Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 do’s en don’ts om van je team een succes te maken

Het beste uit je team halen? Een kant en klaar recept is er niet, schrijft Sprout-expert Mariska Wijbenga. Maar gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden én zijn er wel een aantal basisingredienten die in ieder geval op orde moeten zijn als je succesvol wilt zijn met je team.

Een team leiden is nog niet altijd even makkelijk. Je hebt met verschillende mensen te maken, met groepsdynamica, je eigen rol en misschien ook wel de uitdaging van een krappe arbeidsmarkt. Genoeg factoren die het succes en dus de resultaten van je team beïnvloeden.

Maar wat zijn nou echt belangrijke factoren? Hierbij 10 do’s en don’ts om van je team een succes te maken.

5 Do’s: 

1. Veilige omgeving

Zorg voor een veilige omgeving. In de basis is een veilige werkomgeving het allerbelangrijkst. Als mensen zich veilig voelen, zijn ze in staat om fantastische dingen te doen. Als mensen zich veilig en op hun gemak voelen, krijg je er vertrouwen en samenwerking voor terug. Maar het omgekeerde is ook waar. Als er juist angst heerst, dan krijg je hier wantrouwen, paranoia en gaan voor eigenbelang voor terug. Zorg dus dat de omgeving van je team een veilige werkomgeving is. Je hebt hier als leidinggevende een belangrijke rol in om dat te creëren. Heb je dit goed voor elkaar, dan heb je een stevig fundament onder je team liggen om veel te kunnen bereiken.

2. Duidelijk zijn over je verwachtingen

Als er een nieuw iemand in je team komt hoeveel tijd besteed je dan aan het kennis maken en het delen van je verwachtingen? Hoe vaak deel je met je hele team je verwachtingen?

Hoe duidelijker je bent over je verwachtingen, hoe beter je team hier bij aan kan sluiten en er geen verrassingen zijn. Het wordt dan ook snel helder als iemand daar bijvoorbeeld niet bij past. Hoe eerder je dit weet, hoe beter. Je hebt waarschijnlijk een beeld hoe je optimale team voor je ziet. Ben duidelijk over je verwachtingen en mensen in je team weten waar ze aan toe zijn en kunnen hier ook op acteren. Je kan niet duidelijk genoeg zijn, wat me gelijk brengt bij het volgende punt.

3. Richting geven

Geef richting, want zonder richting is het lastig navigeren. Dit geldt ook voor je team. Ook al denken we dat de missie, visie en belangrijkste doelen wel helder zijn, vaak besteden we hier maar weinig aandacht aan. Maar wil je dat je team zelfstandig werkt en verantwoordelijkheid neemt, dan hebben ze het speelveld nodig waarbinnen de besluiten kunnen nemen en moeten ze weten waar jullie naartoe willen werken. Zorg dus dat iedereen de missie (waarom jullie doen wat jullie doen), jullie visie (stip de horizon) en belangrijkste doelen kan dromen. Spijker ze desnoods aan de muur.

Daarnaast is het ook aan te raden om 2-6 meetpunten te hebben waarop jullie op dagelijkse basis bijhouden hoe goed jullie op weg zijn. Maak dit voor iedereen inzichtelijk op elk moment. Zo kunnen jullie tijdig bottlenecks signaleren, oplossingen bedenken, bijsturen en natuurlijk ook successen vieren.

4. Open communiceren en op een gezonde manier aanspreken

Ben open in je communicatie, ook als je dingen niet weet. Zeg dát dan. Neem mensen vroegtijdig mee in besluiten, veranderingen en nieuwe ideeën. Vertel dingen liever een keer teveel dan te weinig. Ook hier heb je als leidinggevende een voorbeeldrol in. Verwacht je een open cultuur en communicatie van je team, dan zul je zelf het voorbeeld moeten geven. Dit geldt ook voor aanspreken en feedback geven. Mensen vinden dit niet altijd makkelijk. Dus geef het goede voorbeeld en stimuleer anderen dit ook te doen.

Dan wordt het onderdeel van jullie cultuur en hoort het er op een gegeven moment gewoon bij. Als je dit voor elkaar krijgt, komt dit het vertrouwen en de betrokkenheid ten goede en zullen jullie sneller leren en groeien. Dit komt uiteindelijk de resultaten weer ten goede.

5. Je team is het belangrijkste

Voor ondernemers is dit soms nogal een omschakeling. Jíj bent niet meer het belangrijkste, maar je team wordt dat als je bedrijf groeit. Dit vergt een andere mindset. Als je blijft denken vanuit jouzelf als belangrijkste speler, dan moet alle energie steeds vanuit jou komen en laat je team niet in je voordeel werken. Je maakt het jezelf moeilijk, maar ook voor je team is het minder interessant.

Als je denkt vanuit je team en hoe je hen het best kunt inspireren, leiden, coachen en faciliteren om het beste uit zichzelf te halen dan ga je de potentie van je volledige team benutten. Het vergt een andere manier van denken (en doen), maar dan volgen die resultaten vanzelf en vinden mensen hun werk ook nog eens een stuk interessanter en zijn ze meer betrokken.

Don’ts:

1. Micromanagen

Ik hoor geregeld ondernemers die zeggen ‘ja maar, ik kan het zelf gewoon het beste’. Het echt loslaten en je niet overal mee bemoeien, is nog niet zo makkelijk. Iemand anders het volledige vertrouwen geven en de daarbij horende verantwoordelijkheid vinden veel ondernemende leidinggevenden lastig. Dat is natuurlijk ook niet zo gek als je bedrijf ‘jouw kindje’ is. Maar wat je dan ziet gebeuren, is dat overal wordt meegekeken, er steeds wordt gecontroleerd en dat vaak ook wordt bepaald hoe iets gedaan moet worden. Hiermee creëer je twee dingen.

Ten eerste je maakt het jezelf erg lastig, want alle energie moet altijd uit jou komen, dus als je er niet bent dan valt het nagenoeg stil. Ten tweede maak je je team steeds afhankelijker. In plaats dat ze zelfstandig beslissingen en verantwoordelijkheid nemen, komen ze steeds vragen stellen of goedkeuring vragen. Voor hen is hierdoor het werk een stuk minder interessant.

Mocht je je hierin herkennen, dan heb ik hierbij een eerste stap die je kan helpen hier verandering in aan te brengen: ga sturen op output. Bemoei je niet meer met het hoe, laat dat over aan je medewerker. Stuur op het resultaat wat je verwacht en geef feedback, zodat de ander kan leren. Hiermee creëer je ruimte voor jezelf en zorg je dat je teamleden hun bijdrage kunnen leveren waarvoor je ze ook hebt aangenomen. Want als het goed is heb je de beste mensen aangenomen. Wat mij brengt bij de volgende don’t.

2. Niet de juiste mensen aannemen

Naast dat de veiligheid van je team enorm belangrijk is, kun je geen krachtig team opbouwen als je niet de juiste mensen aanneemt. Je moet in eerste instantie goed weten wie je nodig hebt, daarna ga je op zoek naar de best passende persoon. Wat ik vaak zie, is dat het eerste deel, nadenken over wie je nodig hebt, vluchtig wordt doorlopen. We denken vaak aan de skills die nodig zijn als we handen te kort komen op een bepaald terrein. En hier wordt dan ook op geworven. Dan blijkt er uiteindelijk toch niet helemaal een match te zijn.

Het gaat namelijk niet alleen om skills. Je verwacht meer van iemand die je team komt versterken. Het gaat ook om persoonlijkheid, motivatie, persoonlijke missie, waarden. Als skills nog niet volledig ontwikkeld zijn, dan kan iemand dat leren. Een persoonlijkheid of motivatie van iemand zal niet zo snel veranderen. Neem dus mensen aan die passen bij jouw bedrijf, energie en waarden. Alleen dan kun je een sterk, succesvol team formeren.

3. Niet zo scheutig met waardering

We zijn er meestal niet zo scheutig mee, maar het is zo belangrijk. Dit maakt een wereld van verschil voor de betrokkenheid in je team (en uiteindelijk de productiviteit). Geef dus waardering aan je teamleden op allerlei soorten manieren. Laat zien dat je ze ziet, dat je ziet hoe hard ze werken en wat ze aan vooruitgang boeken. Dit hoeft dus niet in een geldelijke beloning te zijn. Daar denken we vaak wel aan, maar dit werkt maar kort en geeft niet echt motivatie.

Geef gewoon een compliment. Is helemaal gratis en kost weinig moeite, toch? Of trakteer een keertje. Het zit hem in de kleine dingen. Laat mensen in ieder geval voelen dat ze toegevoegde waarde hebben en dat je ziet hoe hard ze werken en zich inzetten voor jouw bedrijf.

4. Verantwoordelijkheden zijn niet duidelijk

Als iets het succes van je team in de weg staat, is het wel onduidelijkheid over verantwoordelijkheden. Wie doet nou precies wat? Misschien herken je dit ook wel. Het is dus belangrijk dat iedereen weet waar hij of zij wel of niet verantwoordelijk voor is. Ben hier scherp in, ook als er mogelijk iets verandert. En zorg dat de beloning bij deze verantwoordelijkheden klopt. Want zit dit scheef dan krijg je geheid gedoe. Beloning is geen motivator, maar wel een dissatifier als het niet goed zit. Wil je je beste mensen houden, dan moet dit wel in orde zijn.

5. Operationeel managen in plaats van leiden

Een valkuil is dat als je een team mag aansturen je al snel aan het managen slaat. Voor je het weet, bestaat je dag uit operationele taken, zoals het regelen van allerlei zaken, het beantwoorden van vragen, het blussen van brandjes en oplossingen bedenken. Waarschijnlijk is dit niet iets waar je zelf het meeste energie van krijgt, maar dit is ook niet hoe je het meeste uit je team haalt. Hierdoor hou je je team gaande.

Maar je wilt wel meer dan dat. Je wilt dat ze zelfstandig werken, verantwoordelijkheid nemen, initiatief nemen, verbeteren en zorgen dat jullie nog meer waarde kunnen leveren aan jullie klanten.

Dit krijg je niet voor elkaar als je je als operationeel manager gedraagt. Wat je team namelijk nodig heeft is inspiratie, richting en coaching om hun werk zo goed mogelijk te doen. Regelzaken kan iemand anders ook overnemen. Kies dus om te leiden, werk aan je team en zorg dat zij zich doorontwikkelen. Dit ga je terug zien in de betrokkenheid, productiviteit en dus ook in jullie resultaten.