Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hieronder vindt u de complete inhoud van de MT500. In editie 2007 vindt u een nieuwe ranglijst met de 500 bedrijven met het beste imago in Nederland. En een overzicht van alle advertorials.

MT500 inleiding

Top 50 

Stijgers en dalers 

Innovatie is meer dan holle frasen

Fabrikant Zonder Naam

Manager hunkert naar macht

Imago is niet alleen voor grote jongens

Beste bestuurders 2007

You're fired! Of toch niet?

Statements van steen

UPC: Big Brother is watching you

Top 500: ranglijst in pdf

Verantwoording onderzoek

Advertorial: Achmea

Advertorial: AFAS ERP Software

Advertorial: Arcadis

Advertorial: ARINSO

Advertorial: ASML

Advertorial: Atos Origin

Advertorial: Be Informed 

Advertorial: Belastingdienst

Advertorial: Boertiengroep

Advertorial: Brunel

Advertorial: Caesar Groep

Advertorial: Canon Nederland

Advertorial: Capgemini

Advertorial: Cendris

Advertorial: CEVA Logistics

Advertorial: Compass Group

Advertorial: Deloitte

Advertorial: DHV Groep

Advertorial: ENECO Energie

Advertorial: Equens

Advertorial: Exact Software

Advertorial: GTI

Advertorial: Hema

Advertorial: Holland Casino

Advertorial: IFN Finance

Advertorial: Imtech ICT

Advertorial: IT-Staffing Groep

Advertorial: KPN

Advertorial: LogicaCMG

Advertorial: Monsterboard.nl

Advertorial: Nashuatec

Advertorial: NationaleVacaturebank.nl

Advertorial: Oracle Nederland

Advertorial: PaperChainManagement

Advertorial: Pecoma Business Technology

Advertorial: Pentascope

Advertorial: Pheidis Consultants

Advertorial: Raet

Advertorial: Randstad Nederland

Advertorial: Rietmeijer Huisvestingsadviseurs

Advertorial: Samsung Electronics Benelux

Advertorial: SAS

Advertorial: Schouten & Nelissen

Advertorial: Siemens

Advertorial: SNS REAAL

Advertorial: SPSS Benelux

Advertorial: Swiss Post

Advertorial: TiasNimbas Business School

Advertorial: T-Mobile

Advertorial: Veenman

Advertorial: VNU Media

Advertorial: Volvo Cars Nederland

Advertorial: WebAds Interactive Advertising

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Advertorial: XS4ALL

Inpakken en wegwezen: dit zijn de beste businessboeken van 2024

Niets zo ontspannend als lekker lezen bij de kerstboom. Boeken zorgen voor reflectie, voor inspiratie, voor stof tot discussie. MT/Sprout is alvast op zoek gegaan naar de topscorers op diverse (internationale) lijstjes. Dit is onze selectie van de tien beste businessboeken van 2024.

beste business boeken 2024
Foto: Getty Images

Natuurlijk openen we dit boekenlijstje met twee van onze best gelezen boekenverhalen van 2024. Als de zakelijke beslissers van Nederland hierop al zo hard aanslaan, dan weet je dat je goed zit.

# Ali Fenwick: Red Flags, Green Flags

Ali Fenwick is niet alleen bestsellerauteur, hij is ook wereldberoemd op sociale media. Daar doet hij, dankzij 3 miljoen volgers, ook heel wat kennis op over de jongere generaties. Die heeft hij nu gebundeld in zijn boek Red Flags, Green Flags. Als je meer begrip wil kweken voor generatie Z dan is dit al een aardig begin.

Fenwick behandelt 24 vlaggen in de Nederlandse versie van zijn boek. Per vlag kijkt hij naar gezond en ongezond gedrag en geeft hij tips om te reflecteren en te beslissen. Het is geen typisch managementboek, ook relaties, familie en vrienden komen aan bod. Die neem je ook elke dag mee naar je werk, bewust of onbewust.

Lees ook: Generatie Z heeft die diepere connectie met werk niet nodig


# Rutger Bregman: Morele Ambitie

Rutger Bregman helpt je bij het beslissen over je nieuwe baan. Dat begint met het stellen van twee vragen: hoe ambitieus ben je en hoe idealistisch ben je? Zo voorkom je dat je in en bullshit baan terechtkomt. Daar werkt 25 procent van de werkende Nederlanders al in, vinden ze zelf.

