Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo rijdt u (bijna) gratis elektrisch

Wat de nadelen van (half-)elektrisch rijden ook mogen zijn, de zakelijke aanschaf van een Fisker of Tesla is dankzij de overheid een feest. In Amsterdam krijgt u er zelfs een gratis parkeerplek bij.


Op de AutoRAI was één van de fraaiste noviteiten de Fisker Karma. De Deen Henrk Fisker heeft een gewelfde vierdeurs coupé geboetseerd, die als plugin-hybride elektrisch wordt aangedreven, met een benzinemotor die pas in actie komt zodra de accu's leeg raken. Met een papieren uitstoot van 83 gram koolzuurgas per kilometer is de bolide supergroen. Maar met een catalogusprijs vanaf 85.500 euro ex. BTW  lijkt de Fisker wel stevig geprijsd.

Fiscus helpt

Dat valt bij nader inzien reuze mee. Volgens een vertegenwoordiger van Fisker-importeur Kroymans liep het vooral vorig jaar storm. Dat wil zeggen: voor een wagen in de prijsklasse van Mercedes S, BMW 7 en Audi A8, waarvan jaarlijks honderdtallen worden verkocht. Dan zijn de 100 bestellingen en aanbetalingen die Kroymans voor de Fisker vorig jaar binnenkreeg een wonder voor zo'n afwijkend model. Voor die populariteit heeft de fiscus grotendeels gezorgd.

Vamil, MIA

Wie vorig jaar zijn Fisker op de zaak bestelde en hem leuk liet aankleden, pleegde een investering van pakweg 100.000 euro ex btw. Omdat de Fisker als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel mocht gelden, kwam de onderneming in aanmerking voor de Milieuinvesteringsaftrek (MIA) en de VAMIL (willekeurige afschrijving milieu-bedrijfsmiddelen). De eerste 36 mille konden daardoor worden afgetrokken van de fiscale winst, en in jaar één kon al 75 procent van de investering vervroegd worden afgeschreven.

Amsterdam

Voor een IB-ondernemer die goed draait en in het 52-procentstarief viel, was dat al een onmiddellijke beparing van 58 mille. De Fisker kostte dus nog maar 42.000 euro, de prijs die particulieren voor een brave Passat betalen. Maar als de ondernemer ook nog eens in Amsterdam woonde, kon hij nog bij de gemeente aankloppen voor een aanschafsubsidie van maximaal 15 mille: de Karma heeft immers een elektrische actieradius van 80 kilometer, voldoende om aan de criteria van elektrische auto in de subsidieverordening te voldoen. Daardoor ging de investering richting 27.000 euro; dat is de prijs voor een kaal een Golfje.

Gratis parkeren

Voor de puur elektrische Tesla Roadster met een vergelijkbare aanschafprijs viel het sommetje hetzelfde uit. Maar voor het flitsende tweezittertje maakte de gemeente Amsterdam het nóg mooier: wie zich aan het loket meldt met zijn kentekenbewijs, krijgt een parkeerplek met laadpaal voor zijn deur. In het centrum van Amsterdam doen mensen daar een moord voor. Of liever: ze moeten er zelf voor bloeden: op de Prinsengracht is bijvoorbeeld nog een (inpandig) plekje in de aanbieding voor 129.000 euro. Een plek huren kan ook, voor bijvoorbeeld 460 euro per maand in de Kolk-garage.

Gratis stroom

Toegegeven, de parkeerplek met laadpaal staat niet op naam. Zodra zich meer slimme ondernemers melden, is de parkeerplek niet 100 procent gegarandeerd. Daar staat tegenover dat de stroom uit het laadgeval wordt geschonken. Behalve parkeerkosten is de Tesla-rijder dus ook geen brandstofkosten kwijt. Dat scheelt bij een bescheiden 10.000 kilometer per jaar toch weer 1500 euro tanken bovenop de duizenden euro's parkeergeld/hypotheekrente voor de aanschaf van de plek aan de Prinsengracht.  

Te laat voor Fisker!

Voordat u naar de Fisker- of Tesla-dealer holt: u bent er een beetje te laat bij. De willekeurige afschrijving van 50 procent geldt nog wel voor de auto's, maar de milieuaftrek geldt op 1 januari niet meer voor auto's met een hulpgenerator die meer dan 50 gram per kilometer co2 utistoten. Voor puur elektrische wagens zoals de Tesla, mits ze minimaal 50 kilometer kunnen rijden op een volle accu, gelden VAMIl en MIA nog wel: zie de Milieulijst 2011 waarin Agentschap NL de criteria geeft. In Amsterdam is de subsidiepot voor elektrokarren wel leeg, maar de laadpaal plus plek wordt nog wel volop geleverd, houderschapsbelasting betaalt u nog steeds niet, en de bijtelling blijft met 0 (nul!) procent aantrekkelijk.

