Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob gaat op survival in Schotland

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer gaat Bob op survival in Schotland.

 

VAN Robert
AAN
Bob
ONDERWERP
Survival weekend

Hoi Bob,
Zéér benieuwd hoe je Management Survival Weekend was in Schotland. Heb je het überhaupt overleefd? Ben je jezelf tegengekomen? Hoor het graag, want zoals je weet moet ik over twee weken. Het schijnt hét middel te zijn voor teambuilding, toch?
Robert

Hoi Robert,
Ik mail je even vanuit huis, want ik kan amper lopen en ga straks eerst naar de huisarts voor wat pijnstillers. Dan weet je het al natuurlijk: Robert, het was echt verschrikkelijk. Ik vind het eigenlijk onzin dat Hoofdkantoor dit soort tochten organiseert voor zijn managers, zonde van het vele geld, maar goed, als je weigert kun je de komende jaren promotie wel vergeten.

Enfin, we kwamen op vrijdagmiddag aan in Glasgow, toen met een busje helemaal naar het noorden, úren onderweg. Al die tijd zat ik naast ene Roel Dassink, onze survival coach. Dat schijnt een bekende bergbeklimmer te zijn en die leert nu managers zichzelf tegen te komen. Dat zei hij ook die hele rit: ‘Jij komt jezelf straks helemaal tegen, Bob' en ‘Ik sleep je er doorheen, Bob, maar alleen: als jij jezelf helemaal geeft, Bob.' Hele vermoeiende man.

Zaterdagochtend moesten we eerst mountainbiken. Erg zwaar parcours, veel heuvels en vooral erg glad en ik ging veel te hard van start en kon halverwege amper nog adem halen. Ik wou echt opgeven, maar toen kwam die Roel weer: ‘Jij wilt toch niet dat ik Hoofdkantoor moet vertellen dat jij al na een paar uur hebt opgegeven, hè Bob?' Wat een kwal zeg. Ik kwam halfdood aan, gelukkig net niet als laatste, want Arno was onderweg gevallen en die arriveerde vijf minuten later, hevig bloedend.

 

Toen moesten we meteen erna een tocht maken door heel ruig gebied en Arno hield het niet meer vol, waar ik best blij om was, net als toen Johan uitgleed en niet meer verder kon. Ondertussen, dat was nog het ergste, moest ik van die Roel voortdurend verhalen aanhoren over zijn avonturen in de Himalaya en hoe vaak hij daar zichzelf was tegengekomen en dat hij zulke fijne maatjes is met onze bestuursvoorzitter, wat best zou kunnen, je weet maar nooit, dus deed ik almaar alsof ik heel geïnteresseerd was.

's Avonds kampvuur. Iedereen was kapót. Van Roel moesten we zeggen hoe we ons voelden. Dan zeiden mensen ‘Moe' of ‘Kapot' en dan zei Roel dat hij dat niet bedoelde, nee, hoe we ons écht voelden, maar niemand had nog zin in zo'n therapeutisch gesprek en toen werd hij boos en begon te roepen dat we allemaal slappelingen waren, mietjes, niet geschikt voor de echte top en toen zei André ineens: ‘Ach man, jij kan niet eens een spreadsheet maken…' En toen werd het echt ruzie en toen zei Frank ineens dat hij er genoeg van had en liep weg. ‘Die komt wel terug', zei Roel. ‘Dit heb ik zó vaak meegemaakt.' Nou, Frank kwam niet terug, we hebben hem uiteindelijk gevonden, na een halve nacht zoeken, en toen waren we Pieter weer kwijt. Het was echt chaos en die Roel deed net alsof het er allemaal bij hoorde. ‘Nou leren we de leiders kennen!' zei hij almaar, maar d'r was helemaal niemand meer die de leiding nam, hij ook niet. En als we weer eens iemand kwijt waren, zei hij: ‘Zoeken! Jullie managers moeten leren zóeken!' Gelukkig vertelde een sombere Henk ons diep in de nacht dat de kwartaalcijfers van zijn divisie zwáár achterliepen, dat monterde ons dan wel weer op.

Op zondag waren we allemaal zo moe dat niemand nog wat zei, wat best lastig werd tijdens het groepsgesprek, ergens bovenop een berg. Roel bleef proberen, maar niemand had nog zin, en toen begon hij te huilen, echt waar, die brede, boomlange kerel begon ineens te huilen. Toen hebben we hem maar getroost en mee naar beneden genomen, naar het busje, want hij was echt de weg kwijt, figuurlijk en letterlijk.

Nou ja, behalve Roel is verder niemand zichzelf tegengekomen in Schotland en aan teambuilding zijn we ook niet toegekomen. Maar nu moet ik echt naar de huisarts, man, die rug van me…
Bob

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoi Bob,
Wat een fiasco zeg. Ik hoop dat je snel herstelt. Ik krijg trouwens net een mailtje van Hoofdkantoor dat mijn Schotse survivalweekend is gecancelled. Er staat niet bij waarom.
Robert

 

Meer Bob de manager?

Iedereen wil opeens zakendoen met Armin Papperger, de Duitse bokito van wapenfabrikant Rheinmetall

Premium - Het Duitse defensiebedrijf Rheinmetall presenteerde woensdag opnieuw recordcijfers. De wapenfabrikant stapelt de winst en de orders in hoog tempo op. Voor ceo Armin Papperger zijn de geopolitieke spanningen 'goed voor de business'. Portret van 'een klassiek alfamannetje'.

armin papperger rheinmetall ceo
Voor ceo Armin Papperger van Rheinmetall zijn de geopolitieke spanningen 'goed voor de business'. Foto: Getty Images

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.

Te veel focus op presteren? Zo saboteer je je eigen succes

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Succes draait niet alleen om presteren, maar juist om leren. Wie zich blindstaart op resultaten, loopt het risico stil te blijven staan. Ontdek hoe je de balans vindt tussen presteren en groeien- en waarom dat de sleutel is tot duurzaam succes.

Performance paradox -BVO

Geloof het of niet, maar alleen focussen op winnen kan jouw kansen om te winnen verkleinen, aldus Bram Verbruggen. Hij is teamontwikkelaar bij voetbalclub Go Ahead Eagles. Volgens Verbruggen zijn er eredivisieclubs die al jaren in een vicieuze cirkel zitten. Hoe meer ze focussen op resultaten, des groter de kans dat ze onderpresteren.

Hoe dan? ‘Omdat ze aan andere zaken geen aandacht geven. Clubs vergeten vernieuwingen door te voeren. Ze doen geen investeringen voor de lange termijn, zoals het opleiden en ontwikkelen van spelers en stafleden’, aldus de teambuilder.

Prestatie versus leren

Dat werkt ook zo op de werkvloer. Volgens growth mindset-expert Eduardo Briceño bevinden te veel mensen zich te lang in de presteerzone. Hierin focussen individuen, teams of organisaties zich exclusief op presteren, het beste uit zichzelf halen. Mensen zijn gericht op kortetermijnresultaten en het vermijden van fouten. Volgens Briceño presteren mensen daardoor juist mínder goed op de lange termijn.

Dat lijkt tegenstrijdig – Briceño noemt dat de prestatieparadox – maar hij verklaart dat door het gebrek aan tijd en ruimte voor leren en groei – iets wat in de zogeheten leerzone wél gebeurt.

‘Denk aan een manager die vooral gefocust is op zijn kpi’s’, verduidelijkt Mathijs de Boer, business development manager bij trainingsbureau Boertien Vergouwen Overduin (BVO). Hij helpt organisaties en professionals leren te leren. ‘Die manager werkt hard om obstakels weg te nemen en medewerkers te coachen het beste uit zichzelf te halen. Daar staat hij immers vooral voor opgesteld. Zo zorgt hij voor optimale teamprestaties, en houdt hij zijn klanten en leidinggevenden tevreden.’

Maar op de lange termijn is te verwachten dat zijn prestaties afzwakken, of op ‘een plateau’ raken. ‘Door deze focus op presteren, wordt de aandacht afgeleid van iets anders wat heel belangrijk is: leren en verbeteren. Proving is good, but improving is better.

Om vanuit de prestatiezone naar de leerzone te komen, is een growth mindset essentieel: het geloof dat mensen kunnen veranderen en ontwikkelen, dat leren iedere dag mogelijk is, aldus Briceño. Mensen gaan er volgens de expert bijvoorbeeld te vaak van uit dat grote leiders als leider zijn geboren. ‘Onzin’, vindt hij. ‘Leiderschapsskills kun je leren en ontwikkelen.’

Volgens Briceño zijn presteer- en leerzone als een peper-en-zoutstel: ze kunnen naast elkaar bestaan. Je kunt prestaties leveren terwijl je denkt: hoe kan ik mezelf verbeteren, hoe kan dit volgende keer beter?

Mohamed Ali

Zet je dit om naar de dagelijkse werkpraktijk, dan zijn twee zaken volgens De Boer (BVO) belangrijk: bewustwording en reflectie.

‘Bewustwording over het feit dat je vooral bezig bent met presteren. Begrijpelijk natuurlijk want je wil voor je organisatie van toegevoegde waarde zijn. De uitdaging is dan om bewust in de leerzone te stappen. Om wendbaar en soepel te bewegen – zoals Mohamed Ali – tussen presteren en leren.’

Stel dat je als HR-professional een presentatie geeft aan de directie. Je hebt een nieuw idee om het potentieel van mensen beter te benutten. De Boer: ‘Je gelooft echt in jouw idee. Jouw focus is om de directie te overtuigen. Je wil fouten vermijden, je geeft het beste van jezelf en zet een dijk van een presentatie neer. Je bent nu in de presteerzone.’

In de leerzone reflecteer je op de prestatie die je net hebt geleverd. Wat ging goed, waar ben je tevreden over en hoe wil je dat een volgende keer weer inzetten? Maar ook: waar ben je minder tevreden over? Hoe kan je leren dat anders aan te pakken, wat heb je daarbij nodig van jouw omgeving? ‘Onderzoek wijst uit dat als je dat een kwartier per dag doet en daar notities van maakt, dat het al een enorm effect heeft op jouw volgende performance.’

Luistervaardigheden oefenen

Leren terwíjl je presteert, houdt in dat je al tijdens de presentatie jouw leerdoel – mensen beter te overtuigen – te kennen geeft. Je laat de aanwezige directie weten hun feedback nodig te hebben. De Boer: ‘Je moet wel altijd even voelen of dat past. Al kun je de situatie ook vaak naar je hand zetten. Zo kun je de directie vragen om aan het einde van de presentatie per e-mail aan te geven wat ze sterk vonden aan de presentatie en wat hun adviezen zouden zijn waardoor het de volgende keer nog beter wordt.’

Volgens hem is het handig situaties op de werkvloer te herkennen waarin je bepaalde vaardigheden kunt oefenen. ‘Je kunt je voornemen om de komende week, in elke vergadering of overleg waarin je zit, jouw luistervaardigheden te oefenen. Dat je veel meer naar je teamleden gaat luisteren, dat je drie keer open vragen stelt, zoals: hoe bedoel je? Wat zou dat mogelijk maken? Waarom is dit voor jou belangrijk? Dat zijn situaties op werk die je makkelijk kunt invullen.’

Aangenaam leven

Feedback van anderen is nodig om zelf te kunnen groeien, benadrukt Briceño. Maak deel uit van een leergemeenschap, adviseert hij. ‘Zoek collega’s op die ook willen leren. Wissel kennis, ervaring en ideeën met elkaar uit. Dat motiveert.’

Die houding heeft volgens Briceño niet alleen effect op resultaten en de impact die je maakt in de organisatie, maar ook op je eigen reis. ‘De wil om nieuwe dingen te blijven ontdekken, maakt minder angstig. Je leven – en dus ook je werkende leven – wordt aangenamer.’

Lees ook:

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/