Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuws Management & Leiderschap

Het laatste nieuws over toonaangevende bedrijven en hun leiders in Nederland.

Recente updates

Gerard van de Aast nieuwe RvC-voorzitter KPN

Oud Imtech-ceo Gerard van de Aast naar KPN – Opnieuw een notariaat in opspraak

En verder in deze nieuwsupdate: MKB-voorman vindt kabinet onbetrouwbaar, kloof tussen rijk en arm weer groter en Duitse bedrijven op...

clock 2,5 min

elektrische auto kost banen bij toeleveranciers

Elektrische auto kost half miljoen banen – Kabinet zet 2G-maatregel in de ijskast

En verder: Volkswagen-topman kan aanblijven, aantal vacatures neemt niet meer toe en reorganisatie bij webgigant Alibaba.

clock 3,5 min

Blokker

Kabinet: bedrijven moeten verplicht letten op mensenrechten en milieu – Blokker stelt beursgang uit

En verder: overheid regelde onder druk van Facebook voorrang op het stroomnet, lage beurskoers maakt Philips kwetsbaar voor overnamebod en...

clock 3 min

De Bijenkorf

US toezichthouder wil megaovername in chipsector blokkeren – ‘Bijenkorf in Thaise handen’

En verder in deze nieuwsupdate: Nieuwe werkgeversorganisatie voor e-commercebranche, veel schoonmakers gediscrimineerd op werkvloer en gendergelijkheid kan samenleving miljarden euro's...

clock 3 min

Miljoenensteun voor transitie bij VDL en DAF – Tata Steel gaat sneller uitstoot verlagen

En verder in deze nieuwsupdate: bouwreus benoemt eerste chief carbon officer, Nederlandse economie verrassend sterk hersteld en bedrijfscateraar Vermaat wil...

clock 3 min

Philps logo op gebouw

Philips in diepe crisis door apneu-nachtmerrie – Tesla-killer Rivian aast op VDL Nedcar

En verder: Fastned opent laadstations in Frankrijk, inflatie naar hoogste punt deze eeuw, optimisme luchtvaartsector weer gevlogen, Carlo van Kemenade...

clock 3 min

Jack Dorsey weg als ceo Twitter

Topman Jack Dorsey vertrekt per direct bij Twitter – ACM houdt overname Landal voorlopig tegen

En verder: Schiphol verscheurt contract met bouwer Ballast Nedam, Britse toezichthouder wil overname Giphy terugdraaien, bloemen zijn ideale cover-up voor...

clock 3 min

Hui Ka Yan

Topman Evergrande verkoopt aandelen om bedrijf te redden – 2,2 miljard euro extra coronasteun

En verder : NIBC bouwt zakenbankactiviteiten verder af, na Pon en Louwman stapt ook Broekhuis in de fietsbranche en ‘groei’...

clock 3 min

economische groei

Economisch kan 2021 al niet meer stuk – Ondernemer Sanderink moet ex bijna 2 miljoen euro betalen

En verder in deze nieuwsupdate: Tweede Kamer praat over rouwverlof op het werk, weggestuurde directie en eigenaar Broekman doen nog...

clock 3 min

Orange-topman veroordeeld, blijft op post – Hebberige consument vaker gefopt door nepwebshops

En verder in deze nieuwsupdate: klanten overnameprooi Shell niet blij, Hema heeft eindelijk koper voor bakkerij en Facebook-moederbedrijf opdrachtgever enorm...

clock 2,5 min

Duurzame boer

Tekort aan materialen verlamt investeringen – Grootgrondbezitter ASR beloont duurzame boer

En verder: weekcijfers corona naar recordhoogte, Wehkamp wil net als Bol.com naar de beurs, fusie BinckBank en Saxo ontaardt in...

clock 3 min

postnl

Wederom inval bij PostNL in België – Shell zoekt toch geen toenadering activistische beleggers

En verder in deze nieuwsupdate: Bol.com wil magazijncapaciteit verdubbelen, ijskoude stemming onder Nederlandse consumenten en opknippen bedrijven is een modegril.

clock 2,5 min

Lockdown

Bedrijfsopvolging door een familielid minder populair – ‘Hele winter in lockdown dreigt’