Toch maar een Opel Ampera?

Oké, hij is iets minder spannend, maar een Opel Ampera, de plug-in hybride die General Motors zelf liever omschrijft als range extended electric vehicle, voldoet wel aan de eisen van VAMIL en MIA: hij komt 60 kilometer verder op een accu en stoot bovenden op papier 40 gram co's uit. Het aftrek-feest begint bij Opel bovendien bij een vanafprijs van 36 mille ex btw. Daarmee is het wat ons betreft de interessantste Opel sinds de Speedster.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 


Vrouwen op de apenrots: dit kunnen mannelijke en vrouwelijke leiders van elkaar leren

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Wat onderscheidt de vrouwelijke leider van de mannelijke? Wat zijn de voordelen van vrouwelijk leiderschap en: wat kunnen we van elkaar leren? Spoiler-alert: 'Wees vooral trouw aan jezelf.'

Vrouwen op de apenrots: dit kunnen mannelijke en vrouwelijke leiders van elkaar leren
Foto: Getty Images

President Macron die een boksbal te lijf gaat, Poetin met een blote bast te paard. De boodschap van zulke beelden is duidelijk: wij zijn krachtige leiders, wij laten onze spierballen zien.

Bij mannelijke leiders denk je inderdaad vaak aan daadkracht, besluitvaardigheid, ondernemendheid en moed, weet Aleid Erbrink, programmamanager en managementcoach bij Boertien Vergouwen Overduin. ‘Vrouwelijke leiders associëren we meer met gevoelig, geduldig, vriendelijk en communicatief.’

Hoe dat komt? De beelden die we hebben van mannen en vrouwen hangen samen met opgelegde sociale normen en verwachtingen in de samenleving, zegt Erbrink. Dat kan leiden tot stereotypen en – onbewuste – vooroordelen. ‘Mannen bepaalden daarnaast eeuwenlang de spelregels in de westerse wereld, vrouwen moesten daarin een inhaalslag maken.’

Leiderschapsstijlen van mannen en vrouwen

Kijk maar hoe er in het bedrijfsleven wordt gesproken over mannen en vrouwen. ‘Als een mannelijke leider een stevige, stellige stijl heeft, zeggen we: hij toont leiderschap. Bij een vrouw zeggen we: wat een bitch. We zijn zelfs geneigd mensen met een lagere stem serieuzer te nemen en slimmer te vinden.’ We hebben allemaal biases volgens Erbrink. ‘Diepgeworteld in eeuwenlange historische ervaringen. Het helpt als we ons daar bewust van zijn: niemand kijkt zonder filter.’

Het is niet zo dat alleen een man ‘mannelijke leiderschapskwaliteiten’ heeft en een vrouw ‘vrouwelijke leiderschapskwaliteiten’. Die benamingen zijn vooral gebaseerd op stereotiepe beelden. Verschillende contexten – of het nou om een bedrijf, een team of een bepaalde situatie gaat – vragen verschillende combinaties van leiderschapskwaliteiten.

Directief en adaptief leidinggeven

Wat een vrouwelijke leider onderscheidt van haar mannelijke evenknie? Volgens Erbrink liggen de verschillen vooral – ‘en dan scheren we voor het gemak iedereen over één kam ‘- in luisteren versus poneren. Vrouwelijke leiders zijn meer geneigd vragen te stellen, mannelijke meer geneigd opdrachten te geven. ‘Dit type leiderschap past uitstekend in een crisissituatie. “Wil je die brand alsjeblieft blussen?” werkt niet. Nee, het is: “Blussen. Nu!’’

“Mannelijk” is ook een meer directieve manier van leidinggeven. ‘Een sturende stijl die meer past bij starters.’ Als het gaat om leidinggeven aan – jonge – professionals – dan werpen ‘vrouwelijke’ leiderschapskwaliteiten als coachen, verbinden en faciliteren meer vruchten af. ‘Dat vraagt om adaptief leidinggeven: als leider schat je de situatie, het vaardigheidsniveau en de leerstijl van jouw medewerkers in, en stem je je aanpak hierop af.’

Erbrink ziet dat vrouwelijke leiders geneigd zijn zichzelf lager in te schatten dan hun omgeving – bij mannen is het vaak precies andersom. ‘Vrouwen leggen de lat voor zichzelf hoog en zullen bij twijfel eerder zeggen: ik doe het niet.’

