Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Massaclaim tegen Babboe in de maak – Tony’s heeft mot in Duitsland om nep-Milka

Ook nieuws: AI-gekte geeft Nvidia vleugels, Zalando moet groene claims van site halen, Kadir's door het miljoen en Nederlands telt drie soonicorns.

babboe bakfiets schadeclaim
Foto: Babboe

1. Bakfietsclaim.nl wil schadevergoeding van Babboe

Advocaten hebben een meldpunt geopend voor eigenaren van Babboe-bakfietsen: Bakfietsclaim.nl. Het Amsterdamse kantoor Birkway bekijkt of het namens gedupeerde gebruikers een schadevergoeding kan eisen.

Babboe, ooit een Sprout Challenger maar inmiddels eigendom van fietsconcern Accell, raakte onlangs in opspraak na jarenlange klachten over het doormidden breken van de frames van de bakfietsen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit besloot daarom dat Babboe moest stoppen met de verkoop.

‘We zullen op basis van het aantal meldingen dat we ontvangen en de gevolgen voor gezinnen beslissen wat we verder voor actie gaan ondernemen’, aldus een woordvoerder van Birkway in het FD.

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

2. AI-gekte: Nvidia 200 miljard dollar in de plus

Nvidia, maker van de chips die AI zijn werk laat doen, is donderdag rond de 200 miljard dollar meer waard geworden op de beurs in New York. De AI-hype bezorgt het bedrijf van ceo Jensen Huang dan ook duizelingwekkende cijfers: de omzet verdubbelde vorig jaar ruimschoots tot een dikke 60 miljard dollar, bij een stevige winst van bijna 30 miljard dollar.

Of de AI-gekte nog gaat pieken? Voorlopig niet, aldus Huang in een toelichting. De vraag naar zijn chips, die tot 40.000 dollar per stuk kunnen kosten, groeit nog steeds.

Lees ook: AI-gekte stuwt chipmaker Nvidia naar nieuw hoogtepunt: ‘Dit is geen bubbel’

3. Tony’s voor Duitse rechter om nep-Milka’s

Tony’s Chocolonely wordt in Duitsland voor de rechter gesleept door Mondelēz, moederbedrijf van onder andere Milka en Oreo. De reden: Tony’s gebruikt de lila kleur van Milka voor zijn repen die in verschillende Duitse supermarkten liggen.

Het Nederlandse merk laat de verpakkingen erg lijken op andere bekende merken als Twix, Milka en Mars. De clou: ‘Komt dit u bekend voor? Smaakt hetzelfde, maar betaal een eerlijke prijs.’ Zolang het gerechtelijk bevel loopt, is Tony’s verplicht om alle lila-kleurige repen uit de schappen te halen.

4. Zalando moet groene claims van website halen

Zalando verwijdert misleidende duurzaamheidsvlaggetjes van zijn website op last van consumentenwaakhond ACM en diens Europese collega’s. Vanaf half april belooft de Duitse webwinkel alle misleidende duurzaamheidsclaims van zijn website te halen, waaronder ook plaatjes van bomen en blaadjes.

Voortaan komt er ‘duidelijke informatie’ over een specifiek voordeel, zoals een percentage aan gerecycled materiaal in een product. Brussel beschouwt de claims als misleidende informatie en werkt inmiddels aan regels die specifiek greenwashing moeten tegengaan.

Lees ook: 4 lessen uit de greenwashing-zaak tegen Primark: zo communiceer je wél over duurzaamheid

5. Kadir’s door het miljoen dankzij halal frikandelbroodjes

Halalmerk Kadir’s heeft vorig jaar de omzet zien stijgen van 9 tot 1,6 miljoen euro, maakt de MT/Sprout Challenger bekend. De plus kwam onder meer doordat de Bossche fabrikant 50 procent meer halal worstenbroodjes, frikandelbroodjes en andere snacks verkocht. Het leeuwendeel daarvan bestond uit frikandelbroodjes, laat oprichter Kadir Ahmed weten in een persbericht. Kadir’s wil in 2024 doorgroeien naar een afzet van ruim 2 miljoen stuks en rekent erop dat het spoedig een eigen productielocatie heeft.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook: Kadir Ahmed ligt nu ook met halal pizza’s bij Albert Heijn: ‘Het wordt net zo vaak gekocht door Jan en Janneke’

6. En dan dit: drie nieuwe Nederlandse unicorns in de maak

Soonicorns zijn het, relatief jonge bedrijven die heel snel op weg zijn naar een waarde van meer dan 1 miljard. Het Europese startupmagazine Sifted heeft een lijstje aangelegd van hoogvliegers die die magische drempel binnenkort overgaan, en daarin staan ook Nederlandse scaleups. Het gaat om Leyden Labs (ontwikkelt een antivirale neusspray, waarde 560 tot 820 miljoen dollar) VectorY Therapeutics (ontwikkelt een medicijn tegen neurologische aandoeningen, waarde 568 tot 851 miljoen) en Lumicks (medische instrumenten om moleculen te manipuleren, waarde 372 tot 558 miljoen dollar).

Wat we ook lazen:

  • 1 op de 5 Nederlandse bedrijven betaalt losgeld na ransomware (Nu.nl)
  • Utrechts TRXmeds, een dataplatform voor pharmafabrikanten, haalt onbekend bedrag op (Silicon Canals)
  • Reddit na twee jaar twijfelen eindelijk naar de beurs (Techcrunch)
  • Spaanse concurrentiewaakhond eist 486 miljoen euro boete van Booking-moeder (Financial Times)
  •  Intuitive Machines is het gelukt: de Amerikanen zijn na 52 jaar terug op de maan (Spaceflight Now)