Wat de nadelen van (half-)elektrisch rijden ook mogen zijn, de zakelijke aanschaf van een Fisker of Tesla is dankzij de overheid een feest. In Amsterdam krijgt u er zelfs een gratis parkeerplek bij.
Op de AutoRAI was één van de fraaiste noviteiten de Fisker Karma. De Deen Henrk Fisker heeft een gewelfde vierdeurs coupé geboetseerd, die als plugin-hybride elektrisch wordt aangedreven, met een benzinemotor die pas in actie komt zodra de accu's leeg raken. Met een papieren uitstoot van 83 gram koolzuurgas per kilometer is de bolide supergroen. Maar met een catalogusprijs vanaf 85.500 euro ex. BTW lijkt de Fisker wel stevig geprijsd.
Fiscus helpt
Dat valt bij nader inzien reuze mee. Volgens een vertegenwoordiger van Fisker-importeur Kroymans liep het vooral vorig jaar storm. Dat wil zeggen: voor een wagen in de prijsklasse van Mercedes S, BMW 7 en Audi A8, waarvan jaarlijks honderdtallen worden verkocht. Dan zijn de 100 bestellingen en aanbetalingen die Kroymans voor de Fisker vorig jaar binnenkreeg een wonder voor zo'n afwijkend model. Voor die populariteit heeft de fiscus grotendeels gezorgd.
Vamil, MIA
Wie vorig jaar zijn Fisker op de zaak bestelde en hem leuk liet aankleden, pleegde een investering van pakweg 100.000 euro ex btw. Omdat de Fisker als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel mocht gelden, kwam de onderneming in aanmerking voor de Milieuinvesteringsaftrek (MIA) en de VAMIL (willekeurige afschrijving milieu-bedrijfsmiddelen). De eerste 36 mille konden daardoor worden afgetrokken van de fiscale winst, en in jaar één kon al 75 procent van de investering vervroegd worden afgeschreven.
Amsterdam
Voor een IB-ondernemer die goed draait en in het 52-procentstarief viel, was dat al een onmiddellijke beparing van 58 mille. De Fisker kostte dus nog maar 42.000 euro, de prijs die particulieren voor een brave Passat betalen. Maar als de ondernemer ook nog eens in Amsterdam woonde, kon hij nog bij de gemeente aankloppen voor een aanschafsubsidie van maximaal 15 mille: de Karma heeft immers een elektrische actieradius van 80 kilometer, voldoende om aan de criteria van elektrische auto in de subsidieverordening te voldoen. Daardoor ging de investering richting 27.000 euro; dat is de prijs voor een kaal een Golfje.
Gratis parkeren
Voor de puur elektrische Tesla Roadster met een vergelijkbare aanschafprijs viel het sommetje hetzelfde uit. Maar voor het flitsende tweezittertje maakte de gemeente Amsterdam het nóg mooier: wie zich aan het loket meldt met zijn kentekenbewijs, krijgt een parkeerplek met laadpaal voor zijn deur. In het centrum van Amsterdam doen mensen daar een moord voor. Of liever: ze moeten er zelf voor bloeden: op de Prinsengracht is bijvoorbeeld nog een (inpandig) plekje in de aanbieding voor 129.000 euro. Een plek huren kan ook, voor bijvoorbeeld 460 euro per maand in de Kolk-garage.
Gratis stroom
Toegegeven, de parkeerplek met laadpaal staat niet op naam. Zodra zich meer slimme ondernemers melden, is de parkeerplek niet 100 procent gegarandeerd. Daar staat tegenover dat de stroom uit het laadgeval wordt geschonken. Behalve parkeerkosten is de Tesla-rijder dus ook geen brandstofkosten kwijt. Dat scheelt bij een bescheiden 10.000 kilometer per jaar toch weer 1500 euro tanken bovenop de duizenden euro's parkeergeld/hypotheekrente voor de aanschaf van de plek aan de Prinsengracht.
Te laat voor Fisker!
Voordat u naar de Fisker- of Tesla-dealer holt: u bent er een beetje te laat bij. De willekeurige afschrijving van 50 procent geldt nog wel voor de auto's, maar de milieuaftrek geldt op 1 januari niet meer voor auto's met een hulpgenerator die meer dan 50 gram per kilometer co2 utistoten. Voor puur elektrische wagens zoals de Tesla, mits ze minimaal 50 kilometer kunnen rijden op een volle accu, gelden VAMIl en MIA nog wel: zie de Milieulijst 2011 waarin Agentschap NL de criteria geeft. In Amsterdam is de subsidiepot voor elektrokarren wel leeg, maar de laadpaal plus plek wordt nog wel volop geleverd, houderschapsbelasting betaalt u nog steeds niet, en de bijtelling blijft met 0 (nul!) procent aantrekkelijk.
Toch maar een Opel Ampera?
Oké, hij is iets minder spannend, maar een Opel Ampera, de plug-in hybride die General Motors zelf liever omschrijft als range extended electric vehicle, voldoet wel aan de eisen van VAMIL en MIA: hij komt 60 kilometer verder op een accu en stoot bovenden op papier 40 gram co's uit. Het aftrek-feest begint bij Opel bovendien bij een vanafprijs van 36 mille ex btw. Daarmee is het wat ons betreft de interessantste Opel sinds de Speedster.
Lees ook:
- TB Test: Opel Ampera
-
Gedeelde elektrische Smart
- Epyon: Auto opladen in een kwartiertje
-
Volle tank voor 5 euro
-
TB Test: MItsubishi iMiEV
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.