Ook lijken ze vaker te vertrouwen op samenwerking en hebben oog voor de kwaliteiten van anderen. Erbrink: ‘Voor mannen lijkt het lastiger om eerlijk te zijn over datgene waar ze minder goed in zijn, en hier hulp voor te vragen. Je moet daarvoor je ego opzij kunnen zetten. Dat is soms teveel gevraagd.’

Krachtige vrouwen

Vragend naar inspirerende vrouwelijke leiders, somt Erbrink er moeiteloos een aantal op.
Janine Vos, Chief Human Resource Officer van de Rabobank bijvoorbeeld. ‘Ze heeft een mooie visie op leiderschap. En ze is eenduidig als het gaat om inclusiviteit.’

De managementcoach noemt oud SER-voorzitter Mariëtte Hamer, Majoor Bosshardt van het Leger des Heils, ondernemers Linda de Mol en Olcay Gulsen. ‘Vrouwen met een groot sociaal hart. Vrouwen die kansen zagen en een heel zakenimperium hebben weten op te zetten.’ Aletta Jacobs, de eerste vrouw die werd toegelaten op een universiteit.

Overeenkomsten tussen iedereen die ze noemt? ‘Het zijn krachtige vrouwen, ze hebben allemaal ballen.’ Lachend: ‘Dat zegt ook weer hoe die beelden over mannen en vrouwen werken – ook bij mij.’

Het is niet makkelijk om als vrouw trailblazer te zijn. ‘Sylvana Simons sprak zich duidelijk uit en speelde zich daarmee in de kijker. Het risico daarvan is dat je ongepolijst tegengas krijgt – en niet alleen verbaal. Dat is geen feest. Dat is in de politiek bedreigend, maar gebeurt net zo goed in het bedrijfsleven.’

Want daar voeren mannelijke leiders nog steeds de boventoon. In Nederland is 26 procent van alle managers vrouw. Daarmee ligt ons land onder het Europese gemiddelde van 34 procent. Het aantal vrouwelijke bestuurders bij beursgenoteerde ondernemingen bleef vorig jaar rond de 15 procent steken. ‘Een fractie van werkend Nederland. Dat kan en moet beter,’ vindt Erbrink.

Tips voor vrouwen op weg naar de top

De programmamanager wil vrouwen op weg naar de top het volgende meegeven. ‘Ga het gewoon doen. Als jij iets vindt, en je vindt het belangrijk om een bepaald doel te bereiken, bedenk dan niet allemaal redenen waarom je dat níet kunt. Ga er – heel mannelijk – met volle overtuiging voor.’

Ook belangrijk: word onderdeel van verschillende netwerken. Niet alleen van vrouwennetwerken, maar ook van ‘gewone’, aldus Erbrink. ‘Voorkom dat je valt in die andere valkuil: alleen sparren of feedback vragen van mensen die op je lijken. Verbind je met uiteenlopende perspectieven.’

Ga op zoek naar een vrouwelijke mentor. Mensen spreken vaak over het krabbenmand-effect, vertelt Erbrink, waarmee wordt bedoeld dat vrouwen omhoogklimmende vrouwen naar beneden trekken. Te stereotiep, vindt de managementcoach. ‘Je ziet juist vaker dat vrouwen die zelf hordes hebben overwonnen, jou op het schild willen hijsen. Benader die vrouwen, laat je informeren en inspireren.’

En als laatste, maar zeker niet onbelangrijkste tip: blijf trouw aan jezelf. ‘Vrouwen die op die apenrots klimmen, gaan zich soms mannelijker gedragen. Ze passen zich aan omdat ze zien dat het werkt. Óf, meer onbewust, omdat ze eraan gewend raken.’ Op de lange termijn helpt dat niet. ‘Zet jouw eigen unieke persoonlijkheid in om mensen te leiden. Je voegt meer waarde toe, als je jezelf blijft.’

Vooruit, nog een laatste inspirerende vrouwelijke leider: Jacinda Ardern, de oud-premier van Nieuw-Zeeland. ‘Die trad sterk op tijdens de coronacrisis. Haar job eiste een volle tank, zei Ardern destijds, en die energie had ze niet meer. Zoiets heb ik weinig topmannen zo horen benoemen’, zegt Erbrink. ‘Je grenzen kennen en benoemen: dat is geen teken van zwakte. Eerder reëel omgaan met prioriteiten en daar duidelijk over zijn. Wat vind jij belangrijk, waar kies je zakelijk en privé voor? Als je dat als leider op je netvlies hebt en vóórleeft, ben je een waardevolle leider.’

Lees ook:

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/