Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kadir Ahmed ligt nu ook met halal pizza’s bij Albert Heijn: ‘Het wordt net zo vaak gekocht door Jan en Janneke’

Kadir Ahmed lanceert met zijn halalmerk Kadir’s deze week zijn tweede product bij Albert Heijn: een pizzalijn. Ook supermarkten als Plus, Jumbo en Spar hebben al meerdere producten van Kadir’s in hun assortiment liggen. 'Ik mag nog niet in detail treden, maar er staan nog meer samenwerkingen in de wachtrij.'

kadir ahmed halal albert heijn
Foto: Roland Geelen

Op elke verpakking worstenbroodjes, saucijzenbroodjes, bapao of pizza’s staat een afbeelding van zijn eigen hoofd. ‘Als ik één van mijn producten in de winkel zie, vraag ik altijd aan de verkoper: lijkt deze man een beetje op mij?’, vertelt Kadir Ahmed lachend. ‘In het begin was het een beetje ongemakkelijk om overal je eigen hoofd te zien. Maar zo weet ik in ieder geval zeker dat niemand mijn merk kopieert.’

Ahmed groeide op in ‘s-Hertogenbosch. In Noord-Brabant kwam de ondernemer overal worstenbroodjes tegen: op verjaardagsfeestjes, in schoolkantines en soms zelfs bij het ontbijt. Maar omdat de broodjes niet halal waren, moest hij het doen met kaasstengels. Dat bracht hem op het idee om zélf halal worstenbroodjes te maken.

kadir's halal albert heijn
Kadir Ahmed staat met zijn hoofd op alle verpakkingen van Kadir’s.

Halal supermarkten in opkomst

‘Die eerste worstenbroodjes werden geboren vanuit een diepe behoefte om mee te doen met anderen’, vertelt Ahmed. ‘Ik wilde de verbinding opzoeken en eten maken waar iedereen blij van wordt, zowel voor mensen met een islamitische achtergrond als een niet-islamitische achtergrond.’

En dat is nog niet eens zo’n gekke gedachte. In 2016 meldde Foodmagazine al dat inwoners met een Nederlandse achtergrond steeds vaker shoppen bij supermarkten met een islamitische oorsprong. Onderzoekers van Wageningen UR kwamen erachter dat vaak tot 50 procent van de klanten van deze winkels niet-moslims zijn. Westerlingen komen er vooral voor de lage prijzen.

Ook Ahmed merkt dat ongeveer de helft van zijn klanten geen islamitische achtergrond heeft. ‘Het wordt net zo vaak gekocht door Jan en Janneke als door moslims. Dat vind ik gaaf.’

Wat is halal voeding?

Halal betekent in het Arabisch letterlijk ‘toegestaan’ of ‘rein’. Als een dier geslacht wordt voor vleesproductie, moet dit op een pijnloze manier gebeuren. Sommige dieren mogen niet geslacht worden, bijvoorbeeld varkens. Wat wel of niet toegestaan is, wordt bepaald door een halal-certificaat. Halal eten is voor veel moslims een onderdeel van hun geloof.

Focus op de Randstad

Kadir’s focust zich nu ook op de Randstad en de rest van Nederland. Sinds hij dat gedaan heeft, is zijn business pas echt gegroeid. Er zijn verschillende vleesproducten aan het assortiment toegevoegd.

Want die worstenbroodjes hoeven ze in Amsterdam niet, zegt hij. Daar eten ze liever frikandelbroodjes. De bedrijfsnaam Kadir’s worstenbroodjes veranderde dan ook al snel naar Kadir’s. Zo zijn er meer halal producten toegevoegd aan de merklijn.

Perfecte timing voor halal merk

Het was niet makkelijk om in de schappen van Albert Heijn terecht te komen. Drie jaar geleden deed Ahmed al een poging, maar die mislukte.

Lees ook: 5 tips om met je product in de schappen van de supermarkt te komen

Waarom is het nu dan wel gelukt, voor de tweede keer op rij? ‘Ik denk dat de timing perfect was’, verklaart hij. ‘Tijdens de coronapandemie zagen we een toename aan verkochte bapaobroodjes. Dat zette ons aan het denken: wat als we een halal bapaobroodje ontwikkelen?’

Ik denk dat veel ondernemers in het beginstadium te veel aandelen weggeven

Vlak voor de ramadan begon, presenteerde Ahmed het broodje aan Albert Heijn. De supermarkt zocht op dat moment innovatieve producten voor nieuwe doelgroepen. Ongeveer vijf procent van de Nederlandse bevolking is moslim, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

De meesten van hen zijn van Marokkaanse en Turkse afkomst. Zij geven tijdens de ramadan en het suikerfeest gemiddeld zo’n veertig procent meer uit aan boodschappen, blijkt uit een studie van marktonderzoekbureau Motivaction. Het bapaobroodje was dan ook een schot in de roos: het werd tijdens de ramadan meer dan 30.000 keer verkocht.

Meer samenwerkingen in de wachtrij

Na het succes wilde Albert Heijn dolgraag meer producten van Kadir’s in de schappen. ‘Ik mag nog niet in detail treden, maar naast de bapaobroodjes en pizzalijn staan er nog meer samenwerkingen in de wachtrij’, vertelt Ahmed enthousiast.

Ahmeds droom is om uiteindelijk in de Engelse schappen te komen. Als een foodmerk daar slaagt, heeft het volgens hem potentie om een wereldmerk te worden. ‘Daar worden simpelweg de meeste foodmerken geproduceerd.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Groeien op eigen kracht

De eerste worstenbroodjes lagen in 2014 bij wat franchisers in regio ‘s-Hertogenbosch in de winkel. Dat breidde zich uit tot landelijke supermarkt Dirk van den Broek en Hoogvliet. Maar toen Ahmed een geschil kreeg met zijn aandeelhouder, ging het merk bijna failliet. ‘De aandeelhouder begon meer de regie te nemen. Het moment dat er geld nodig was, was hij nergens te bekennen.’

Groeien doet het bedrijf nu op eigen kracht. In het begin was dat lastig, maar het gaf wel de nodige inzichten. ‘Ik denk dat veel ondernemers in het beginstadium te veel aandelen weggeven, waardoor ze niet meer de regie hebben. Maar het is juist belangrijk om echt te werken aan een positieve operationele cashflow in plaats van als junkies aan het funding-infuus te zitten.’

Lees meer over retail en marketing: