Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lightyear rond met Koreanen – Stepjesunicorn Bird in surseance

Ook nieuws: eindejaarsfunding voor freelancemanager Bubty, infra-monitor Orbital Eye en de drijvende zonnepanelen van SolarDuck, Bruut Amsterdam fuseert en schoonmaakgiganten gaan poetsen met Gloovy Eco Gloves.

lightyear lex hoefsloot koreaanse investeerders

1. Lightyear rond met Koreaanse investeerders

Lightyear is rond met Koreaanse investeerders die 3,5 miljoen euro steken in het bedrijf van Lex Hoefsloot, dat zich tegenwoordig focust op zonnepanelen voor de autoindustrie. Het geld komt van fondsen waarachter automotive partijen schuilgaan, onder meer industrieel concern Sunbo.

Hun geld komt geen dag te vroeg. Lightyear kreeg 8 miljoen bij zijn doorstart eerder dit jaar, maar moest de ontwikkeling van een eigen auto stopzetten en schroefde in oktober zijn personeelsbestand terug van bijna 100 naar 30 medewerkers. Hoefsloot zegt tegen het Eindhovens Dagblad dat hij nog steeds spreekt met mogelijke partners over de Lightyear 2. ‘Er is interesse vanuit verschillende landen in de wereld. Daar zitten ook Aziatische landen bij.’

2. ‘Remote voor freelancers’ Bubty geeft gas in de VS met vers kapitaal

Lee Willoughby en Benjamin Schriel hebben 1 miljoen euro extra opgehaald voor Bubty, de software waarmee bedrijven hun pool van freelancers kunnen managen en betalen. Daarmee staat de meter op 1,75 miljoen voor de seedronde, die de startup de komende tijd vleugels moet gaan geven in de VS, vertelt Willoughby aan MT/Sprout. Daar is het platform om freelancers te managen goed aangeslagen en Bubty gaat er vanuit New York met een strategische partner extra vaart zetten achter de marketing.

De naam van het ‘miljardenbedrijf’, actief in de flexmarkt, wil Bubty niet kwijt. Wel dat de Amerikanen mee-investeren, naast angels en het family office van een IT-veteraan. Bubty was begin 2022 nog finalist in de MT/Sprout Startup van het Jaar.

Lees ook: Bubty gaat met 1 miljoen verse funding vol op het gas in Amerika

3. Fiets- en stepjesmaker Bird in Amerikaans surseance

Het Amerikaanse moederbedrijf van e-bikemaker Bird heeft in de VS surseance aangevraagd, meldt Techcrunch. Het Europese dochterbedrijf, dat in Nederland is gevestigd, is niet getroffen. Bird werd wereldwijd bekend met zijn elektrische deelsteps en -fietsen. In Nederland levert het vooral fietsen; zijn steps mogen hier niet de weg op.

Bird krijgt tijdens de chapter 11-procedure de gelegenheid om te saneren. Eind 2021 ging het nog naar de beurs voor 2 miljard dollar. Die notering is in september geschrapt vanwege een aanhoudende koersexplosie. Oprichter Travis VanderZanden verliet in juni al zijn bedrijf.

4. SolarDuck regelt 15 miljoen voor drijvende zonneparken

SolarDuck heeft 15 miljoen opgehaald om drijvende zonneparken op zee te ontwikkelen. Volgens het FD stapt onder meer staatsinvesteerder Invest-NL in.

De Noors-Nederlandse startup, die in 2020 werd afgesplitst van scheepsbouwer Damen, is na een pilot in de Waal klaar voor de woelige baren. Voor de Duitse Energiereus RWE gaat SolarDuck drijvende zonnepanelen plaatsen tussen de windmolens van een nieuw aan te leggen windpark in de Noordzee, OranjeWind.

5. Orbital Eye checkt infrastructuur met verse funding

Het Delftse Orbital Eye heeft 2 miljoen groeigeld opgehaald om met satellietgegevens ‘kritieke infrastructuur’ over de hele wereld in de gaten te houden. De scaleup detecteert bijvoorbeeld graafwerkzaamheden die schade kunnen veroorzaken en de boel platleggen.

De financiering bestaat deels uit een Innovatiekrediet van de overheid en is nodig om op te schalen en met de inzet van kunstmatige intelligentie technologisch voorop te blijven lopen, zegt ceo Sven van Haver in een persbericht. Mind you: Orbital Eye werkt al aan machine learning sinds 2012, toen Sam Altman net in dienst trad bij Y Combinator.

6. Videomakers Bruut Amsterdam en Towel Media fuseren

Deniz Alkaç voegt zijn videobedrijf Bruut Amsterdam samen met Towel Media van Geert Doek. Het fusieproduct met 50 medewerkers gaat verder als Bruut, maar Alkaç en Doek laten de leiding over aan het MT van Towel.

Alkaç schitterde in 2014 op de MT/Sprout 25 onder de 25-lijst van veelbelovende jonge ondernemers. Bijna tien jaar later zegt hij de videocontent van Bruut ontgroeid te zijn. ‘Wat voor mij volgt, is een nieuw productie-avontuur.’ Dat klinkt als: op naar de reclameleeuwen in Cannes.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

7. En dan dit: schoonmaakgiganten gaan poetsen met handschoenen van startup Gloovy

Goeie deal voor frisse twintigers Thijs Groenen en Matz van Noesel: ze hebben drie gigantische schoonmaakbedrijven als klant binnen voor Gloovy Eco Gloves, de startup waarmee ze circulaire schoonmaakhandschoenen leveren (en weer ophalen). Dat blijkt uit een enthousiast bericht van Asito, CSU en Gom: ‘Schoonmaakbedrijven slaan handen ineen: fors minder CO₂-uitstoot door duurzame handschoen.’

De drie noemen geen geldbedragen, maar zeggen jaarlijks circa 1.600 ton CO₂-uitstoot per jaar te gaan besparen met de Gloovy handschoenen. En ze roepen de hele branche op hun voorbeeld te volgen. Naar schatting gebruikt de Nederlandse schoonmaaksector jaarlijks 60 miljoen handschoenen.

Wat we ook lazen:

  • Even voor gaan zitten: Bill Gates vertelt (kleinkind op schoot) wat hij verwacht van The Year Ahead (GatesNotes)
  • De nieuwe bazen van VanMoof willen design en productontwikkeling in eigen hand houden (The Verge)
  • Tubber, de Groningse Booking voor jachten, krijgt 1 miljoen vers geld van de NOM (persbericht)
  • ASIF steekt geld in voormalige Startup van het Jaar-finalist Oasys Now ( Silicon Canals)
  • Best lollig: Heineken bedankt klanten die voortaan online hun bier bestellen met een eigen ‘Thankswagen‘: Heineken digitaal thankswagen marketing