En verder: supermarktketen Deen sluit de deuren, grote vertrekgolf onder topfunctionarissen en Colliers-directeur kocht Credit Suisse-bankier om met tweedehands Volkswagen.

clock 3,5 min

Annerie Vreugdenhil

Innovatiedirecteur ING naar ABN Amro – Philips wist van problemen met slaapapneu-apparaat

En verder in deze nieuwsupdate: Unilever verkoopt theedivisie voor 4,5 miljard euro, Achterhoekse broodtrommelmaker Mepal komt in Britse handen en...

clock 3 min

Hij begon bij bol.com toen het nog een kleine speler was en nam 14 jaar lang alle beslissingen op het gebied van marketing. Nu Michel Schaeffer (49) twee jaar weg is, maakt hij de balans op. ‘Het was een absolute achtbaan.’ Loeka Oostra Hij had nog nooit iets besteld bij bol.com Zijn eerste bestelling (‘Ik denk dat het een CD was’) deed Michel Schaeffer (49), tot twee jaar geleden marketingdirecteur van de webwinkel, vlak voordat hij bij het bedrijf kwam te werken. ‘Ik werd gekoppeld door een werving- en selectiebureau, en het leek me een leuk bedrijf. Maar ik had nog nooit iets bij ze besteld, dus dat leek me wel een vereiste voordat ik begon.’ Zijn grootste verwondering? ‘Dat het pakketje überhaupt aankwam na drie dagen. Dat had ik nog nooit meegemaakt.’ Het waren goede verhalen voor feesten en partijen, zijn 14 jaar bij bol.com als marketingdirecteur. Maar had hij ooit nagedacht over het schrijven van een boek? ‘Ik realiseerde me wel dat het heel bijzonder was, maar ik had nooit de ambitie om een boek te schrijven.’ Hij deed het toch, het resultaat verschijnt morgen. In Het geheim van bol.com beschrijft Schaeffer de eerste stappen van het bedrijf, de overnames, de spanningen over koers en vooral: de groei. Dat het bedrijf groeit als kool, mag duidelijk zijn. ‘In 2003 sloten we ons als directie op in een vergaderzaal en besloten we ter plekke dat 250 miljoen omzet in 2015 een mooi ambitieus doel was. We staarden naar het papier en vroegen ons af of dat niet een veel te hoog doel was.’ Uiteindelijk werd het doel bereikt in 2009, inmiddels heeft het bedrijf zelfs als eerste online retailer de magische grens van 1 miljard euro omzet overschreden. ‘We wilden altijd de beste winkel zijn.’ Miljoenen Het avontuur begint voor Schaeffer net nadat bol.com is opgericht, uit frustratie van het Duitse uitgever Bertelsmann als Jeff Bezos van Amazon zijn aanbod om samen te werken brutaal van de hand wijst. ‘Toen Bezos niet met Bertelsmann wilde samenwerken, is het concern zelf maar gaan doen voor de Europese markt.’ Het was 2000, het tijdperk van de internetbubbel en geld was ruimschoots voorhanden. ‘Groei was alles wat telde, veel dingen waren inefficiënt. Mijn voorgangster vroeg me in de laatste drie maanden van ons jaar nog een miljoenenbedrag uit te geven. Alles was gericht op snelle groei.’ Het was een schok voor Schaeffer, zelf afkomstig van AkzoNobel en marketingadviesbureau VODW. ‘Ik was naar bol.com overgestapt omdat ik iets wilde doen met internet.’ Schaeffer kwam terecht in een van de eerste internetbedrijven die ook op tv en radio adverteerden. ‘Dan belden we naar de Free Record Shop en vroegen we of ze CD’s ook thuis wilden bezorgen. Die medewerkers antwoordden altijd geïrriteerd dat ze daar niet aan gingen beginnen, en daar maakten we een reclame van.’ Geheim Het is volgens Schaeffer een van de geheimen van bol.com. ‘In een tijd dat spullen bestellen via internet een noviteit was en het twee minuten duurde voordat je browser überhaupt gestart was, boden wij een scala aan producten die binnen een paar muisklikken thuis bezorgd werden. We waren de menigte voor en bleven onszelf ambitieuze doelen stellen.’ Een andere streep die de webwinkel voor had was de constante vernieuwing die ze van zichzelf vroegen. ‘We wilden de allerbeste winkel worden en reageerden heel snel op ontwikkelingen in de markt.’ De illegale markt en de opkomende digitalisering van films en muziek zorgde voor een onderzoek naar een systeem waarin verhuurmodellen en streaming centraal zou staan. ‘Zoiets als Spotify nu is, maar we kregen het in die tijd niet recht gerekend. We wilden veranderen toen het nog kon.’ Ook het toelaten van andere verkopers in de digitale winkel bleek een schot in de roos. Schaeffer herinnert zich dat hier flink overlegd is. ‘Het was een vrij grote strategiewijziging, maar als we de beste winkel wilden zijn, dan moest het assortiment compleet zijn en moesten we de beste prijs kunnen bieden.’ Concurrenten in de winkel klinkt misschien als het graven van je eigen graf, maar pakte voor de webwinkel goed uit: ‘40 procent van wat bol.com verkoopt wordt inmiddels door externe partijen geleverd.’ Games Een andere reden dat de winkel zo groot is geworden, is volgens Schaeffer de blik die ze hadden op wat er moest in plaats van wat er mogelijk was. ‘Veel bedrijven doen dingen binnen de gebaande paden, omdat ze weten dat dat kan. Ze kijken niet naar wat er nodig is.’ Als voorbeeld noemt hij de introductie van de games-afdeling bij bol.com. ‘We verkochten veel boeken en cd’s, maar wilden ook games gaan verkopen. Alle handelaren die ik sprak keken me glazig aan of lachten me uit als ik vertelde dat ik het grootste assortiment van Nederland wilde. Sommigen raakten zelfs geïrriteerd: ik snapte er niets van en ik kon me maar beter op de tien best verkopende games richtten.’ Hij herinnert zich het telefoontje van een van de handelaren nog goed toen ze toch besloten het assortiment zo breed mogelijk in te steken. ‘Hij belde me in paniek op, waarom er ineens zoveel onbekende spellen werden besteld.’ Breien 2.0 stond drie uur nadat de website gelanceerd was bovenaan, een software waarmee mensen konden leren breien. ‘De hele dynamiek van de markt werd in stand gehouden door een aantal mensen die elkaar na-aapten. Wij bewezen binnen enkele uren dat die hypothese onzin was.’ Software Het is niet alleen maar hosanna wat Schaeffer predikt in zijn boek: ook bij bol.com zijn de nodige fouten gemaakt. ‘We hebben geprobeerd de markt voor mobiele telefonie open te breken. In 2008 wilden we een markt waarbij consumenten een toestel konden kiezen, en vervolgens een abonnement dat bij ze paste. Toentertijd werd dat veelal verkocht in voorgekookte pakketten.’ Het bleek veel te moeilijk voor consumenten om dat zelf te beslissen. ‘En dus kozen ze toch weer een pakket. Bovendien was het heel duur, doordat telecommaatschappijen alleen die bundels zo goedkoop aan konden bieden.’ Binnen een jaar stopte de webwinkel met de verkoop van telefoonabonnementen. Ook de ontwikkeling van de winkelsoftware liep in diezelfde periode een flinke vertraging op. ‘Een paar weken voordat we live wilden, bleek het nog maanden werk om alles goed te regelen.’ Met een flinke vertraging werd het systeem uiteindelijk gelanceerd, wat de webwinkel een belangrijke les opleverde. ‘We hadden veel sneller kunnen werken als de specialisatie in kleine teams was opgesplitst. Doordat je elkaar rechtstreeks kunt aanspreken, kun je veel beter keuzes maken.’ Ook daar was bol.com dus vroeg bij, lacht Schaeffer. ‘Tegenwoordig heet dat agile werken, bij ons ontstond het uit noodzaak.’ Vriendenclub Het boek wekt af en toe de indruk van een bedrijf dat nogal een bij elkaar geraapt zooitje is. CEO Daniel Ropers wordt op een kerstborrel gevraagd om een plan te schrijven als consultant bij McKinsey, maar kan zijn kindje niet loslaten en neemt ontslag om CEO te kunnen worden. De accountant van PricewaterhouseCoopers die Ropers een aantal jaar later het vuur aan de schenen legt over een gammele boekhouding, wordt uitgenodigd om het zelf te komen doen en wordt benoemd tot boekhouder. Schaeffer noemt het liever een onwaarschijnlijke combinatie van toevallige karakters en gebeurtenissen. ‘Maar toch waren ze stuk voor stuk onmisbaar. We waren in dat opzicht echt een start-up. Vraag je nu wie er voor bol.com wil werken, dan gaan alle handen de lucht in. Maar als je klein bent, dan heb je het personeel niet altijd voor het kiezen.’ Het leerde hem een belangrijke les: zaken doen hoeft niet altijd formeel te zijn. ‘Je hoeft niet in een pak om een serieuze opmerking te kunnen maken. Bol.com voelde als een vriendenclub, met wie het een heel stuk leuker was om te werken dan een formeel stel mensen.’ Vanaf de eerste dag was er op de vrijdagmiddagborrel gratis bier en er was altijd een gezellige sfeer. ‘Maar de keerzijde was ook dat iedereen de schouders eronder zette wanneer nodig. Het was een absolute achtbaan.’ Investeringen Maar na 14 jaar leek die achtbaan langzaam tot stilstand te komen. ‘Ik had zo ontzettend veel nieuwe dingen gedaan, dat het nooit in me opkwam om iets anders te gaan doen. Maar langzaam begon ik me af te vragen of de volgende 15 jaar net zo leuk zouden worden als die 14 daarvoor. Bovendien was ik als marketingdirecteur met 200 mensen op m’n afdeling meer aan het besturen dan aan het ondernemen.’ En dus besloot hij te stoppen. Tegenwoordig is Schaeffer Commissaris bij onder andere Q-park en opticien Hans Anders. Ook zit hij vaak om de tafel namens investeringsmaatschappijen om zowel jonge bedrijven als gevestigde namen te helpen. ‘Die afwisseling maakt het leuk. De ene keer gaat het over een miljardeninvestering, de volgende keer ligt de vraag op tafel of er duizend euro uitgegeven moet worden aan marketing.’ Alle geleerde lessen bij bol.com legt hij de jonge internetbedrijven aan de schenen. ‘Zorg dat je niet tevreden bent met de status quo. Ook al ben je nog zo succesvol, het is belangrijk om ontevreden en nieuwsgierig te zijn.’ Niet dat hij zichzelf ziet als een soort guru op het gebied hoor. ‘Bol.com was vast ook wel groot geworden zonder mij. Haal je een iemand uit het team dat we hadden, dan blijft het succes overeind.’ Zijn ze er uiteindelijk in geslaagd om de beste winkel voor iedereen te worden? ‘Nee, en dat zal ook nooit helemaal lukken,’ zegt Schaeffer vastberaden. Het moet een ongrijpbaar doel blijven. Door meer in te zetten op data en personalisatie, verwacht hij dat bol.com de komende jaren toch een aardige stap in de goede richting gaat zetten. ‘Met algoritmes kun je het voor elkaar te krijgen om voor iedereen de beste te zijn, zonder dat je voor iedereen alles bent.’

