Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Onderzoeksverantwoording MT500 van 2015

Hoe kwam het MT500-onderzoek dit jaar tot stand?

De MT500 is het jaarlijkse verslag van een onderzoek naar het imago van Nederlandse bedrijven onder managers, beslissers en leidinggevenden. Het onderzoek werd dit jaar voor de 15de keer uitgevoerd. Het is gehouden in maart 2015.

Fors gewijzigd

Dit jaar is de opzet van het onderzoek fors gewijzigd. Allereerst werd een nieuw onderzoeksbureau in de arm genomen: InScope Consulting, een divisie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Samen werd een nieuwe opzet gemaakt, waarbij voor het eerst wordt gewerkt met peer-to-peer-beoordelingen: respondenten mochten alleen een oordeel vellen over bedrijven die in hun eigen branche actief zijn (op basis van SBI-codes). Dit vanuit het idee dat je als beslisser beter kunt oordelen over een bedrijf dat in dezelfde industrie opereert dan over een bedrijf dat verder van je af staat.

Treacy en Wiersema

Respondenten zijn vervolgens gevraagd te oordelen over drie aspecten: klantgerichtheid, productleiderschap en de kwaliteit van de uitvoering. Dit conform het model van Treacy en Wiersema (Customer intimacy and other value disciplines, Harvard Business Review, jan/feb 1993). De oordelen over deze aspecten zijn gecombineerd met cijfers over de omzetgroei, gerelateerd aan de gemiddelde omzetgroei in deze branche. Samen is daar een gewogen oordeel uitgekomen, waarbij de aandacht primair uitgaat naar de beoordeling door de managers.

Online enquête

Bedrijven met veel respondenten die het eigen bedrijf op 1 plaatsten, zijn daarvoor gekort, zoals ook aangekondigd in het onderzoek zelf. Voor het afnemen van de enquête is gebruik gemaakt van het surveysysteem van de Erasmus universiteit. De online enquête is zodanig ingericht dat respondenten alleen met een uitnodiging kunnen deelnemen en dat alleen de relevante branche (peergroup) is voorgelegd.

Geholpen lijst

De vragen richten zich op het rangschikken van de meest bewonderde bedrijven ten aanzien van de geselecteerde niet-financiële indicatoren. Er hebben in totaal 789 respondenten het onderzoek volledig ingevuld. Voor het samenstellen van de (geholpen) lijst bedrijven is informatie uit de database van Bureau van Dijk gebruikt. Alleen commerciële ondernemingen zijn in de lijst opgenomen.

Enkele kenmerken van de onderzoekspopulatie:

Bent u… ?

Man 86%
Vrouw 14%

Hoe oud bent u?

>55 25%
45-55 40%
35-55 27%
<35 8%

Wat is uw hoogst genoten opleiding?

Universitair 48%
HBO 46%
MBO 5%
Voortgezet onderwijs 1%

Wat is uw functieniveau?

(mede) directeur eigenaar/ (groot)aandeelhouder 22
directeur 18
manager 38
adviseur, consultant 17
medewerker 5

Lees ook: