Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bom onder het nieuwe werken

Het motto van Yahoo-ceo Marissa Mayer ‘je werkt op kantoor' riep boze reacties op. Maar is goed voor de innovatie.  

In de memo aan de kenniswerkers van de technologiegigant, stelde Mayer: “De beste beslissingen en inzichten komen uit de wandelgangen en discussies in de kantine, door mensen te ontmoeten, en door met je team te vergaderen”. Ik hoor de aanhangers van Het Nieuwe Werken sputteren. Mij best. Polariseer rustig verder. Laten we ‘the best of both worlds’ combineren.

Nabijheid verbetert de kwaliteit

Harvard-hoogleraar Isaac Kohane onderzocht het verband tussen fysieke nabijheid en de kwaliteit van onderzoek. Een goed onderzoek wordt in de regel veel geciteerd. Dus analyseerde Kohane 35.000 onderzoekpublicaties op nabijheid en citatiescore. Nu werken wetenschappers veel en intensief online samen. Desondanks bleek iets bijzonders: hoe dichter de auteurs van een publicatie bij elkaar werkten, hoe vaker anderen hun onderzoek citeerden. “The closer they were, the more impactful their publication was”, concludeerde Kohane.

Verklaring

De verklaring hiervoor is eenvoudig. Formele bijeenkomsten en online vergaderingen kenmerken zich door een agenda. Interessante ideeën ontstaan veelal in gesprekken zonder agenda. Als je fysiek dicht bij elkaar werkt is de kans groot dat je elkaar spreekt tussen de bedrijven door. Door gewoon wat gedachten uit te wisselen, hoor je zaken die je nog niet wist  en kom je op ideeën waar je niet naar zocht.  Regelmatige interactie creëert synergie.

Vergeten kennis

Maar er speelt nog iets. Collega’s die we aardig vinden en vertrouwen zoeken we vaker op. Andersom blijkt het ook te werken. Festinger e.a. (1950) toonde dat regelmatige interactie invloed heeft op hoe we iemand beoordelen. Hoe frequenter het echte contact, hoe hoger het vertrouwen en hoe aardiger we die ander vinden. Mensen die elkaar sympathiek vinden en vertrouwen, zijn meer geneigd gedachten te delen. Daardoor is de kans op vruchtbare kruisbestuiving veel groter en worden er nieuwe ideeën ontwikkeld. Dit verklaart de gemeten effecten van de hogere (onderzoeks)kwaliteit die Kohane vond.

Verplichten of verleiden?

Natuurlijk is er ook een ander kant aan de medaille. Als je voortdurend en verplicht op elkaars lip zit, kan de onderlinge spanning toenemen. Hier lijkt Mayer geen rekening mee gehouden te hebben. Zij komt van Google en denkt dat aanwezigheid de clou is. Google stuurt niet primair op aanwezigheid, maar heeft het voor elkaar gekregen dat aanwezigheid aantrekkelijk is. Zo ervaren medewerkers dat ze creatiever en productiever zijn, wanneer zij regelmatig live contact hebben met hun collega’s. Ze komen graag.

Uitdaging creëren

Het is niet de vraag of het nieuwe werken wel of niet profijtelijk is. De opgave is om de ruimte van het nieuwe werken te combineren met een werkatmosfeer die medewerkers naar hun werkplek lokt. De crux zit niet in de maatregelen, maar in de activiteiten. Hoe meer collega’s elkaar treffen buiten gereglementeerde bijeenkomsten, hoe groter de kans  op vernieuwing. Dat is een uitdaging voor leidinggevenden. Als je medewerkers wil verleiden ga dan eerst eens met je medewerkers praten. En vooral luisteren. Wat verleidt hen om het kantoor boven de thuiswerkplek te verkiezen?

En tref je ze niet op het werk omdat ze thuiswerken, zoek ze dan thuis op. Kom je er ook nog eens uit.
 

Lees ook de eerdere columns van Cees Schenk: