Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Auto-fabriek voor 50-plussers

Productiebedrijven moeten inspelen op de vergrijzing en een pensioenleeftijd die onvermijdelijk verschuift. BMW is er op tijd bij, met een nieuwe fabriek die is geoptimaliseerd voor vijftigplussers.
 

Het werken aan de lopende band is geen slavenarbeid meer, maar de hele dag op je benen staan, kan voor oudere werknemers een zware opgave zijn. In Dingolfing heeft BMW een nieuwe montagehal geopend, speciaal voor de oudere werknemers van het complex.

Aangepaste werkvloer

Een paar ingrepen die het werende leven veraangenamen: betere verlichting, rijdende gereedschapskisten die voorkomen dat werknemers moeten bukken om onderdelen of montagematerialen te pakken, krukken op plaatsen waar veel wordt gestaan, om de benen even te ontlasten en extra veel robots die zware en monotone taken overnemen van de mens. Ook is er een fitnessruimte en een rustruimte die iets comfortabeler is ingericht dan het toilet waar men tot nu toe even bijkwam onder het genot van een saffie.

Tragere band

De collega’s rouleren vaak tussen verschillende taken, om te zorgen dat ze nooit te lang eenzelfde handeling moeten verrichten. Wat misschien nog het meeste helpt: de fabriek bevat ook een lijn die een derde langzamer draait dan de norm die BMW elders hanteert. De assemblagefabriek draait in drieploegendienst en biedt werk aan tweehonderd man – die op dit moment lang niet allemaal boven de vijftig zijn. De hal werd ontworpen door ingenieurs en architecten, die hulp kregen van fysiotherapeuten en artsen. Volgens de medewerkers zelf blijkt de seniorenfabriek een uitkomst: zonder de aanpassingen zouden veel van hen thuis zijn geëindigd.

Heute für Morgen

Het is dan ook geen publiciteitsstunt of gebaar naar de vakbonden; “Het is belangrijk, gezien het gebrek aan vakbekwaamheid,” Aldus BMW-bestuurder Frank-Peter Arndt. “Maar we zijn er ook ten diepste van overtuigd dat we alle ervaring die onze collega’s over de jaren hebben opgedaan, niet moeten verliezen.” BMW wil het concept uitbreiden naar andere vestigingen om daar in totaal vierduizende oudere werknemers aan het werk te houden. De nieuwe fabriek is een uitvloeisel van het programma ‘Heute für Morgen’ dat al sinds 2004 loopt.

Tegen vergrijzing

Zo wapent de Duitse autobouwer zich met slimme technologie en ontwerp tegen de vergrijzing, die snel om zich heengrijpt. Binnen tien jaar zal het aantal vijftig-plussers onder het personeel gegroeid zijn van 25 procent tot 45 procent. De Duitse Kamer van Koophandel meldt in het hele land al een tekort van 400.000 opgeleide vakkrachten.
 

MT houdt u met de online autospecial op de hoogte van de nieuwste trends. De laatste recensies, informatie over het groene rijden, de auto van de toekomst en verhalen over de autoindustrie, leest u op MT.nl