Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Uitverkoop failliet Blokker levert 103 miljoen euro op – Shell verhoogt uitkeringen aandeelhouders

Ook nieuws: Felyx verkocht voor 1 euro aan Spaanse Cooltra, Trump strikt Hyundai met America first-strategie, Vattenfall maakt bezwaar tegen eigen windpark, Helft kleine transportondernemers stopt door zero-emissiezones en Airbus-topman: 'Rusland valt NAVO ruim voor 2029 aan'.

blokker faillissement
Blokker maakt een doorstart onder nieuwe eigenaar PB Capital, dat de keten voor 1 miljoen euro overnam. Foto: Getty Images

1. Uitverkoop failliet Blokker levert 103 miljoen euro op

De faillissementsuitverkoop van Blokker heeft ruim 103 miljoen euro opgeleverd. Dat blijkt uit het faillissementsverslag, meldt RetailTrends. De huishoudketen verkocht in anderhalve maand tijd voorraden ter waarde van bijna de helft van de omzet die eerder dat jaar in zeven maanden werd gedraaid. Blokker werd in november failliet verklaard en telde op dat moment 400 winkels en 3.500 werknemers. Het winkelbedrijf kampte al langer met concurrentie van webshops en schulden bij de Belastingdienst.

Blokker maakt een doorstart onder nieuwe eigenaar PB Capital, dat de keten voor 1 miljoen euro overnam. Achter deze bv zitten Roland Palmer en zijn moeder, Ans Blokker. Palmer is de neef van de voormalige eigenaren Jaap en Ab Blokker.

Lees ook: Roland Palmer maakt een comeback als redder van Blokker

2. Shell verhoogt uitkeringen aan aandeelhouders, topman Sawan krijgt 11 miljoen

Shell verhoogt de uitkeringen aan aandeelhouders door 40 tot 50 procent van de kasstroom terug te geven, tegenover 30 tot 40 procent eerder, meldt De Telegraaf. Ceo Wael Sawan kondigde tijdens de Beleggersdag in New York miljarden aan kostenbesparingen aan en een groeistrategie voor LNG.

Shell blijft inzetten op fossiele brandstoffen en verwacht een groei van 20 tot 30 procent in LNG tegen 2030. ‘We willen wereldwijd de leider in gas en lng worden’, zei Sawan. Zijn eigen beloning steeg met 8,5 procent naar 11 miljoen dollar. De chemietak wordt herzien, inclusief vestigingen in Nederland. Shell gaat zijn chemiedivisies wereldwijd opnieuw evalueren. Dat kan in Europa leiden tot gedeeltelijke of volledige sluitingen, meldt NOS. De olie- en gasgigant wijst op hoge energiekosten, netwerkkosten en strengere CO2-regels als uitdagingen voor de sector. De mogelijke impact op Shell Moerdijk en Pernis blijft onduidelijk. Ondanks beloftes over duurzaamheid, blijven investeringen daarin onder druk staan.

Lees dit interview in de MT/Sprout-serie Hoge Bomen: Frans Everts (Shell Nederland): ‘Mensen weten maar een stukje van ons verhaal’

3. Felyx verkocht voor één euro aan Spaanse Cooltra

Het Nederlandse deelscooterbedrijf Felyx is vorig jaar voor slechts één euro overgenomen door het Spaanse Cooltra. Dat blijkt uit een recente uitspraak van de Ondernemingskamer, schrijft RTL. Investeerders die eerder tientallen miljoenen in Felyx staken, moesten daardoor flinke verliezen slikken.

Felyx, opgericht in 2017, groeide snel totdat 4500 deelscooters in Nederland en België. Toch leed het bedrijf vanaf 2021 forse verliezen, met een dieptepunt van 16 miljoen euro in 2022. Ondanks de financiële problemen kreeg Felyx onlangs weer een vergunning in Amsterdam, waardoor de groene scooters terugkeren in de stad.

Lees ook: Quinten Selhorst (co-founder Felyx): ‘Ik ben harder en rechtlijniger geworden’

4. Trump haalt Hyundai binnen met America first-strategie

De door Donald Trump aangekondigde invoertarieven op auto’s hebben hun eerste grote effect: Hyundai investeert de komende vier jaar 21 miljard dollar in de Verenigde Staten. Hiervan gaat 6 miljard naar een nieuwe staalfabriek in Louisiana, wat 1300 banen oplevert, meldt Trouw.

De Amerikaanse president wil buitenlandse auto’s duurder maken, zodat consumenten sneller voor een Amerikaans merk kiezen. Hoogleraar Albert Veenstra noemt de tarieven een ‘bot instrument’ dat moeilijk te omzeilen is. Trump presenteert Hyundai’s investering als een overwinning voor zijn America first-beleid. Op 2 april onthult hij de precieze invoerheffingen per land.

5. Helft kleine transportondernemers stopt door zero-emissiezones

Bijna de helft van de kleine transportondernemers en zzp’ers dreigt te stoppen door de invoering van zero-emissiezones in binnensteden. Dat blijkt uit onderzoek van OndernemersClaim. Vooral ondernemers in Zuid-Holland, Noord-Brabant, Gelderland, Noord-Holland en Limburg voelen zich benadeeld. Elektrische vrachtwagens zijn duur, hebben een beperkt laadvermogen en lange oplaadtijden. Slechts 8 procent is al overgestapt op elektrisch vervoer. Sommige transporteurs melden dat ze hun werk niet meer rendabel kunnen uitvoeren.

6.Opmerkelijk: Vattenfall maakt bezwaar tegen eigen windpark

Vattenfall heeft bezwaar ingediend tegen een door het bedrijf zelf aangevraagde vergunning voor windpark IJmuiden Ver Bèta, aldus De Telegraaf. De reden? De aansluiting op het stroomnet zou te krap gepland zijn. Het Zweedse energieconcern vreest torenhoge boetes als het de deadline niet haalt. De aansluiting op het net van Tennet moet binnen zes maanden voltooid zijn, terwijl Vattenfall aangeeft dat minstens twaalf maanden realistischer is.

De juridische stap is uniek in Nederland, waar juist snelheid in duurzame energieprojecten cruciaal is. Het bezwaar moet voorkomen dat Vattenfall een boete van 200 miljoen euro riskeert. Ondanks de situatie blijft het bedrijf betrokken bij de ontwikkeling van windenergie op de Noordzee.

7. En dan dit: Airbus-topman: ‘Rusland valt NAVO ruim voor 2029 aan’

Airbus-topman René Obermann waarschuwt dat Rusland zich voorbereidt op een aanval op de NAVO, mogelijk al vóór 2029. In de Duitse zakenkrant Handelsblatt trekt hij parallellen met de Russische invasie in Oekraïne en wijst hij op Poetins massale herbewapening. Volgens Obermann is Europa feitelijk al in oorlog door Russische cyberaanvallen, desinformatie en sabotage.

Hij roept NAVO-landen op om samen te werken aan afschrikking en hybride verdediging. Obermann stelt dat landen geen grote bedrijven moeten subsidiëren om meer materieel te produceren, maar juist orders moeten plaatsen bij jonge defensiebedrijven en veelbelovende startups. Airbus is het grootste defensiebedrijf in de EU.

Lees ook: Zwitsers Destinus gaat militaire drones leveren vanuit Nederland

Rondje transfers 🔄

  • Tristan Hamelink is per 1 april general manager van autofabrikant NIO Nederland. Hij volgt Ruben Keuter op.
  • Marjanne van Ittersum is per juni cfo van Enexis Groep. De afgelopen vijf jaar was Van Ittersum werkzaam als financieel directeur voor IKEA-zusterbedrijf Ingka Centres.
    (Meld hier een move)

Wat we ook lazen:

  • Rotterdamse industrie woest over omstreden extra CO2-taks, maar ook politieke onenigheid (Telegraaf)
  • Verkoop Tesla’s in Europa bijna gehalveerd vorige maand (RTL)
  • Nederlandse krijgsmacht is niet afhankelijk van Starlink (BNR)
  • Plus en DekaMarkt stoppen met laagste prijsbeloftes (RTL)
  • Grote bedrijven staan niet te trappelen om onbeperkte vakantiedagen in te voeren (BNR)