Verspil je talent niet, is de boodschap in zijn boek Morele ambitie. Ga voor impact. ‘Als je de wereld wil veranderen, gaat het niet over hoe dat voelt voor jou, maar over wat je doet, over de echte impact die je maakt.’ Hij beschrijft waar de nutteloze banen zich bevinden en geeft je de ingrediënten om een betere keuze te maken.

Lees ook: Zo ga je van bullshitbaan naar impact maken


# Parmy Olson: Supremacy

Ook een aardige graadmeter: het beste businessboek van de Financial Times en Schroders. Dit jaar is gekozen voor Supremacy: AI, ChatGPT and the Race That Will Change The World van Parmy Olson. De columniste van het Amerikaanse Bloomberg biedt een boeiende blik achter de schermen in de strijd om AI-dominantie.

Ze focust op de rivaliteit tussen de co-founders Sam Altman (OpenAI) en Demis Hassabis (DeepMind). Daarbij gaat het niet alleen over technologie ontwikkelen, een business bouwen met zoveel mogelijk grote getallen of meerdere Nobelprijzen winnen. De twee willen de wereld echt een dienst bewijzen met AI.

Wanneer de techreuzen zich ermee gaan bemoeien, gaat het mis met dat mooie streven. Microsoft koopt zich in bij OpenAI (voor 49 procent) en Google neemt DeepMind over. Die commerciële druk versus goed doen met AI levert de nodige spanningen op. Inmiddels is het wel duidelijk wie aan de winnende hand zijn.


# Ethan Mollick: Co-intelligentie

Co-intelligentie van de Amerikaanse managementprofessor Ethan Mollick bereikt in december de eerste plaats in de Managementboek Top 100. Maar het is niet alleen bij ons een hit. Ook bij The Economist belandt op de lijst met de beste boeken van dit jaar.

Waarom? Het gaat over AI op de werkvloer. Na uitgebreid onderzoek weet hij hoe je AI het beste kunt inzetten. Daarmee is het best een praktische gids voor werken met tools zoals ChatGPT.

Vergelijk die tools voorlopig nog met een stagiair: je moet die duidelijke instructies geven, met eenvoudige taken starten en altijd de feiten controleren. Maar als je het goed aanpakt, word je er dertig tot veertig procent productiever van.

Lees ook: Zo word je productiever met AI


# Claudius Hildebrand en Robert Stark: The Life Cycle of a CEO

Bloomberg heeft dan weer aan ‘powerful people’ gevraagd wat zij essentieel leesvoer vinden dit jaar. Daar valt de keuze van Chris Nassetta, ceo van Hilton Worldwide Holdings, op. Hij noemt The Life Cycle of a CEO van consultants Claudius Hildebrand en Robert Stark. Zij bestudeerden de carrière van meer dan 2000 ceo’s uit de S&P 500.

Zo komen ze aan vijf fases: de wittebroodsweken in het eerste jaar en calibreren in het tweede jaar. De volgende drie jaar gaan over heruitvinden en vanaf zes jaar is het oppassen voor zelfgenoegzaamheid. Als je na tien jaar nog niet in die val bent getrapt, dan kun je nog lange tijd succesvol zijn. Dat zal als muziek in de oren klinken van Nassetta, al sinds 2007 topman van Hilton.


# Gytha Heins: Waarom zegt niemand er wat van?!

Ook op de werkvloer holt de beschaving achteruit. Dat wordt dan grensoverschrijdend of ongewenst gedrag genoemd. Maar hoe je elkaar daarop aanspreekt, is nog een groter probleem zo lijkt het wel. De leidinggevenden moeten daar maar mee dealen, is de heersende overtuiging.

Gytha Heins, onder meer founder van De AanspreekAcademie, is het daar niet mee eens. We doen er allemaal veel te vaak het zwijgen toe. Ze heeft drie jaar onderzoek verricht naar hoe je onbespreekbare thema’s bespreekbaar maakt. Daar is nu dit boek van gekomen: Waarom zegt niemand er wat van?!. Een topscorer op de lijst van Managementboek.

Ze helpt je daarin om dat zwijgen te doorbreken, maar dan op een slimme manier. Je leert hoe je machtsverschillen, menselijke instincten, persoonlijkheidskenmerken en groepsdynamiek voor je kunt laten werken. Ook emoties kun je beter benutten dan ze weg te drukken.


