Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws Dominik Richter (CEO HelloFresh)

Bezorger van maaltijdboxen HelloFresh wil 250 tot 300 miljoen euro ophalen met een beursgang. Een profiel van oprichter en CEO Dominik Richter.

'We halen alle niet zo leuke delen uit de ervaring en maken van koken een gewaardeerd onderdeel van je wekelijkse routine'. zo omschrijft oprichter Dominik Richter zijn bedrijf HelloFresh, de maaltijdboxbezorger. In 2011 heeft Richter samen met zijn studiegenoot van de London School of Economics Thomas Griesel een idee, ze willen ondernemen. Richter zegt zijn baan bij Goldman Sachs op en de twee vertrekken naar Berlijn, op dat moment een walhalla voor startups. Na wat speurwerk naar een gat in de markt, bedenken ze HelloFresh, een bedrijf dat pakketten met verse ingrediënten levert, samen met de bijbehorende recepten. Rocket Internet Ze zoeken vanaf het begin aansluiting bij Rocket Internet, het bedrijf van de Samwer-broers. Die dragen niet alleen bij aan het idee, maar ook de lancering verloopt soepeltjes. Voor de lancering mocht Richter gebruik maken van de IT, juridische ondersteuning en HR van de incubator. Mede hierdoor verloopt de lancering extreem soepel. Binnen veertig dagen was HelloFresh actief in vier landen. Toch is het niet alles koek en ei. HelloFresh ligt onder vuur vanwege agressieve verkooptechnieken. Daaruit leert de jonge ondernemer de volgende les: 'De klant heeft altijd gelijk, zelfs al heeft hij dat niet,’ zo zegt hij tijdens de StartupFest-conferentie F&A Next in Wageningen. Agressieve verkooptechnieken ‘Veel kranten hebben over onze verkooptactieken geschreven. In totaal hebben 140 van de 75.000 klanten (Benelux, red.) geklaagd. Op sociale media is de boodschap snel verspreid. Daar heb je geen controle over. Een kleine minderheid kan tot veel opschudding leiden,’ zo tekende het FD op uit de mond van Richter. Inmiddels bezorgt HelloFresh in negen landen zijn maaltijdboxen aan meer dan 1,25 miljoen klanten. Met een beursgang in Frankfurt wil het bedrijf 250 tot  300 miljoen euro ophalen. Dat maakte de onderneming dinsdag bekend. De waarde van het bedrijf zou hiermee tussen de 1,5 en 2 miljard euro komen te liggen. Het is niet de eerste keer dat HelloFresh de stap richting de beurs waagt. In het najaar van 2015 werd ook al een beursgang aangekondigd, maar die werd later afgeblazen. Naar verluidt vanwege zorgen over de interesse bij beleggers.
Dominik Richter, chief executive officer of HelloFresh AG, poses for a photograph following a Bloomberg Television interview during the Tech Open Air (TOA) conference in Berlin, Germany, on Thursday, July 14, 2016. Berlin based Rocket Internet SE, which backs companies including food delivery services Delivery Hero and HelloFresh, seeks to "on average" grow sales 25 percent to 40 percent in the coming years, Chief Executive Officer Oliver Samwer told shareholders last month. Photographer: Krisztian Bocsi/Bloomberg Foto: Getty

‘We halen alle niet zo leuke delen uit de ervaring en maken van koken een gewaardeerd onderdeel van je wekelijkse routine’. zo omschrijft oprichter Dominik Richter zijn bedrijf HelloFresh, de maaltijdboxbezorger.

In 2011 heeft de Duitser Richter samen met zijn studiegenoot van de London School of Economics Thomas Griesel een idee, ze willen ondernemen. Richter zegt zijn baan bij Goldman Sachs op en de twee vertrekken naar Berlijn, op dat moment een walhalla voor startups. Na wat speurwerk naar een gat in de markt, bedenken ze HelloFresh, een bedrijf dat pakketten met verse ingrediënten levert, samen met de bijbehorende recepten.

Rocket Internet

Ze zoeken vanaf het begin aansluiting bij Rocket Internet, het bedrijf van de Samwer-broers. Die dragen niet alleen bij aan het idee, maar ook de lancering verloopt soepeltjes. Voor de lancering mocht Richter gebruik maken van de IT, juridische ondersteuning en HR van de incubator. Mede hierdoor verloopt de lancering extreem soepel. Binnen veertig dagen was HelloFresh actief in vier landen.

Toch is het niet alles koek en ei. HelloFresh ligt onder vuur vanwege agressieve verkooptechnieken. Daaruit leert de jonge ondernemer de volgende les: ‘De klant heeft altijd gelijk, zelfs al heeft hij dat niet,’ zo zegt hij tijdens de StartupFest-conferentie F&A Next in Wageningen.

Agressieve verkooptechnieken

‘Veel kranten hebben over onze verkooptactieken geschreven. In totaal hebben 140 van de 75.000 klanten (Benelux, red.) geklaagd. Op sociale media is de boodschap snel verspreid. Daar heb je geen controle over. Een kleine minderheid kan tot veel opschudding leiden,’ zo tekende het FD op uit de mond van Richter.

Inmiddels bezorgt HelloFresh in negen landen zijn maaltijdboxen aan meer dan 1,25 miljoen klanten. Met een beursgang in Frankfurt wil het bedrijf 250 tot  300 miljoen euro ophalen. Dat maakte de onderneming dinsdag bekend. De waarde van het bedrijf zou hiermee tussen de 1,5 en 2 miljard euro komen te liggen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het is niet de eerste keer dat HelloFresh de stap richting de beurs waagt. In het najaar van 2015 werd ook al een beursgang aangekondigd, maar die werd later afgeblazen. Naar verluidt vanwege zorgen over de interesse bij beleggers.