Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Werkspot is goed voor een dagelijkse kluswaarde van 1,2 miljoen euro

Werkspot.nl is Nederlands marktleider in klussen. Nu wacht de verovering van de rest van Europa, te beginnen in Italië.

werkspot martin jellema

In de VS is ‘on demand’-klussen booming’ en mengen Amazon en Google zich al in de strijd. In Nederland is marktleider Werkspot.nl voorlopig nog koning.

Het bedrijf wil nu de rest van Europa veroveren, te beginnen in Italië. Marketingdirecteur Martin Jellema: ‘We horen thuis in het rijtje Booking, Airbnb en Iens.’

Werkspot verkast naar Amsterdam

In 2005 al wordt Werkspot opgericht door de Tilburgers Joost Gielen en Sjoerd Eikenaar. Na een continue groei naar 181.000 opdrachten in 2012, volgt in september 2012 een managementwissel en een verhuizing van Tilburg naar Amsterdam. Onder meer ceo Ronald Egas, oud-uitgever van Tweakers en Computable, gaat de kar trekken.

Met de verhuizing naar Amsterdam wil Werkspot beter personeel aantrekken. In april 2013 lijft het Amerikaanse Home Advisor Werkspot in voor een onbekend bedrag. Er werken nu zo’n 70 mensen bij Werkspot.

Graadmeter van groei

In 2014 noteert het bedrijf 220.000 geplaatste opdrachten. Voor dit jaar verwacht het bedrijf met 30 procent te groeien, zo vertelt marketingdirecteur Martin Jellema. Dagelijks worden er gemiddeld 1.000 nieuwe klussen op de website geplaatst, ongeveer 25.000 per maand. Een klus heeft gemiddeld een waarde van 1.250 euro.

Jellema rekent voor: ‘Werkspot is dus goed voor een dagelijkse kluswaarde van meer dan 1,2 miljoen euro. Voor ons is het aantal geplaatste klussen de graadmeter van groei.’

Instapabonnement van Werkspot

Het verdienmodel zijn de abonnementen die de klusbedrijven en zzp’ers uit de bouw- en installatiesector maandelijks afdragen. Het instapabonnement is 55 euro per maand en er zijn duurdere abonnementen om vaker te kunnen reageren.

Er zijn zo’n 7.000 klussers aangesloten op het netwerk. Omzetcijfers worden niet openbaar gemaakt, omdat de moedermaatschappij van Home Advisor, investeringsmaatschappij IAC.com, is genoteerd aan de NASDAQ.

Amsterdam wordt door de Amerikaanse moeder gezien als het Europese hoofdkantoor. Het Nederlandse management moet dan ook de verdere groei van Werkspot in Europa aanjagen. Recent is daarvoor de nieuwe naam Instapro gelanceerd. Jellema: ‘Werkspot is niet door iedere Europeaan goed te spellen of uit te spreken.’

Werkspot focust op Italië

De tweede markt is Italië, waar de focus ligt op het creëren van voldoende dekking van klussers in de servicecategorieën (metselen, schilderen, keukenverbouwingen etc.). Inmiddels zijn er zo’n 2.000 klusbedrijven aangesloten en groeit de vraag met ongeveer 2.000 geplaatste opdrachten parallel mee.

Jellema: ‘Voordeel van Italië is dat het aandeel huiseigenaren met 74 procent relatief groot is. Ook is er meer behoefte om klussen uit te besteden, zo’n 38 procent van alle klussen in en rondom het huis. Frankrijk heeft met 25 procent uitbesteding veel meer een “do-it-yourself’-cultuur.’

In Italië liggen de abonnementskosten nog een stuk lager en is er een gratis abonnementsvorm voor klussers. In 2016 worden de pijlen gericht op Spanje, het Verenigd Koninkrijk maar ook Frankrijk. Jellema: ‘We kunnen een nieuwe klussite binnen twee weken optuigen.’

‘On demand’ klusmarkt

Home Advisor heeft dus hoge verwachtingen van het management. In thuisland Amerika is de ‘on demand’-klusmarkt dan ook booming. De Amerikaanse internetinvesteerder IAC.com bestiert naast Home Advisor ook online merken als Match.com, Lexa en Tinder.

Jellema: ‘Onlangs heeft een groep investeerders uit Silicon Valley voor de tweede keer binnen een jaar tijd 100 miljoen dollar geïnvesteerd in de nummer twee, Thumbtack. Maar ook Amazon en Google zijn bezig met experimenten in deze markt. Er broeit dus heel veel.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Via-via-circuit

De groei gaat in Nederland gestaag door. Jellema: ‘Ons marktaandeel is momenteel 50 procent en we zijn onbetwist marktleider. Bijvoorbeeld Marktplaats positioneert zich anders door ook consumenten op hun platform toe te laten als klussers, terwijl je bij Werkspot alleen professionele bedrijven hebt. Onze voornaamste concurrent is het ‘via-via-circuit’. Ik vind dat we thuishoren in het rijtje Booking.com, Airbnb.com en Iens.nl. Er zit in Nederland nog voldoende rek in de groei.’

De kwaliteit van het aanbod, de klusbedrijven, wordt geborgd door een controle op een bouwgerelateerde inschrijving bij de KVK. Jellema: ‘Nieuwe vakmannen brengen drie referenties aan die wij allemaal telefonisch controleren en wij doen IP – en content checks op nieuwe reviews van opdrachtnemers.’