Niet een, twee, maar zes vrouwen die in de bestuurskamer van IT-detacheerder Peak-IT zitten: drie jaar geleden hadden ze het niet voor mogelijk gehouden. ‘Toen ik aantrad in 2016, was de helft van het MT man en de andere helft vrouw. Gaandeweg zijn we uitgekomen op deze samenstelling’, vertelt directeur Richard Stassen, de enige man die het MT compleet maakt.
Sommige van hen werden aangetrokken van buitenaf, anderen groeiden door binnen het bedrijf. Zo werken Jojanneke van ‘t Land, verantwoordelijk voor Talent & Development, en Sales director Lisette Kalmeijer beiden al meer dan twaalf jaar bij het bedrijf. ‘Ik begon ooit als junior accountmanager’, vertelt Van ‘t Land. ‘Binnen het bedrijf heb ik een enorme groei doorgemaakt.’
De IT-detacheerder kent twee verschillende afdelingen, die beiden een MT kennen. Waar de detacheringspropositie voornamelijk in vrouwenhanden is, bestaat het MT voor de outsource kant uit mannen. Stassen is de overkoepelende factor.
Ego’s
Het grootste verschil zit het volgens hem in het beteugelen van de ego’s aan tafel. ‘Vrouwen zijn beter in het luisterende aspect. Ze bewaren de rust makkelijker en vertonen minder haantjesgedrag. Ze voeren de strijd veel meer op inhoud.’ Hij benadrukt dat vrouwen daarmee in een mannenwereld als de IT een groot voordeel hebben. ‘80 procent van onze salesafdeling is vrouwelijk, en dat werpt zijn vruchten af. Ze luisteren oprechter en weten de connectie sneller te leggen.’
Van ‘t Land herkent zich wel in het verhaal van Stassen. ‘Vrouwen werken voor een doel, waar mannen zich vooral bezighouden met status. Bij ons is dat van ondergeschikt belang.’ Ook Maaike Berger, sinds anderhalf jaar de Marketingmanager, herkent zich hierin. ‘Onze vergaderingen verlopen rustig, het is nooit een gevecht wie het woord heeft. Ik heb nog nooit opgemerkt dat iemand probeerde om de poten onder m’n tafel vandaan te zagen, terwijl mannen toch meer gericht zijn om over de rug van anderen naar de top te komen.’
Tegelijkertijd zijn er ook de negatieve aspecten van zes vrouwen in de top van het bedrijf. ‘Als ik iets verkeerd zeg, wil ik dat graag horen’, aldus Stassen. ‘Vrouwen hebben nog weleens de neiging om hun gevoelens op te kroppen en een paar dagen later pas te reageren.’ De vrouwelijke MT-leden knikken instemmend. ‘Al vind ik dat niet per se een negatief aspect. Het is alleen wel belangrijk dat iedereen zich uit blijft spreken.’
Glazen plafond
Dat het managementteam van Peak-IT bijna in z’n totaliteit uit vrouwen bestaat, is nooit een bewuste keuze geweest. ‘Het is gewoon zo gegroeid’, aldus Stassen. Of hij dingen anders heeft gedaan om vrouwen aan de top van het bedrijf te krijgen? ‘We hebben ons in ieder geval nooit afgevraagd of ze het wel zouden kunnen. Twijfelden ze daar zelf aan, dan hadden we ze gewoon op de positie neergezet.’
Volgens Berger gaf het haar een hoop vertrouwen in de rol dat ze zelf invulling mocht geven aan haar baan. ‘Ik denk dat vrouwen daar meer waarde aan hechten. Toen ik hier anderhalf jaar geleden binnenkwam, was de marketing vooral gericht op arbeidsmarktcommunicatie. Ik had daar een ander plan voor, dus nu richten we ons volledig op content. Dat heb ik toch mooi voor elkaar gebokst.’
Maar hoe kan het dat het andere bedrijven nauwelijks lukt om vrouwen in de boardroom te krijgen en er hier zes zitten? Volgens Kalmeijer ligt het vooral aan het feit dat er in mogelijkheden wordt gedacht. ‘Veel bedrijven kennen een Angelsaksisch model. Vrouwen aan de top zijn simpelweg niet mogelijk, want ze krijgen kinderen. Dat vrouwen parttime willen werken, wordt daar als een gegeven gezien.’
Van ‘t Land vult aan. ‘Wij laten zelf zien dat het anders kan.’ Alle vrouwen in het MT hebben kinderen. ‘Op die manier laat je zien dat het niet zo zwart wit is.’
Diversiteit
Maar een MT vol vrouwen, is dat nou diversiteit? Volgens Berger zit de diversiteit vooral in de persoonlijkheden. ‘Ik denk uiteindelijk dat dat belangrijker is dan genderdiversiteit. Welk profiel hebben je MT leden en hoe kunnen zij daarmee het bedrijf verder helpen?’ Verder benadrukt Van ‘t Land dat het nog lang niet voor iedereen normaal is om door een vrouw aangestuurd te worden. ‘Bij accountmanagers zie je toch aan het begin vaak een afwachtende houding. Hoezo kom jij mij vertellen wat ik moet doen?’ Ze pareert het graag door met kennis op de proppen te komen. ‘Door te laten zien dat ik het kan, denk ik dat ze snel overtuigd raken.’
Ook bij klanten merkt Stassen dat hij soms wat uit te leggen heeft. ‘Dan vragen ze mij of een vrouw van 28 jaar het wel waar kan maken. Vrouwen worden toch anders beoordeeld dan hun mannelijke collega’s. Ik denk dat dit MT een duidelijk signaal kan zijn. Wij hebben er vertrouwen in, de rest moet er maar mee leren leven.’