1. Bedrijfsopvolging door een familielid minder populair
Slechts een kwart van de Nederlandse ondernemers wil dat hun bedrijf wordt opgevolgd door een familielid. Als een externe partij de juiste prijs biedt, verkoopt driekwart het bedrijf meteen. Dat blijkt uit een peiling van fusiebemiddelaar Marktlink. Niet alleen denken veel ondernemers aan de verkoop van hun bedrijf, zeventig procent denkt ook nadrukkelijk na over de aankoop van een onderneming. Volgens Tom Beltman van Marktlink is het romantische beeld van een bedrijfsopvolging binnen de eigen familie aan erosie onderhevig. Zo schrijft het FD. Mede door de coronacrisis zijn ondernemers veel zakelijker naar het bedrijf gaan kijken en vragen zich af wat nodig is om in de toekomst succesvol te blijven.
2. ‘Als besmettingen niet dalen, zitten we de hele winter in lockdown’
Voorzitter van het Veiligheidsberaad Hubert Bruls vreest dat er nieuwe maatregelen nodig zijn om het aantal besmettingen naar beneden te krijgen. Mensen leven de maatregelen niet goed genoeg na. ‘Deze week wordt heel spannend. Als de naleving van de maatregelen niet fundamenteel verandert en het aantal besmettingen niet substantieel daalt, dan koersen we af op een lockdown die de hele winter gaat duren’, zo gaf Bruls aan in het programma Buitenhof. Ook viroloog Marion Koopmans maakt zich zorgen of het effect van de maatregelen wel wordt bereikt, maar suggereert ook dat een lockdown niet alles oplost. ‘Want dan is de vraag: hoe kom je daar dan weer uit? Wat ga je dan doen? Dat blijft de opgave.’
3. Supermarktketen Deen sluit de deuren
Na Edah, Konmar, Super de Boer, C1000 en Emté verdwijnt er opnieuw een supermarktketen: familiebedrijf Deen sluit na 88 jaar de deuren. De laatste winkel van het bedrijf ging dit weekend dicht. De filialen worden omgebouwd tot Albert Heijn, Dekamarkt of Vomar. ‘Het was een moeilijke maar logische stap’, zegt directeur Leendert van Eck. ‘Forse financiële inspanningen waren nodig, maar de familie heeft een andere keuze gemaakt’. De familie had er geen trek in om voor miljoenen te investeren om de onlinestrijd met concurrenten aan te gaan en distributiecentra te moderniseren.
4. Grote vertrekgolf onder topfunctionarissen : veel meer nieuwe ceo’s
Het verloop van topmannen en -vrouwen is groot dit jaar: 103 bedrijven stelden een nieuwe ceo aan in het eerste halfjaar van 2021. Zes maanden eerder ging het nog maar om 49 ceo’s. Dat blijkt uit een peiling van het Amerikaanse wervingsbureau Heidrick & Struggles onder 1.095 ceo’s bij de grootste beursgenoteerde bedrijven in 24 landen, waaronder de VS, China en Europese landen als Nederland. Vermoed wordt dat de coronapandemie de oorzaak is van de vele verschuivingen. Opvallend is dat het in bijna tweederde van de gevallen ging om een interne kandidaat, terwijl dat in dezelfde periode vorig jaar om iets meer dan de helft ging.
5. Colliers-directeur kocht Credit Suisse-bankier om met tweedehands Volkswagen
Niet een dure sportwagen, maar een tweedehands Volkswagen Tiguan met een waarde tussen 30.000 euro tot 35.000 euro was, naast een vakantie naar Texel en een bedrag van 55.000 euro, genoeg om een Credit Suisse-bankier om te kopen. Dat blijkt uit het strafdossier van het OM tegen Danny van der K., de Nederlandse ex-directeur van makelaardijreus Colliers International, schrijft het FD. De omgekochte Johann K. speelde het budget door dat Credit Suisse overhad voor het beheer van zijn Nederlandse beleggingspanden. Daardoor wist Van der K. precies hoe hoog offertes konden zijn voor een klus in het vastgoed van Credit Suisse. De zakenbank zegt 2,7 miljoen euro te veel betaald te hebben. Het OM eist drie jaar cel onvoorwaardelijk tegen de Nederlander.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. Must read: Ook de huishoudwinkel aarzelt nu: hoe flits moet de bezorging?
Razendsnel leveren: de komst van flitsbezorgers als Gorillas en Flink roept bij ‘traditionele winkels’ ook de vraag op of ze moeten volgen. NRC toont hoe ketens als CoolBlue, Bol.com, Jumbo, Albert Heijn, MediaMarkt en Wehkamp aankijken tegen flitsbezorging. En hoewel de meeste van die bedrijven nog niet staan te springen om te leveren binnen één of twee uur, ziet winkelketen Blokker wel voordelen. Het bedrijf begon afgelopen zomer met Packaly een proef om producten snel dezelfde dag nog naar de klant toe te brengen. Volgens topvrouw Jeanine Holscher is deze manier van bezorgen namelijk duurzamer en voordeliger.
7. Zoom-topic: SEAT vraagt ongevaccineerden om apart te lunchen
Voor ongevaccineerden bij de Spaanse autobouwer SEAT is een aparte plek in de kantine gemaakt om te lunchen. Het bedrijf wil dat gevaccineerden en ongevaccineerden zo min mogelijk met elkaar in contact komen. De maatregel is genomen om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen en ongevaccineerden te beschermen. Echt een groot probleem schijnt het trouwens niet te zijn bij de automaker. Van de 11.000 werknemers, zouden er uiteindelijk vijf afgezonderd gegeten hebben. 96 procent van het personeel is gevaccineerd. Het advies, het is geen verplichting, geldt al een maand.
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates