Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Je leest nu: Zo voert u een verzuimgesprek

Meldt uw medewerker zich wéér ziek, net nu het zo slecht uitkomt? Word niet boos, maar wacht ook niet af. Nu actie ondernemen is straks profiteren.


De meeste managers staan er niet dagelijks bij stil, maar verzuim kost het bedrijfsleven elk jaar miljarden euro's. Ongeveer 10 procent van het verzuim is rechtstreeks te linken aan een ongeval. Het voetbalveld, de wintersport, het verkeer en meer van dat soort zaken. De overige 90 procent kent een psychische achtergrond. Vaak gaat het dan om problemen thuis, verstoorde arbeidsverhoudingen of een te hoge werkdruk. De gemiddelde verzuimduur in Nederland is vijftien dagen. 

Plan een gesprek

Mocht een van uw medewerkers zich structureel ziek melden om uiteenlopende redenen, dan kan het geen kwaad om hierover eens een gesprekje in te plannen. Houd daarbij de volgende zaken in ogenschouw.

1. Verzuim is een keuze
Ziek zijn overkomt je, maar verzuim is een keuze, zeggen arbo-deskundigen wel eens. Het verzuim veroordelen helpt niet, de gevolgen van het verzuim voor de collega’s schetsen wel. Mits u het niet alleen als úw belang laat klinken.

2. Heeft het met het werk te maken?
De vraag wordt zelden gesteld, uit angst of schroom, maar is wel belangrijk, ook al volgt niet altijd een eerlijk antwoord. Geef uw medewerker in elk geval de kans het hart te luchten.

3. Maak afspraken
Hou het gesprek niet vrijblijvend, maar probeer tot afspraken te komen: wat gaat de medewerker zelf doen om zo snel mogelijk terug te keren? Belangrijk: vat aan het eind van het gesprek deze afspraken nog eens helder samen en maak meteen een vervolgafspraak.

4. Hou uw mond
Laat de medewerker zo veel mogelijk aan het woord. Laat stiltes vallen, vraag door, vat samen. Stel open vragen en toon oprechte belangstelling, zonder achterdocht.

5. Spreek niet over ziekte
Spreek over het verzuim. Dat is immers hetgene waar u mee te maken heeft.

Lees ook: