Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Oprichter Stella Fietsen vertrekt als ceo – Lightyear maakte 64 miljoen verlies

Ook nieuws: verzet tegen 'stopknop' webshops, Netflix hield open huis, funding voor duurzame ijsjes Nice en pitchkansen voor startups in vlees- en zuivelkillers.

daan van renselaar stella fietsen
Foto: Stella Fietsen

1. Lightyear maakte 64 miljoen verlies in 2022

De curator van Lightyear onderzoekt of er sprake is geweest van onbehoorlijk bestuur bij de failliete producent van zonne-auto’s. In het curatorenverslag meldt hij dat vorig jaar Lightyear door onder meer snel oplopende loonkosten 63,9 miljoen euro verlies maakte.

In februari staken kleine investeerders samen 8 miljoen in een doorstart, maar de curator onderhandelt volgens RTL nog met het nieuwe bedrijf over de verkoop van  machines en voorraden van Lightyear in Helmond en Venray en bij de Finse autofabriek Valmet, waar de Lightyear 0 werd geproduceerd.

Lees ook: Is er nog wel toekomst voor de zonneauto na de kater van Lightyear en Sono Motors?

2. Oprichter Daan van Renselaar weg als ceo bij Stella Fietsen

Daan van Renselaar moet de leiding van zijn Stella Fietsen overlaten aan een nieuwe ceo. De oprichter vertrekt na 12 jaar, als onderdeel van de reorganisatie die zijn e-bike bedrijf gezond moet krijgen.

‘Het bedrijf heeft in deze nieuwe fase een leider nodig die het leuk vindt tien vergaderingen per dag te doen’, zegt Van Renselaar in het FD. Hij is meer ‘bouwer en pionier’ dan manager en beheerder. Hij krijgt als aandeelhouder wel een plek in een raad van commissarissen. Oud-Centric-directeur Aldert de Boer moet Stella uit de gevarenzone zien te krijgen.

Lees ook: Stella Fietsen laat zien waar de pijn zit in de e-bikemarkt: goedkope fietsen zijn uit de gratie

3. Massaal verzet tegen ‘stopknop’ in webshops

Consumenten moeten met één druk op de knop een transactie bij webwinkels achteraf ongedaan kunnen maken. Slecht idee van de Europese ministers met Mededinging in hun portefeuille, vinden 17 Europese lobbyclubs die Bol.com, Booking.com, Klarna, Zalando, uitgevers, streamers, Apple, Amazon, Thuiswinkel.org en vele anderen vertegenwoordigen.

Zij willen de stopknop tegenhouden, meldt Emerce. Het idee was eerst gericht op de verkoop op afstand van financiële diensten. Het dekkingsgebied werd daarna spontaan uitgebreid naar alle goederen en diensten die online worden verkocht.

4. Duurzame ijsjes van Nice krijgen impact-geld

Nina Kamp heeft 4 ton opgehaald voor Nice, het duurzame ijsmerk waarmee ze in 2016 in de Challenger50 stond. Inmiddels verkoopt Nice meer dan 1 miljoen ijsjes op een stokje per jaar, nog steeds gemaakt van natuurlijke, lokale en biologische ingrediënten. Nice ligt op 2.500 verkooppunten, in horeca en retail in Nederland, Duitsland, Zwitserland en België.

Met het verse kapitaal van investeerder Fair Capital Impact Investing kan Kamp verder groeien en de verpakkingen verduurzamen, meldt de investeerder per mail.

5. Netflix-oprichter Reed Hastings: ik wil een Nederlandse The Crown

Geintje natuurlijk. Netflix hield maandag open huis in zijn Amsterdamse EMEA-hoofdkantoor, waarvoor onder anderen co-ceo Greg Peters en oprichter Reed Hastings (inmiddels chairman) kwamen opdraven. Techleap-boegbeeld Constantijn van Oranje interviewde beiden over hun plannen voor de komende tijd.

Qua business geen onthullingen: de uitrol van een goedkoper abonnement met reclame en mensen laten betalen voor het delen van accounts. Maar Hastings had nog een goed idee, meldt het FD: ‘De Nederlandse versie van The Crown.’

Lees ook: Reed Hastings vertrekt als ceo, 3 strategieën waarmee hij Netflix uitbouwde tot wereldmerk

 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: Alle plant-based startups verzamelen!

Mooie mogelijkheid om te pitchen! Plant FWD, een nieuw internationaal event voor startups, producenten, retailers en investeerders in vlees- en zuivelvervangers, zoekt 100 startups die funding kunnen gebruiken om te groeien. Ze krijgen van organisator Brave New Food allemaal toegang tot de alternative protein conference in Amsterdam, maar de beste 10 krijgen het podium én ze mogen hun producten in de Supermarkt van Verlangen etaleren. We rekenen op een flinke oranje delegatie op 18 april.

Wat we ook lazen: