Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob ergert zich aan ploetermoeders

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 92 ergert Bob zich aan de ‘ploetermoedermomenten'.

 

 

 

VAN Martin
AAN Bob
ONDERWERP Ploetermoederhectiek

Hoi Bob,
Waar was je nou vanochtend? We hadden volgens mij om 11 uur een afspraak om de begroting van komend jaar door te nemen maar ik zag je nergens en je PA was ook nergens te bekennen. Héél lastig, want de aangepaste begroting moet écht morgen naar Hoofdkantoor. Meer uitstel krijgen we echt niet. En waar is je PA eigenlijk?
Martin van Hooff
Deputy Controller

Hoi Karina,
Ik ben onderweg naar kantoor en zie op m'n Blackberry een mailtje van Martin. Ik wist niet dat ik een afspraak met hem had, terwijl die afspraak wel heel urgent blijkt te zijn, en jij schijnt er niet te zijn. Ik moet Martin echt spreken, die begroting moet vanavond, desnoods vanavond laat, de deur uit. Je neemt ook niet op, ook niet op je mobiel.
Bob

Hi Bob,
Sorry, ik ben thuis gaan werken. Kon echt niet anders, want onze kleine Lonneke heeft koorts en de oppas ook. Dus werk ik vanuit huis, ja echt wat je noemt zo'n ploetermoedermomentje. Maar geen paniek hoor: ik houd je agenda online in de gaten, ja nu even niet maar zo meteen weer wel. En sorry van die afspraak met Maarten, die was ik in alle ploetermoederhectiek even vergeten door te geven. Ik zal hem even mailen. Die zit toch op Hoofdkantoor?
Karina Postma
PA to the MD

Karina,
Ik zit weer achter mijn bureau. Zeg Karina, ik begrijp natuurlijk best dat het een werkende moeder af en toe te veel kan worden, maar je bent nu vier weken in dienst en dit is volgens mij al de derde keer dat dit gebeurt. Zeker een PA hoort toch op kantoor te zijn. En zeker in deze stressvolle begrotingstijden is dat knap lastig. Daar moeten we het toch maar even over hebben als je terug bent. Hij heet trouwens niet Maarten maar Martin en werkt niet op Hoofdkantoor maar gewoon bij ons.
Bob

Hi Bob,
Ik vind dit zó vervelend. Ben ik net in dienst en gebeurt dit met Lonneke en met de oppas en vorige week die kaakchirurg… Maar blij dat je er begrip voor hebt! Ik zag dat al meteen tijdens ons sollicitatiegesprek: eindelijk een leidinggevende vent die snapt wat het is om werkende moeder te zijn en dat we in moderne tijden leven… Maar waarom zit je eigenlijk op kantoor? Volgens mij hoor je nu in Leiden te zitten, voor die lunchafspraak met Arie Hoogeveen. Dat staat ten minste hier op mijn beeldscherm.
Karina Postma
PA to the MD

Karina,
Daar weet ik helemaal niets van, dat heb je volgens mij ook helemaal niet doorgegeven. Heel lastig, want die Hoogeveen is een van onze belangrijkste klanten. Kan jij hem even bellen en me verontschuldigen. Zeg maar dat ik ziek ben geworden of zoiets. En heb je al een nieuwe afspraak met Martin?
Bob

Hi Bob,
Dat wordt moeilijk, een nieuwe afspraak met Martin, want die werkt vanmiddag vanuit huis, want ze komen het dak repareren en zijn vrouw kon zich niet vrijmaken. Hij denkt wel dat het online ook te doen is, zij het niet tussen half vier en vier want dan moet hij de kinderen van school halen. Weet je trouwens dat jij om vijf uur je zoontje van hockey moet halen? Dat zei je vrouw gisteren en volgens haar hoefde ik je dat niet door te geven want je vergat dat soort dingen nooit. Ja, wel vreemd eigenlijk, bedenk ik nu: als je dat nooit vergeet, waarom belt ze me daar dan over? Nou ja, dat zijn jullie zaken. Oh ja, die Hoogeveen: die wist van geen afspraak, was ik in alle hectiek zeker vergeten, maar dat komt dus even mooi uit.
Karina Postma
PA to the MD

Karina,
Nooit mijn ex te woord staan! Dat ging bij mijn vorige secretaresse ook altijd mis en nou maakt ze er natuurlijk gebruik van dat jij nieuw bent… Vijf uur hockey? Heeft ze me volgens mij niks over verteld. Dat moet dan maar, al heb ik om vier uur volgens mij de OR op bezoek en zou ik niet weten wanneer ik dan nog met Martin online die definitieve begroting voor Hoofdkantoor moet afhandelen.
Bob

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hi Bob,
Die OR gaat niet door, want Willem heeft een extra pappadag en Willemijn kan ook niet vanwege voorbereidingen van de Sinterklaasmiddag, dus dat komt allemaal goed uit. Oh ja, morgen ben ik wat later, ik moet met Lonneke naar de orthodontist, mits ze beter is uiteraard. Zullen we meteen om elf uur de agenda doornemen?  
Karina Postma
PA to the MD

Lees ook:

>> Bekijk alle mailwisselingen van Bob de manager

Het tegendraadse advies van Wouter Glaser om te groeien: ‘Neem afscheid van klanten die niet bij je passen’

Groeien met behoud van bedrijfscultuur lijkt een spagaat. Maar volgens Wouter Glaser, oprichter van pr-bureau Glasnost en scaleup-studio Go Delphi, is het de sleutel tot succes. 'Consequent handelen naar je kernwaarden is essentieel.'

wouter glaser go delphi werkprofessor

‘We dare to be open’ en ‘We lead the revolution’. Het klinkt misschien als loze marketingpraat, maar voor Wouter Glaser waren deze kernwaarden de sleutel tot het succes van zijn pr-bureau Glasnost. En niet zomaar wat woorden op de muur – hij nam er zelfs afscheid van klanten die er niet bij pasten.

Investeren in mensen

Het bureau, dat hij in 2012 oprichtte en in 2020 verkocht aan communicatiegroep Ace, groeide uit tot een van de toonaangevende spelers in de Nederlandse pr-markt, met klanten als Google, Unilever en VodafoneZiggo.

In de podcast De Werkprofessor vertelt Glaser hoe hij deze groei realiseerde. Opvallend detail: waar in de consultancywereld een winstpercentage van 20 procent als zeer goed wordt gezien, haalde Glasnost 30 procent. En dat terwijl het bedrijf flink investeerde in zijn mensen.

‘Investeren in mensen is gewoon belangrijk’, zegt Glaser. ‘Als mensen na twee of drie jaar weer weggaan, moet je het aan de klant uitleggen dat het team weer verandert. Dat creëert instabiliteit. Daarnaast heb je ook veel kosten voor het recruiten en opleiden.’

Sterke kernwaarden

De sleutel tot het succes is volgens Glaser een sterke bedrijfscultuur met onderscheidende kernwaarden. ‘De meeste bedrijven hebben geen goede kernwaarden’, stelt hij. ‘Ze kiezen voor holle begrippen als integer of professioneel. Als je een bank bent en mensen aanneemt, mag ik aannemen dat ze integer zijn.’

Bij Glasnost werden sollicitanten niet geselecteerd op cv, maar op hun match met de kernwaarden. Ervaren medewerkers voerden de eerste gesprekken, puur gericht op culturele fit. ‘Zij vroegen bijvoorbeeld: vertel eens over een moment waarop je open wilde zijn, dat niet durfde, maar uiteindelijk toch deed?’

Deze aanpak betaalde zich uit in loyale medewerkers én klanten. Glaser: ‘We hebben wel eens twee klanten de deur gewezen, omdat ze niet bij onze kernwaarden pasten. Een van hen gaf ons team nooit de credits voor prachtige resultaten. In Londen viel de manager van zijn stoel – dat had hij nog nooit meegemaakt.’

Openheid en vertrouwen

Na de verkoop van Glasnost aan communicatiegroep Ace in 2020 richtte Glaser Go Delphi op. Met deze scaleup-studio helpt hij nu andere ondernemers bij het professionaliseren en opschalen van hun bedrijven. Zijn ervaringen deelt hij in een boek dat begin 2025 verschijnt.

Een van zijn favoriete methodes is de ‘Start, Stop, Continue-conversatie’, afkomstig uit de Rockefeller Habits. Deze aanpak, waarbij teams aangeven wat ze moeten starten, stoppen of continueren, voerde hij vaak uit tijdens wandelingen. ‘Dat droeg bij aan een sfeer van openheid en vertrouwen’, aldus Glaser.

‘Het loont om je in te lezen in de beste methodieken’, zegt Glaser. ‘En soms moet je dingen doen die tegennatuurlijk lijken, zoals klanten laten gaan die niet bij je kernwaarden passen. Iedereen heeft mij toen afgeraden om bepaalde zaken zo aan te pakken. Maar die keuzes hebben allemaal goed uitgepakt.’

3 takeaways uit de podcast met Wouter Glaser:

  1. Formuleer een BHAG om te inspireren en richting te geven
    Een groot, ambitieus doel motiveert je team en trekt klanten aan. Het geeft richting op lange termijn, terwijl tussendoelen helpen om de voortgang te bewaken.
  2. Gebruik kernwaarden als kompas
    Kies kernwaarden die onderscheidend en actiegericht zijn. Selecteer medewerkers, klanten en partners op basis van deze waarden om een sterke cultuur te bouwen.
  3. Betrek je team bij verbeteringen
    Start, Stop, Continue-conversaties helpen om vertrouwen te herstellen en medewerkers te betrekken bij besluitvorming. Dit leidt tot betere prestaties en een positieve werksfeer.

Beluister de nieuwste aflevering van de podcast ‘De Werkprofessor’. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen elke twee weken op maandag.

Heb je vragen of input? Neem dan contact op met Wendy van Ierschot via [email protected]. Benieuwd naar de volgende gast in ‘De Werkprofessor’ of wil jij als eerste de teaser van de volgende aflevering horen? Volg dan ‘De Werkprofessor’ op LinkedIn.