Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Win het vertrouwen van je buitenlandse klant

Een keurmerk kan het vertrouwen van de klant net het zetje geven dat hij nodig heeft. Zeker wanneer je als Nederlands bedrijf aan de slag gaat met een webshop in het buitenland. Maar voor welk keurmerk ga je? En waar moet je op letten? 6 handige weetjes over een buitenlands keurmerk.

keurmerken buitenlandse webshop
Foto: Getty

#1. Een keurmerk is niet verplicht

Een keurmerk voor webshops is niet verplicht. Maar met een keurmerk laat je wel zien dat jouw webwinkel zich netjes aan de regels houdt. Enig nadeel: iedereen die wil, kan morgen een webwinkelkeurmerk uit de grond stampen. Er zit dus een hoop onzin tussen. ‘Maar er zijn genoeg serieuze en inhoudelijke organisaties die certificeringen doen. Het is zaak om die eruit te halen’, zegt keurmerkexpert Roland van Kortenhof van Thuiswinkel.org. Deze brancheorganisatie certificeert webwinkels in Nederland door te kijken of de online shop aan de juridische eisen voldoet, makkelijk te hacken is en de financiële toets haalt.

Waarom een keurmerk handig is? Van Kortenhof: ‘Als je als ondernemer een webwinkel start in het buitenland, dan heb je nog niet het vertrouwen van de consumenten in het desbetreffende land. Een keurmerk kan jou dat vertrouwen geven, zeker als je nieuw bent op de markt.’

#2. Populaire landen voor Nederlandse webshopondernemers

Nederlandse ondernemers met buitenlandambities kijken vooral om de hoek, binnen de grenzen van Europa. Buurland Duitsland is met 52 miljoen online shoppers erg populair, evenals buurland België. ‘Turkije en Italië zijn groeimarkten als het gaat om e-commerce. Hier liggen kansen’, aldus Van Kortenhof. En ook Noorwegen trekt interesse. ‘De Noren zijn heuse voorlopers op het gebied van online shoppen en besteden per hoofd van de bevolking veel online.’ Bovendien liggen landen als Letland, Litouwen en Rusland (nieuwe markten!) op steenworp afstand van het Scandinavische land.

#3. Wet en certificering is in elk land anders

Een webshop starten binnen Europa is in principe eenvoudig, omdat alle regels omtrent online verkopen zijn geharmoniseerd binnen de EU. Als je in Nederland aan de wet en regelgeving voldoet, dan voldoe je grotendeels ook aan de Duitse of Franse eisen. Toch zitten in de uitvoering van de wet verschillen. De Duitse wet bijvoorbeeld bepaalt dat in de disclaimer bekend moet worden gemaakt wie de Geschäftsführer is. Mensen moeten hem of haar kunnen traceren. En in België zijn alle webwinkels verplicht zich te registreren bij de Commissie ter Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer. Zo heeft elk land zijn eigen bijzonderheden, ook voor wat betreft de certificering.

#4. Een buitenlands keurmerk aanvragen

Net als Nederland kent het buitenland verschillende keurmerken. Geen enkel keurmerk doet hetzelfde. De ene let vooral op veilig betalen, de ander op duurzaam ondernemen. Maar de meeste keurmerken draaien vooral om wet- en regelgeving. ‘Uiteindelijk, ook in het buitenland, word je gecontroleerd door een persoon met juridische kennis’, aldus Van Kortenhof.

Aanmelden voor het keurmerk van je voorkeur kan bijna altijd op de website van het keurmerk. Na de certificering ontvang je documenten met de punten waaraan voldaan moet worden alvorens je een keurmerk krijgt. Niet onbelangrijk: zo’n certificering kost – een boel – geld. Meestal betaal je een vast bedrag per jaar. Indien het keurmerk tegelijkertijd een belangenvereniging is, betaal je ook voor het lidmaatschap van de vereniging.

#5. Bekende buitenlandse keurmerken

Zoals gezegd zijn er veel diverse keurmerken, voor elk wat wils. Hieronder een selectie van bekende buitenlandse keurmerken:

#6. Geen garantie voor succes

Een keurmerk zegt iets over de kwaliteitseisen waaraan jouw webshop moet voldoen. Het zegt niets over hoe je handel moet drijven in een bepaald land, benadrukt Van Kortenhof. Volgens de keurmerkexpert is een buitenlands avontuur niet te onderschatten. ‘Een succesformule in Nederland wil niet zeggen dat het ook in het buitenland werkt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verschillen in assortiment, of bijvoorbeeld maatvoering van kleding. Zo zijn in Zuid-Europa de kopers gemiddeld kleiner.’ Maar dat is weer stof voor een ander verhaal.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Internationaal Zakendoen’ op mt.nl.

Lees ook: