1. Tarieven zzp’ers schieten omhoog
Er tekent zich een scherpe tweedeling af tussen de lonen van werknemers en de tarieven van zzp’ers. Zelfstandigen kunnen flink hogere tarieven vragen, terwijl cao-lonen de stijgende inflatie niet kunnen bijbenen. Uit cijfers van hr-dienstverleners Head-First en arbeidsmarktdataleverancier Intelligence Group blijkt dat hoger opgeleide professionals in het derde kwartaal 3,5 tot 7 procent hogere uurtarieven konden bedingen dan in de eerste drie maanden van dit jaar. ‘Er is eigenlijk geen aanbod meer, je kunt bijna vragen wat je wil’, zegt directeur Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group in het FD.
2. Basic-Fit wil groei na corona verdubbelen
Sportschoolketen Basic-Fit moest vorig jaar nog in Den Haag aankloppen voor krediet. Ook vroeg het zijn aandeelhouders bij te storten, omdat de filialen in heel Europa maandenlang dicht moesten. Maar de ambitie bij Basic Fit is allerminst verdwenen. Het bedrijf wil vanaf 2023 ieder jaar tussen de 200 en 300 nieuwe vestigingen openen. Dat is ruwweg een verdubbeling van het groeitempo van de afgelopen jaren, constateert het FD. Tot eind 2022 moet de groei komen uit de Benelux en Frankrijk en Spanje. Daarna wil Basic-Fit de grens oversteken naar een land waar het nog niet is vertegenwoordigd. Welk land dat is wil ceo René Moos nog niet zeggen.
3. Lightyear komt sneller met prototype dankzij NXP
Zonnewagenproducent Lightyear gaat de komende jaren technologie van chipmaker NXP gebruiken. De twee Brabantse bedrijven willen intensiever samenwerken om de ontwikkeling van auto’s op zonne-energie en van zelfrijdende auto’s te versnellen, zegt ceo Lex Hoefsloot van Lighyear tegen Duurzaam Ondernemen.nl. Het Helmondse bedrijf wil de technologie van NXP allereerst toepassen in de Lightyear One, die in de zomer van 2022 in productie gaat. Volgens Hoefsloot kan Lightyear nu sneller met een prototype komen. ‘Dit versnelt onze time-to-market enorm’
4. Toeslag als bedankje voor verkeersleiders
Prorail betaalt verkeersleiders vanaf 1 december een compensatietoeslag. Hoe hoog de toeslag wordt, is niet bekendgemaakt. ‘Het geld is bedoeld als dank voor hun werk. Maar we weten dat dit het probleem van onderbezetting en treinuitval niet oplost’, zegt een woordvoerder van Prorail tegen de NOS. Prorail heeft een tekort van 60 verkeersleiders op een totaal van ongeveer 750. Daardoor moet de rest soms eerder terugkomen van vakantie of vrije dagen opgeven. Eerder deze week werden uit nood treinverbindingen geschrapt.
5. Zwitserse staredown na twintig jaar voorbij
Farmareus Novartis verkoopt zijn belang van 33 procent in concurrent Roche. Daarmee komt een eind aan de langste patstelling in het Europese bedrijfsleven, vermoedt de Belgische krant de Tijd. Novartis kocht zich in 2001 in bij Roche, maar kreeg daar aan de overkant van de Rijn – de hoofdkantoren liggen amper drie kilometer van elkaar – qua zeggenschap niks voor terug. Het idee was dat de twee concerns de krachten zouden bundelen, maar Roche voelde daar niets voor. Novartis kiest nu eieren voor zijn geld. Het krijgt 18 miljard cash voor zijn aandelen. Roche gaat de stukken vernietigen, waardoor het dividend voor de overige aandeelhouders stijgt.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. Must read: Mode duurzamer? Door Tiktok kopen we meer!
De mode-industrie leek zich door de coronapandemie te bezinnen. Bedrijven wilden het anders gaan doen, duurzamer en digitaler. Maar juist die verschuiving naar online verandert hoe we kleding kopen, schrijft het FD. We kopen met zijn allen nòg meer en nòg sneller. Zogenaamde hauls – modeshows in Tiktok-filmpjes – worden steeds populairder. Grote onlineverkopers als Zalando, Shein, Boohoo en Asos profiteren ervan. Hun vaak jonge klanten zitten sinds de Covid-uitbraak meer thuis en brengen meer tijd online door. Met recordverkopen tot gevolg.
7. Zoom-topic: Benzineprijs blijft stijgen, kilometervergoeding niet
De onbelaste kilometervergoeding van 0,19 euro per kilometer wordt het komende jaar ondanks de snel stijgende brandstofprijzen niet verhoogd. Dat meldt het demissionaire kabinet op NU.nl. De vergoeding is al sinds 2006 niet meer geïndexeerd, maar zelfs een verhoging van een cent kan de overheid miljoenen kosten. De werkgeversvereniging AWVN vraagt al jaren om indexatie. Bedrijven kunnen overigens gebruik maken van hun zogenaamde vrije ruimte om toch een hogere onbelaste vergoeding aan hun werknemers te geven.
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates