Toen het Groningse Voys de oversteek maakte naar België bleek dat het bedrijf van Mark Vletter moeite had met het vinden van nieuwe mensen. Er viel nog veel te leren op het gebied van Employer Branding, geeft Vletter ruiterlijk toe in een net verschenen gratis ebook met tips en ervaringen over het bouwen aan een werkgeversmerk en het werven van nieuwe mensen.
Belgen kenden Voys niet, het bedrijf had geen relatie met hogescholen en op social media was er amper bereik. “We zijn gewoon awesome, maar dat zorgt er niet voor dat mensen komen solliciteren”, vatte een collega van Vletter het probleem samen. De ondernemer besloot om samen met een paar collega’s de (ongeschreven) lessen van Voys te bundelen – en te delen met de buitenwacht. Zoals over het aannemen van je eerste collega, het groeien van 1 naar 15 medewerkers en het inwerken van nieuwe collega’s.
Teams
Bij (het zelfsturende) Voys, dat inmiddels 110 medewerkers telt, worden nieuwe mensen aangenomen door teams. Om te voorkomen dat de beslissing om iemand aan te nemen afhangt van de voorkeur en vragen van een persoon, die misschien amper hoeft samen te werken met de nieuwe kracht. Laat je teams dus zelf de werving en selectie doen, schrijven Vletter en co. “Dit schaalt namelijk ook makkelijk op als organisatie 30, 50 of 250 mensen groot wordt.”
Voor de zoektocht naar een nieuwe collega is een duidelijk zoekprofiel voor een dream hire onmisbaar. Om daarbij te helpen stellen de Voys-teams deze acht vragen die ieder teamlid individueel of het team als geheel beantwoordt:
1. Skills
Maak een top 5 van de skills die iemand mag hebben.
2. Experience
Hoe veel ervaring mag de nieuwe collega hebben? En wat voor ervaring?
3. Live
Waar woont de collega en is het noodzakelijk dat dit in de buurt is, in Nederland is of mag dit overal zijn?
4. Personality
Welke persoonlijkheid heeft de collega? Wat heeft het team daarin nodig? Denk erom, het moet een aanvulling zijn, niet meer van hetzelfde.
5. Challenge to tackle
Welke uitdaging mag de nieuwe collega aangaan? Welk probleem gaat ze oplossen?
6. Fulfilment
Welke factoren maken de nieuwe collega gelukkig in het werk?
7. Slang
Welk taalgebruik heeft de collega, welke taal spreekt ze? Dit heeft als doel om de communicatie in de vacature af te stemmen op de kandidaten.
8. Career
Hoe zit de droomcarrière er voor de nieuwe collega uit?
Passend
Met de antwoorden op deze 8 vragen kun je vervolgens een passende vacaturetekst schrijven. Het is goed om te weten dat er minder mensen reageren door dit proces, merkt Vletter op. “Dat is niet erg. Voys wil de doelgroep aanspreken die past bij wat we zoeken. Groot voordeel is dat je minder tijd hoeft te besteden aan sollicitanten die niet passen bij de vacature of het bedrijf.”