Activistische belegger wil Bol.com los van Ahold – Medewerkers ABN Amro woest om nullijn

En verder in deze nieuwsupdate: weer een energiebedrijf onderuit, meer fraude door nep-bankmedewerkers en werknemers wisselen veel meer van baan.

clock 2,5 min

Canoo lifestyle vehicle

Nieuwe klap voor VDL Nedcar: deal Canoo op losse schroeven – €1,3 miljard coronasteun ‘armoedig’

En verder: Zestig miljoen voor biotechbedrijf Ncardia, Redifine bouwt vega-vleesmaker in Best, economie weer boven niveau van voor coronacrisis, tweedeling...

clock 3 min

rabobank krijgt onvoldoende

Afschaffen dividendbelasting alweer van tafel – Nieuwe witwasboete dreigt voor Rabobank

En verder in deze nieuwsupdate: Arbeidsmarkt nog krapper geworden, Bol.com krijgt nu zelf een prijskaartje en ondanks pandemie minder mensen...

clock 3 min

Philps logo op gebouw

Klimaattop neemt afgezwakte slotverklaring aan – Opnieuw twijfels over slaapapneu-apparaat Philips

En verder in deze nieuwsupdate: kabinet wil 2G-wetgeving invoeren, topmannen in Zweden aangeklaagd voor betrokkenheid bij oorlogsmisdaden en bazen mogen...

clock 3 min

Verziekte werksfeer ProRail oorzaak treinuitval – PlantLab wint Challenger50

En verder in deze nieuwsupdate: lockdown van drie weken, horeca om 19.00 uur dicht, Sligro wint slepend conflict over verkoop...

clock 4 min

Miljardenboete Google was terecht – Equalture, PlantLab en StuDocu finalisten Challenger 50

En verder in deze nieuwsupdate: Apple stelt wederom ex-topman Tesla aan, Blokker gaat BCC-spullen verkopen en waarom General Electric zich...

clock 2,5 min

Koeien in het weiland

Harde coronamaatregelen weer dichtbij – DSM introduceert veevoer dat uitstoot terugdringt

En verder in deze nieuwsupdate: vijftien maanden cel voor Deloitte-partner, hackers willen 43 miljoen euro van MediaMarkt, Nederland in top...

clock 3 min

Mediamarkt

Mediamarkt getroffen door cyberaanval – Webwinkels werken samen tegen Amazon

En verder: VDL Group maand na hack weer vol in bedrijf, Nederlandse offshore-dienstverleners flink geraakt door stopzetten fossiele investeringen en...

clock 3 min

Elon Musk, ceo Tesla

Musk moet aandelen verkopen na poll op Twitter – Investeren in R&D levert extra groei op

En verder: Nieuw beleid BAM oorzaak van afblazen Feyenoordstadion, bedrijven bieden steeds meer 'groene' banen aan en topman de Volksbank...

clock 3 min

vrouw op hardloopband

Zzp’ers ‘kunnen vragen wat ze willen’ – Basic-Fit schroeft groeitempo stevig omhoog

En verder: Lightyear en NXP gaan samenwerken om zonneauto sneller op de markt te brengen, TikTok verleidt consument om nog...

clock 3 min

Positie Volkswagen ceo wankelt – Chiptekort bezorgt BMW recordwinst

En verder in deze nieuwsupdate: ook IKEA verhoogt prijzen door stijgende grondstofprijzen, ruzie om gascontract omgevallen energieleverancier en Boekhoorn bood...

clock 2,5 min

Elon Musk, ceo Tesla

Elon Musk rijker dan Zuid Afrika – Chipmaker NXP op weg naar recordjaar

En verder in deze nieuwsupdate: Rutte: Mondkapje moet weer op, coronapas vaker verplicht, Maersk ziet winst vervijfvoudigen, Zeeuwse snackbar Wendy's...

clock 3,5 min

mondkapje onderweg naar het werk

Mondkapjesplicht en thuiswerkadvies weer terug – Musk ‘belooft’ 6 miljard dollar tegen honger

En verder: Brussel zou versobering aftrek zzp’ers en hypotheekrente eisen in ruil voor coronamiljarden, ambtenaren krijgen 750 euro voor thuiswerkplek...

clock 3 min

Microsoft ceo Nadella

Microsoft meest waardevolle bedrijf ter wereld – Werkgevers voor check coronabewijs

En verder in deze nieuwsupdate: Facebook-topvrouw: 'nieuwe naam geen afleidingstruc' en ING innoveert met meer terughoudendheid.

clock 2,5 min

ING Payvisio

ING loost probleemkind Payvision – Wolters Kluwer kampioen gendergelijkheid

En verder in deze nieuwsupdate: Facebook gaat verder als Meta, Volkswagen-topman wekt wederom ergernis en Shell-topman beticht ABP van symboolpolitiek.

clock 2,5 min

Zorgen over gasprijs prijsplafond energie duurder

Eerste Nederlandse energiebedrijf valt om door hoge gasprijs – Geweld jaagt Feyenoord-topman weg

En verder in deze nieuwsupdate: Jack Ma bezoekt walhalla glastuinbouw Nederland, Blokker-moeder verkoopt budgetketen Big Bazar en Heineken voelt gevolgen...

clock 2,5 min