# John Kay: The Corporation in the 21st Century

Voer voor discussie, dat belooft het boek van John Kay. De Britse econoom is er alvast mee op de shortlist gekomen van de beste boeken van de Financial Times. The Corporation in the 21st Century lijkt een saaie titel, maar Kay provoceert hierin behoorlijk.

Het creëren van waarde voor de aandeelhouders heeft toonaangevende bedrijven vernietigd. Boeing is daarvan een duidelijk voorbeeld. Zelfs bedrijven die bakken winst maken, hebben een probleem. Zo heeft de farma-industrie het vertrouwen van het publiek verloren. Facebook en Google worden wereldwijd verguisd.

Is dat dan succesvol zakendoen of goed leiderschap? Kay bewondert juist hele andere bedrijven: degene die werknemers betrokken houden bij het vinden en behouden van hun concurrentievoordeel. Daar zit de fun. Winst maken is bijzaak.


# Jitske Kramer: Tricky Tijden

Aan Pinokkio kun je nog zien dat hij liegt, maar wanneer Donald Trump dat doet neemt zijn neus niet in lengte toe. Jitske Kramer verzamelt dit soort figuren in Tricky Tijden onder het archetype van de trickster. Ze spelen met de grenzen en rekken ze op. Het is een boek dat veel mensen heel geraakt dit jaar.

Die tricksters zitten inmiddels in het centrum van de macht. Het wordt al normaal gevonden dat politici en bedrijven het niet zo nauw nemen met de feiten. Hoog tijd om die tricksters weer terug hun hok in te sturen. Met het spelen met verhalen en perceptie worden de belangrijke uitdagingen van vandaag niet opgelost.

Trickstergedrag kan echter niet tegen waarachtigheid, eerlijkheid en menselijkheid. Dus voer veel meer het wezenlijke gesprek. Is wat we doen voor de aarde of voor de mensheid een goed of een slecht idee?

Lees ook: Wie het beste kan spelen met perceptie wordt leider op de apenrots


# Jonathan Haidt: Generatie angststoornis

Bill Gates blijft trouw zijn boekenlijstje delen voor de kerstvakantie. De techmiljardair is dit jaar geraakt door het boek The Anxious Generation – de Nederlandse vertaling luidt Generatie angststoornis – van Jonathan Haidt. Hij noemt het ‘een must’ voor iedereen die te maken heeft met jonge mensen (van opvoeden, werken tot lesgeven).

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De Amerikaanse sociaal-psycholoog Haidt heeft veel onderzoek verricht naar de verschuiving van een spelende jeugd naar een aan het scherm gekluisterde jeugd. Het is zijn missie om kinderen en adolescenten daarvan te bevrijden.

Hij roept onder meer leiders uit de tech-industrie op om onafhankelijkheid, vrij spelen en verantwoordelijkheid in de echte wereld te bevorderen. Gates heeft hem alvast gehoord. Hij waardeert het dat Haidt ‘niet alleen het probleem schetst, maar ook echte oplossingen biedt die het overwegen waard zijn’.


# Peter Attia: Leef langer

McKinsey heeft dit jaar aan vijftig ceo’s en thoughtleaders suggesties gevraagd voor de beste businessboeken van 2024. De titel die er met kop en schouders bovenuit steekt, is Outlive: The Science and Art of Longevity van Peter Attia. Ginny Rometty, ex-ceo van IBM is fan bijvoorbeeld, net als de coo van Reddit Jen L. Wong.

De Amerikaan Attia is arts, influencer, bestellerauteur en ex-McKinsey consultant. Op zijn dertigste realiseerde hij zich dat zijn ongezonde gewoontes hem langzaam de das omdeden. Daar heeft hij op dat moment nog geen last van, maar de rekening daarvoor komt wel wanneer hij ouder wordt.

En dus focust hij in zijn lijvige boek – de Nederlandse vertaling is Leef Langer – op preventie. Daarbij geeft hij je een stapel wetenschappelijke inzichten en praktisch advies. Als je op je veertigste gewichten heft, kun je op je tachtigste je kleinkind nog optillen bijvoorbeeld. Oprah heeft hem al geïnterviewd, Hugh Jackman en Gwyneth Paltrow volgen zijn adviezen.