Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze trends horen thuis in je marketingstrategie voor 2022

Als marketeer word je doodgegooid met allerhande marketingtrends. Zeker voor MKB-bedrijven is het een uitdaging om de echt waardevolle suggesties tussen alle trends uit te vissen. Daarom een overzicht van marketingtrends voor 2022 waar ieder bedrijf direct mee aan de slag kan.

marketingtrends marketing strategie bedrijf
Foto: Austin Distel/Unsplash

Voordat je marketingtrends in je strategie opneemt, is het belangrijk om eerst een duidelijk beeld van je klanten te hebben. Wie zijn je klanten en wat willen ze? Pas als je weet welke voorkeuren, wensen en behoeften je klanten hebben, kun je goed beoordelen of het implementeren van een trend ook voor jouw doelgroep interessant is.

Wat zijn de grootste marketingtrends waar je nu iets mee moet? Nino Adamo, docent Nima B Digital Marketing bij Frankwatching, deelt zijn praktische tips tijdens het webinar ‘De impact van trends op je digitale strategie’ (dat je hier gratis kunt terugkijken).

De belangrijkste marketingtrends in 2022:

#1 Videomarketing

In de afgelopen jaren zijn mensen veel meer videogericht geworden. Ze hebben geen zin meer om hele lappen tekst te moeten lezen, ze willen snel weten of iets voor hun interessant en relevant is. Zo zegt 90 procent van de personen die een productvideo bekijkt dat dit hen helpt bij het maken van een aankoopbeslissing.

64 procent van de consumenten is eerder geneigd om een product te kopen na het bekijken van een productvideo

Snackable video’s

Je ziet dan ook steeds meer video’s van bedrijven online verschijnen. Denk aan 3D-video’s waarin je bijvoorbeeld het hotel waar je volgende week wilt overnachten alvast kunt inspecteren. En instructiefilmpjes waarin wordt uitgelegd hoe je het door jou gekochte product moet monteren. Maar ook animatiefilmpjes waarin ingewikkelde materie simpel wordt uitgelegd scoren goed.

Als je hiermee aan de slag gaat, adviseert Adamo om de video’s vooral snackable te houden. Wat de inhoud ook is, maak het niet te lang. Uiteraard hangt het ook af van de wensen van je doelgroep, maar over het algemeen duren dit soort video’s minder dan minuut.

#2 Data-driven marketing

Grote platformen als Google, Facebook en LinkedIn zetten vol in op data-driven marketing. De meeste MKB-bedrijven hebben er de menskracht en de middelen (nog) niet voor en doen nauwelijks iets met de data die ze verzamelen. Een gemiste kans, want volgens Adamo valt hier veel terrein te winnen. Juist ook voor de kleinere bedrijven.

Door data-driven marketing steeg de ctr van hun nieuwsbrieven van 18 procent naar 40 procent

Als voorbeeld noemt hij Burgers’ Zoo. Deze Arnhemse dierentuin verzamelt veel data over de abonnees. Ook gebruiken ze externe data om hun aanbod te optimaliseren. Zo past de berichtgeving op hun website zich automatisch aan op het weer. Wordt het een regenachtige dag? Dan worden de ‘ocean’ of ‘bush’ uitgelicht, omdat dat binnenlocaties zijn.

Inspelen op voorkeuren

Een andere manier waarop Burgers’ Zoo data-driven marketing inzet is door de voorkeuren van hun abonnees te onthouden. Klikt iemand regelmatig op nieuws en plaatjes over beren? Dan krijgt diegene een speciale aanbieding met een feitje en plaatje over de beren. Hierdoor steeg hun ctr van 18 procent naar 40 procent.

Kortom, ook als MKB-bedrijf kun je prima aan de slag met data-driven marketing. Adamo geeft aan dat het hierbij vooral veel experimenteren en A/B-testen is. Het is lastig om vooraf resultaten te beloven, je moet gewoon veel uitproberen.

#3 Kunstmatige intelligentie (AI)

Kunstmatige Intelligentie (AI) klinkt wellicht als een ver-van-je-bedshow waar enkel techstartups mee experimenteren. De werkelijkheid is echter dat je nu al veel meer met AI kunt dan je denkt. Denk maar aan chatbots die op sites je vragen beantwoorden. En ook ‘voice search’ en ‘visual search’ worden steeds vaker ingezet. Allemaal zaken die mogelijk zijn dankzij AI en machine learning.

27 procent van de wereldbevolking gebruikt nu al ‘voice search’ op zijn mobiele telefoon

Begin klein en geef het tijd

Wat betreft de chatbots is de tip van Adamo: begin klein en geef het de tijd. Verwacht bijvoorbeeld niet dat de zojuist geïnstalleerde chatbot gelijk de meest ingewikkelde klantvragen kan afhandelen. Machine learning heeft tijd nodig om te leren en om beter worden. Begin daarom met simpele vragen of een beperkt assortiment waaruit sitebezoekers kunnen kiezen. Pas als je chatrobot dat goed onder de knie heeft, breid je de opties steeds verder uit.

Voice search

Adamo raadt aan om ook met ‘voice search’ aan de slag te gaan, zeker als je voor je verkeer sterk afhankelijk bent van SEO. Doordat steeds meer mensen hun zoekopdrachten inspreken, gaat het op termijn gevolgen hebben voor de indexering van je website. Start daarom nu al met je oriëntatie en bekijk hoe je gesproken tekst in je website voegt. Waar te beginnen? Onderzoek hoe jouw doelgroep berichten inspreekt. Want iemand van 15 doet dat heel anders dan iemand van 60.

#4 Recruitmentmarketing

Iedere werkgever is ermee bezig: het vinden en behouden van de juiste mensen. Met de krapte op de arbeidsmarkt is er een groot tekort aan goed personeel. Dat zal de komende jaren alleen nog maar toenemen.

Des te belangrijker is het op welke manier bedrijven erin weten te slagen wél de juiste mensen te laten solliciteren én te behouden. Recruitmentmarketing via online marketing kan hier een grote rol in spelen.

Bij veel bedrijven is er inmiddels wel een werken-bij-site. Er worden advertenties op LinkedIn geplaatst en social media worden ingezet, maar veel verder gaat het meestal nog niet.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Hoeveel bedrijven gebruiken data op de juiste manier tijdens de hele ‘candidate journey’?
  • Worden alle denkbare online kanalen ingezet om kandidaten te werven?
  • Vinden er bijvoorbeeld A/B-testen plaats op de werken-bij-site of met vacatureteksten?

Er is op het gebied van recruitmentmarketing nog veel te doen. En door de grote uitdagingen op de arbeidsmarkt zullen de investeringen in recruitmentmarketing zonder enige twijfel sterk groeien.

Ontdek meer marketingtrends

Wil je meer marketingtrends ontdekken die je nu al kunt implementeren? Kijk dan gratis het hele webinar terug. Nino Adamo laat in dit webinar aan de hand van praktische voorbeelden zien hoe deze trends nu al worden ingezet door bedrijven en geeft concrete tips hoe jij ze vandaag nog kunt opnemen in je digitaal marketingplan.

Vragen over marketingtrends:

Wat zijn de marketingtrends in 2022?

De belangrijkste marketingtrends in 2022 zijn nieuwe ontwikkelingen op het gebied van: videomarketing, data-driven marketing, AI (kunstmatige intelligentie en recruitment marketing.

Wat is recruitment marketing?

Recruitment marketing omvat alle strategieën en tactieken die je inzet om je als werkgever te promoten, zodat je talent vindt, aantrekt, overtuigt om te solliciteren en weet te behouden.

Er is op het gebied van recruitment marketing nog veel te doen. En door de grote uitdagingen op de arbeidsmarkt zullen de investeringen in recruitment marketing zonder enige twijfel sterk groeien.

Wat zijn snackable videos?

In videomarketing wordt vaak geadviseerd om videos ‘snackable’ te houden. Dat betekent dat ongeacht de inhoud, je de video’s niet te lang maakt. Uiteraard hangt het ook af van de wensen van je doelgroep, maar over het algemeen duren dit soort video’s minder dan minuut.