1. Nadellaissance leidt Microsoft naar recordwaardering van 2460 miljard
Microsoft streefde Apple vlak voor het weekend voorbij als meest waardevolle bedrijf ter wereld. Het Amerikaanse techbedrijf eindigde de week met een duizelingwekkende recordwaardering van 2460 miljard dollar. Bloomberg sprak eerder al van een Nadellaissance van het concern, een verwijzing naar topman Satya Nadella. Onder zijn vleugels vliegt het concern tot grote hoogte. Zijn methode: goed samenwerken met anderen en anderen invloed durven geven.
2. ING innoveert met meer terughoudendheid
De grootse innovatieagenda van oud-ceo Ralph Hamers raakt op de achtergrond bij ING, constateert FD. Innovatiedirecteur Annerie Vreugdenhil kiest voor minder experimenten en meer rust. Eerder dit jaar liet ze tegenover MT/Sprout al weten: anderen zijn beter in het bouwen van start-ups dan ING. ‘Ik haak liever aan bij iets dat al succesvol is, dan te kiezen voor een onzeker avontuur.’
3. Ook G20 akkoord met minimumwinstbelasting multinationals
Op de G20-top zijn de leiders van de rijkste landen ter wereld en de Europese Unie officieel akkoord gegaan met een belasting van minimaal 15 procent voor multinationals, meldt NOS. Het wereldwijde tarief moet belastingontwijking via belastingparadijzen veel moeilijker maken. Het zou vele miljarden aan extra belastinginkomsten opleveren. De maatregel gaat per 2023 in.
4. Facebook-topvrouw: ‘Nieuwe bedrijfsnaam Meta is geen afleidingstruc’
Facebook heet voortaan Meta, maar dat is geen reactie op de aanhoudende stroom aan negatieve berichten over het techbedrijf. Dat zegt Europese topvrouw Angelika Gifford, meldt RTL. We moeten vooral niet zien als afleidingsmanoeuvre. De naamswijziging moet symboliseren dat het bedrijf zich de komende jaren vooral zal richten op nieuwe technologie voor de zogeheten metaverse.
5. Patagonia-topman: ‘Adverteer niet op Facebook’
Nog meer Facebook: in de nasleep van de onthullingen van de Facebook Papers heeft Patagonia ceo Ryan Gellert bedrijven opgeroepen zich bij het outdoormerk aan te sluiten om Facebook onder druk te zetten zijn platforms te ‘repareren’. ‘We geloven dat Facebook de verantwoordelijkheid heeft om ervoor te zorgen dat zijn producten geen schade aanrichten. Zolang ze daarin tekort schieten zal Patagonia niet adverteren via het platform , zei Gellert tegenover CNN. ‘We moedigen andere bedrijven aan om samen met ons Facebook te pushen om prioriteit te geven aan mensen en de planeet boven winst.’
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
6. Must read: ‘Topbestuurders verdienen in Nederland een schijntje’
Topbestuurders in Nederland verdienen een schijntje, meent Paul Koster, die aftreedt als directeur van de Vereniging van Effectenbezitters. ‘Diversiteit gaat vaak over vrouwen in de top, maar we hebben ook meer buitenlanders nodig, zegt Koster in het FD. ‘Die brengen een nieuwe cultuur mee. Vreemde ogen dwingen. Ik denk dat we daarom de beloningen gelijk moeten trekken met de Europese verhoudingen.’
7. Zoom-topic: Werkgevers staan open voor coronabewijs op werkvloer
Werkgevers moeten personeel naar een coronabewijs kunnen vragen. Dat zei Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad en burgemeester van Nijmegen zondag in Buitenhof. VNO-NCW en MKB-Nederland lieten rap daarop weten het met Bruls eens te zijn. Vooral in sectoren waar klanten wordt gevraagd een coronatoegangsbewijs te laten zien, zou het bewijs getoond moeten worden. Volgens Bruls moet de wetswijziging die daarvoor nodig is ‘eerder vandaag dan morgen’ in gang worden gezet. De huidige ontwikkeling, met oplopende aantallen besmettingen en ziekenhuisopnames, vraagt volgens de partijen om deze maatregel.
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates