Het ontstaan van disruptieve bedrijven ligt ironisch genoeg vaak bij grote gevestigde bedrijven, legt Ben Tiggelaar uit. ‘Veel bedrijven vernieuwen hun producten sneller dan de levens van hun klanten veranderen. Daardoor ontstaan producten die meer kunnen dan we eigenlijk nodig hebben.’
Die nieuwe, snellere producten zorgen ervoor dat bestaande producten achterhaald raken. ‘Stel dat we een laptop hebben die alles kan, maar veel van die functies gebruiken we helemaal niet. Als tegengewicht zie je dat nieuwe producten ontstaan, die misschien maar een aantal van de specificaties hebben, maar wel voor een hele grote groep toereikend zijn en bovendien betaalbaar.’
Disruptief
In het voorbeeld van de snelle laptop was de opkomst van de tablet het gevolg. ‘Een tablet kan veel minder, maar wel voor een veel lagere prijs.’ Voor bedrijven als Airbnb en Uber geldt hetzelfde. ‘Veel gevestigde bedrijven krijgen het domweg niet voor elkaar om disruptief te zijn, omdat het deels gaat over het ontwrichten van je eigen bedrijf. Terwijl gevestigde bedrijven versterkende innovaties doorvoeren, zijn het nieuwe bedrijven die een branche echt weten te ontwrichten.’
Een vreemde eend in de bijt is Steve Jobs, die zijn innovatieteams het op liet nemen tegen het hoofdkantoor. ‘Dat betekende dat zij nieuwe producten en diensten moesten ontwikkelen, ook als dat betekende dat oude diensten om zeep werden geholpen.’
Bekijk ook andere video’s van Ben Tiggelaar:
- Ben Tiggelaar: ‘Richt je aandacht op de cirkel van invloed van Covey’
- Deel 2: ‘83% van de medewerkers wordt als zelfsturende professional gezien’
- Deel 3: ‘We moeten de cultuur van kleine bedrijven koesteren en stimuleren’
- Deel 4: ‘Wees eerst de baas over jezelf, dan pas over een ander’
- Deel 5: ‘Is Craigslist de oplossing voor succesvol management?’
- Deel 6: De strategie van Ricardo Semler werkt
- Deel 7: Zo voorkom je dat je het verkeerde personeel aanneemt
- Deel 8: ‘Houd vast aan je richting, maar laat medewerkers ook experimenteren’
- Deel 9: ‘Drie vaardigheden die een change master moet bezitten’
- Deel 10: De bescheiden maar gedreven professional is onmisbaar
- Deel 11: ‘Waarom kerncompetenties zo belangrijk zijn’
- Deel 12: Zingeving is trending binnen bedrijven