Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Deze trends horen thuis in je marketingstrategie voor 2021

Als marketeer word je doodgegooid met allerhande trends. Zeker voor MKB-bedrijven is het een uitdaging om de echt waardevolle suggesties tussen alle trends uit te vissen. Daarom een overzicht van marketingtrends waar ieder bedrijf direct mee aan de slag kan.

marketingtrends trends
Je leest nu: Deze trends horen thuis in je marketingstrategie voor 2021

Voordat je welke trend dan ook in je marketingstrategie opneemt, is het belangrijk om eerst een duidelijk beeld van je klanten te hebben. Wie zijn je klanten en wat willen ze? Pas als je weet welke voorkeuren, wensen en behoeften je klanten hebben, kun je goed beoordelen of het implementeren van een trend ook voor jouw doelgroep interessant is.

Wat zijn de grootste marketingtrends waar je nu iets mee moet? Nino Adamo, docent Nima B Digital Marketing bij Frankwatching, deelt zijn praktische tips tijdens het webinar ‘de impact van trends op je digitale strategie’ (dat je hier gratis kunt terugkijken). Hieronder een greep uit de belangrijkste trends volgens Adamo.

1. Videomarketing

In de afgelopen jaren zijn mensen veel meer videogericht geworden. Ze hebben geen zin meer om hele lappen tekst te moeten lezen, ze willen snel weten of iets voor hun interessant en relevant is. Zo zegt 90% van de personen die een productvideo bekijkt dat dit hen helpt bij het maken van een aankoopbeslissing.

64% van de consumenten is eerder geneigd om een product te kopen na het bekijken van een productvideo

Je ziet dan ook steeds meer video’s van bedrijven online verschijnen. Van 3D-video’s waarin je bijvoorbeeld het hotel waar je volgende week wilt gaan overnachten alvast kunt inspecteren tot aan instructiefilmpjes waarin wordt uitgelegd hoe je het door jou gekochte product moet monteren. Maar ook animatiefilmpjes waarin ingewikkelde materie simpel wordt uitgelegd scoren goed.

Als je hiermee aan de slag gaat, adviseert Adamo om de video’s vooral snackable te houden. Wat de inhoud ook is, maak het niet te lang. Uiteraard hangt het ook af van de wensen van je doelgroep, maar over het algemeen duren dit soort video’s minder dan minuut.

2. Data-driven marketing

Grote platformen als Google, Facebook en LinkedIn zetten vol in op data-driven marketing. De meeste MKB-bedrijven hebben er de menskracht en de middelen (nog) niet voor en doen nauwelijks iets met de data die ze verzamelen. Een gemiste kans, want volgens Adamo valt hier veel terrein te winnen. Juist ook voor de kleinere bedrijven.

Door data-driven marketing steeg de ctr van hun nieuwsbrieven van 18% naar 40%

Als voorbeeld noemt hij Burgers Zoo. Deze Arnhemse dierentuin verzamelt veel data over de abonnees. Ook gebruiken ze externe data om hun aanbod te optimaliseren. Zo past de berichtgeving op hun website zich automatisch aan op het weer. Wordt het een regenachtige dag? Dan worden de ocean of bush uitgelicht, omdat dat binnenlocaties zijn.

Andere manier waarop Burgers Zoo data-driven marketing inzet is door de voorkeuren van hun abonnees te onthouden. Klikt iemand regelmatig op nieuws en plaatjes over beren? Dan krijgt diegene een speciale aanbieding met een feitje en plaatje over de beren. Hierdoor steeg hun ctr van 18% naar 40%.

Kortom, ook als MKB-bedrijf kun je prima aan de slag met data-driven marketing. Adamo geeft aan dat het hierbij vooral veel experimenteren en A/B-testen is. Het is lastig om vooraf resultaten te beloven, je moet gewoon veel uitproberen.

3. Kunstmatige intelligentie (AI)

Kunstmatige Intelligentie (AI) klinkt wellicht als een ver-van-je-bedshow waar enkel tech-startups mee experimenteren. De werkelijkheid is echter dat je nu al veel meer met AI kunt dan je denkt. Denk maar aan chatbots die op sites je vragen beantwoorden. En ook voice search en visual search wordt steeds vaker ingezet. Allemaal zaken die mogelijk zijn dankzij AI en machine learning.

27% van de wereldbevolking gebruikt nu al voice search op zijn mobiele telefoon

Wat betreft de chatbots is de tip van Adamo: begin klein en geef het de tijd. Verwacht bijvoorbeeld niet dat de zojuist geïnstalleerde chatbot gelijk de meest ingewikkelde klantvragen kan afhandelen. Machine learning heeft tijd nodig om te leren en om beter worden. Begin daarom met simpele vragen of een beperkt assortiment waaruit sitebezoekers kunnen kiezen. Pas als je chatrobot dat goed onder de knie heeft, breid je de opties steeds verder uit.

Adamo raadt aan om ook met voice search aan de slag te gaan, zeker als je voor je verkeer sterk afhankelijk bent van SEO. Doordat steeds meer mensen hun zoekopdrachten inspreken, gaat het op termijn gevolgen hebben voor de indexering van je website. Start daarom nu al met je oriëntatie en bekijk hoe je gesproken tekst in je website voegt. Waar te beginnen? Onderzoek hoe jouw doelgroep berichten inspreekt. Want iemand van 15 doet dat heel anders dan iemand van 60.

Ontdek meer trends

Alle vijf de trends ontdekken die je nu al kunt implementeren? Kijk dan gratis het hele webinar terug. Nino Adamo laat in dit webinar aan de hand van praktische voorbeelden zien hoe deze trends nu al worden ingezet door bedrijven en geeft concrete tips hoe jij ze vandaag nog kunt opnemen in je digitaal marketingplan.