij Bol een stoel vrijkomt. Maite Zubiaurre, de huidige chief product & technology officer, volgt Versteden-van Duijn met ingang van september op. Ook zij werkte bij de Boston Consulting Group, voor ze in 2016 bij het online winkelplatform begon. Sindsdien had ze diverse senior functies, waaronder director of strategy & business development en director of marketing & shopping technologies. Sinds 2021 maakt ze deel uit van de directie van Bol.
2. TNO adviseert kabinet: ‘Schaf CO2-heffing af, meer geld naar innovatie’
De energieprijzen moeten omlaag, de investeringen in innovatie omhoog en uitblinkers als ASML verdienen ruim baan. Dat zijn de belangrijkste adviezen van onderzoeksinstituut TNO, dat op verzoek van de Tweede Kamer in het inmiddels beroemde Draghi-rapport dook, waarin de voormalig ECB-voorzitter waarschuwt dat Europa achterop begint te raken. Ook Nederland moet aan de bak, ziet TNO.
De Volkskrant tikte de bevindingen van het instituut op. Om de hoge energieprijzen gelijk te trekken met de rest van Europa, adviseren de onderzoekers de CO2-heffing in te trekken. Ook stellen ze voor meer windparken op zee te bouwen en vaker CO2 af te vangen en ondergronds op te slaan. Momenteel wordt jaarlijks 2,2 procent van het bbp geïnvesteerd in innovatie, dat percentage moet omhoog naar 3 procent.
3. Nieuwe Unilever-ceo gaat nog dieper snijden dan Schumacher
Unilever gaat nog meer merken afstoten dan eerder aangekondigd. Dat maakte de nieuwe ceo Fernando Fernandez donderdag bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers, waarover de Volkskrant bericht. Het concern zet in op de dertig topmerken die momenteel goed zijn voor driekwart van de omzet, en veel groeipotentie hebben. Naar de rest wordt kritisch gekeken, in het bijzonder de voedingstak.
Voorganger Schumacher wilde voor 1 miljard euro snijden, Fernandez blijkt nog een stap verder te gaan en merken te willen verkopen met een gezamenlijke omzet van 2 miljard. Die wil de nieuwe ceo ‘op het juiste moment wegdoen’. Een deel is de deur al uit: de ijsdivisie (o.a. Magnum, Ben & Jerry’s) is op afstand gezet, oer-Hollandse labels als Unox, Conimex en De Vegetarische Slager zijn verkocht.
Lees ook: Hein Schumacher vertrekt bij Unilever: ‘Beleggers en bestuur willen harder, sneller en meer’
4. Techstartup Pro Parents scoort 1 miljoen euro
Het Nederlandse techstartup Pro Parents van ondernemer Joyce Knappe heeft 1 miljoen euro gescoord voor Europese uitbreiding. Knab-founder Mike de Boer en Albelli-oprichter André Grimbergen stappen in met het nieuwe fonds Quantum Leap Capital, net als Lara Koole van Carbon Equity en Jeroen ter Huurne van Collin Crowdfund. Ook bestaande investeerders Oost NL en Peakfijn haken aan.
Pro Parents richt zich op (aanstaande) werkende ouders en doet dat via de werkgever: bedrijven die medewerkers die een gezin starten, willen ondersteunen. Voor ouders is er een app, voor leidinggevenden en HR een dashboard met informatie en toegang tot zorgprofessionals.
Lees ook: De app voor werkende ouders die deze femtech-founder zelf had willen hebben, haalt nu miljoenen op
5. ‘Booking wil 10% banen schrappen’
Booking wil het mes in het personeelsbestand zetten. De reisgigant mikt op een personeelsreductie van meer dan 10 procent, meldt het FD. Wel is de reorganisatie die het Amerikaanse moederbedrijf bij dochter Booking.com wil doorvoeren qua personeelsaantallen nog een ‘moving target’. Daar werken nu zo’n 9000 mensen, waarvan 7000 in Amsterdam.
Desondanks een forse reductie voor een bedrijf dat niet in financiële problemen verkeert. Moederbedrijf Booking Holdings blaakt juist van gezondheid; over 2024 rapporteerde het concern een omzetstijging van 11 procent tot 23,7 miljard en een stijging van de nettowinst met 37 procent tot 5,9 miljard. Het bedrijf wil ‘wendbaarder en efficiënter’ worden, maar door die goede cijfers stuit de reorganisatie volgens de zakenkrant intern op onbegrip.
6. En dan dit: Zo voorkom je dat Meta AI straks traint met jouw Instagram-foto’s
De Autoriteit Persoonsgegevens maakt zich grote zorgen over de plannen van Meta en andere techbedrijven om kunstmatige intelligentie te trainen met openbare data. De privacywaakhond roept gebruikers op om nu in actie te komen als ze niet willen dat Meta AI traint met hun data. Doen ze dat niet vóór 27 mei, dan gebruikt het bedrijf hun gegevens automatisch voor het trainen van de eigen kunstmatige intelligentie-modellen.
‘Het risico is dat je als gebruiker de controle over jouw persoonsgegevens verliest’, zegt Monique Verdier, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens. ‘Je hebt ooit iets op Instagram of Facebook gepost en die gegevens zitten straks in dat AI-model. Zonder dat je precies weet wat daarmee gebeurt.’ Bezwaar aantekenen kan via het bezwaarformulier van Instagram of dat van Facebook.
Rondje funding 💸
-
De Amsterdamse startup Peckish heeft 800.000 euro opgehaald in een pre-seed financieringsronde, geleid door Arches Capital. Peckish ontwikkelde een AI-gedreven platform waarmee restaurants hun voorraadbeheer kunnen automatiseren, om zo verspilling te voorkomen. Volgens ceo Harpreet Singh verliezen restaurants tot 24 procent van hun voorraad per week. Dat loopt jaarlijks in de tienduizenden euro’s.
Rondje kwartaalcijfers 📈
- 2024 was een goed jaar voor de Europese onlinebank Revolut. De omzet steeg met 72 procent tot 3,7 miljard euro, de nettowinst explodeerde met 149 procent en kwam uit op 920 miljoen.
- Bij Nissan gaan de zaken minder soepel, blijkt uit de winstwaarschuwing die de Japanse automaker afgeeft. Het bedrijf vreest dat het verliest over het afgelopen boekjaar kan oplopen tot 750 miljard yen (4,62 miljard euro). Eerder werd uitgegaan van 80 miljard yen. Nissan kampt met toegenomen concurrentie en een verouderd aanbod, bovendien moest het grote afschrijvingen doen op fabrieken.
Wat we ook lazen:
- Hoe het ‘ondeugende’ ING grootaandeelhouder werd van Van Lanschot Kempen (FD)
- Legal tech-bedrijf Reynen Court failliet verklaard (Faillissementsdossier)
- Chinese elektrische auto’s booming in Europa ondanks heffingen (NOS)
- Bij Tata Steel breekt het eindspel aan (NRC)
- In memoriam: Frans Heesen was de ‘jachtenkoning’ uit Oss (FD)
- Eerste e-steps met kenteken binnenkort toegelaten op openbare weg (NOS)
- Nog 120.000 ondernemers hebben coronaschuld, samen 5,9 miljard euro (RTL Nieuws)