Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jongeren voelen zich eenzaam. Zo help je ze vooruit als werkgever

Jongeren kregen tijdens de coronacrisis last van mentale problemen, omdat ze elkaar amper konden ontmoeten. Nu werkgevers de deuren weer geopend hebben, is het aan ondernemers om deze groep jonge medewerkers er weer bovenop te helpen. Zo doe je dat.

eenzaamheid jongeren werkgever
Foto: Getty Images

Jongeren zijn de generatie van de toekomst, maar erg goed lijkt het niet met ze te gaan. Uit nieuw onderzoek onder 48.000 mensen van 18 tot 24 jaar uit 34 landen blijkt dat meer jongeren tijdens de coronacrisis te maken kregen met mentale problemen.

Tijdens het tweede jaar van de pandemie verslechterde de mentale gezondheid van bijna de helft van de jongeren. Bijvoorbeeld doordat ze amper mogelijkheden hadden om elkaar fysiek te ontmoeten.

Werkgevers kunnen hun steentje bijdragen aan het herstel van deze zogeheten Generatie Z. In een artikel op Harvard Business Review zet spreker en expert Adam Smiley Poswolsky de beste manieren op een rij:

1. Maak een speerpunt van mentale gezondheid

Maar liefst twee derde van alle jongeren wil werken bij een bedrijf dat de mentale gesteldheid van werknemers centraal stelt, blijkt uit LinkedIn-onderzoek. Waar hebben zij precies behoefte aan? Denk verder dan zaken als het aanbieden van een meditatie-app, adviseert Poswolsky. Oog voor de mentale gesteldheid moet verankerd zitten in het bedrijf.

Bijvoorbeeld het vergoeden van therapeutische sessies, het aanbieden van een competitief loon (ook tijdens de stijgende inflatie), voldoende vakantiedagen en uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden. Of vergadervrije dagen, ‘niet storen’-uren of een proefprogramma voor vier dagen werken.

2. Maak je onboarding persoonlijk

Het uitgebreid onboarden van medewerkers wordt door nieuw personeel over het algemeen erg gewaardeerd. In het diepe gegooid worden binnen een nieuwe organisatie is dan ook niet meer van deze tijd, al helemaal niet voor Generatie Z. Althans, dat is de consensus onder specialisten.

Maak je onboarding daarentegen niet te zakelijk door enkel aandacht te besteden aan bedrijfszaken. Het onboarden van nieuw personeel is voor hen een belangrijk moment om juist meer te leren over hun aanstaande collega’s. Dat gaat al helemaal op voor jongeren, die tijdens de pandemie een tekort aan aandacht hebben ervaren.

Lees ook: Zo je nieuwe medewerkers een warm welkom

Hoe kun je dit concreet aanpakken? Bijvoorbeeld door medewerkers een dag met een ervaren collega mee te laten lopen. Of door een zogeheten snelheidsvriendschapsoefening te houden, waarbij nieuwe werknemers managers door de hele organisatie ontmoeten.

Of een oefening rondom het opstellen van persoonlijke doelen. Zodat nieuwe medewerkers een beter idee krijgen van hun doelen in het leven en op de werkvloer.

3. Ondersteun jongeren met coaching

Uit onderzoek uit 2021 blijkt dat leer- en groeikansen voor medewerkers de belangrijkste aspecten zijn om voor een organisatie te kiezen. Voor jongeren al helemaal, aangezien zij nog het meeste te leren en te groeien hebben. Als werkgever kun je hierop inspelen door mentorschap en coaching aan te bieden.

Lees ook: Kom terug naar kantoor, van thuiswerken leer je niks

Zo kwam het bedrijf Doordash met een zes maanden durend programma voor vrouwen van kleur. Met een-op-eencoachingssessies met externen, loopbaanworkshops en bijeenkomsten met C level-managers. Binnen een half jaar na de start van het programma wist 38 procent van de deelnemende vrouwen voor zichzelf een promotie klaar te spelen.

4. Verruil schermtijd voor verbindingstijd

Tijdens de coronacrisis hebben we massaal thuisgewerkt. Voor met name jongeren was dit soms vervelend, omdat zij op een leeftijd zijn dat zij binnen organisaties willen doorgroeien. Dit gaat lang niet altijd even gemakkelijk als je elkaar vrijwel uitsluitend vanachter een schermpje ziet.

Desalniettemin voelt bijna acht op de tien Gen Z’ers wel wat voor een flexibel werkbeleid, waarbij je soms op kantoor en soms thuiswerkt. Wel missen ze de verbinding met andere collega’s en managers.

Als bedrijf kun je hierop inspelen. Geef medewerkers de mogelijkheid om ook na corona thuis te werken indien ze dit willen, maar zorg er tevens voor dat personeel altijd op kantoor welkom is. Al is het maar voor een goed gesprek aan de koffieautomaat met een collega.

Lees ook: Ga na corona niet terug naar het ‘oude normaal’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat Airbnb doet is ook interessant, meent Poswolsky. Het bedrijf geeft medewerkers de mogelijkheid om overal ter wereld te kunnen werken en wonen, met behoud van hetzelfde salaris. Iets vergelijkbaars met wat een Nederlands bedrijf als Remote doet.

Op die manier kunnen jongeren met hun vrienden afspreken om voortaan samen in een co-workingspace te werken in plaats van op hun eigen kantoor. Voor werkgevers vereist het een staaltje omdenken. Maar zeg nu zelf: het geluk van medewerkers staat toch uiteindelijk voorop?