Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Open Data als goudmijn

De Europese Commissie wil dat overheden hun data openbaar maken. Dat zou een jaarlijkse economische boost van 40 miljard euro opleveren voor de EU. Want data is handel voor wie er een mooi businessplan bij verzint.

 

"We geven hiermee een duidelijk signaal af. Uw data is meer waard als u het weggeeft, dus begin daar ogenblikkelijk mee," aldus eurocommissaris Neelie Kroes maandagochtend. "De belastingbetaler heeft al betaald voor deze informatie. We kunnen deze dus ten minste teruggeven aan degene die het op een nieuwe manier willen inzetten om banen en groei te creëren." Brussel stelt ook de komende twee jaren telkens 100 miljoen euro beschikbaar voor onderzoek naar technologie die het behandelen van data versoepelt.

Bustijden, geodata

De nieuwe richtlijn rond open data moet in 2013 volledig in nationale wetgeving worden opgenomen en bevat voorschriften hoe overheden de statistische en andere informatie die ze nu nog voor zichzelf houden, beschikbaar moeten stellen aan het publiek. Denk aan demografische en geografische data, maar ook aan tram- en bustijden en tarieven aan hun loketten. Voor bedrijven met het juiste businessplan kan dergelijke informatie een goudmijn blijken, als die eenmaal wordt verpakt in pakweg een slimme smartphone app.

Een paar punten uit de toekomstige regelgeving:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Alle documenten moeten beschikbaar worden gemaakt door de openbare instantie, tenzij het auteursrecht bij derden rust.
  • De overheid mag niet meer vragen dan de werkelijke kosten, zodra een individueel verzoek om data wordt gedaan. Naar verwachting zullen de meeste gegevens gratis worden  verstrekt.
  • Alle data moet in algemeen gebruikte formaten beschikbaar zijn.

De Commissie geeft zelf het goede voorbeeld en komt komende lente met een eigen data portal op het web.

Britse bedrijven verdienen al

Kroes verwijst naar lidstaten, die al voorop lopen met het opengooien van hun databases. Op data.gov.uk  staat al behoorlijk wat informatie bij elkaar, die ook al in de eerste apps voor smartphones wordt geëxploiteerd. Crime Spy UK is een voorbeeld: gebruikers kunnen in de gaten houden hoe de criminaliteit in de buurt zich ontwikkelt. UK Pharmacy lijkt nuttiger: waar is de dichtstbijzijnde apotheek? En nog een waarop we in Nederland wachten: Roadworks Database.

Meerderheid van de ceo’s ‘voelt zich analoog in een digitale wereld’

Een derde van de ceo's vindt dat ze niet genoeg digitale kennis hebben om hun bedrijf de volgende fase in te leiden. Voor Nederland is dat zelfs de helft, blijkt uit nieuw onderzoek. 'De meeste ceo's komen uit de financiële of juridische hoek en daar is de afgelopen vijftig jaar weinig veranderd.'

jeroen kleinhoven and digital ceo
Jeroen Kleinhoven ziet maar weinig ceo's met een echte techachtergrond. Foto: AND Digital

De digitale kloof is ook in de boardroom nog lang niet overbrugd, blijkt uit een internationale enquête van AND Digital onder 600 ceo’s van grote internationale bedrijven. Het gros daarvan komt uit Groot-Brittannië, een klein deel uit Nederland en de VS.

Maar ze geven samen wel een belangrijk signaal af: liefst 64 procent van de ondervraagden ‘voelt zich analoog in een digitale wereld’. En 43 procent denkt dat hun baan vervangen wordt door AI. Vooral het gebrek aan kennis speelt deze m/v’s parten.

Zo weet één op de drie ondervraagde ceo’s niet waarin het budget voor digitalisering moet worden geïnvesteerd. Dat weerhoudt 55 procent van de Nederlandse ceo’s er niet van om te dokken voor technologieën waarvan het rendement niet duidelijk is. De schrik om achter te lopen, zit er dus goed in.

Die digitale kloof is logisch

Die FOMO is goed te zien bij de aanpak van cybercriminaliteit. Vier op de tien leiders liggen wakker van de problemen die datalekken en andere inbreuken kunnen veroorzaken.

‘Je ziet dat er behoorlijk veel wordt geïnvesteerd in cybersecurity. Maar je kunt niet je hele techbudget aan cyberveiligheid uitgeven en dan denken dat je veilig bent. Hieruit blijkt dat er nog veel onwetendheid is’, zegt Jeroen Kleinhoven. Hij is Benelux Executive bij AND Digital, dat sinds tien jaar bedrijven in brede zin helpt om het gebrek aan digitale vaardigheden te verkleinen. In Nederland is de organisatie sinds 2021 actief.

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

Waarom er zo’n digitale kloof gaapt, vindt hij gemakkelijk te verklaren. ‘Welke ceo’s in Nederland hebben nu een echte techachtergrond? De meesten komen uit de financiële of juridische hoek waar de afgelopen vijftig jaar weinig is veranderd.’

‘Dat is een beroepsgroep die teruggaat naar de oude Grieken en Romeinen, maar technologie is een kennisgebied dat pas vijftig jaar jong is en waar de veranderingen supersnel gaan.’

‘Dus ik snap dat het moeilijk is om bij te blijven. En ze geven dat nu ook zelf toe’, aldus Kleinhoven. Eén op de drie ceo’s uit de rondvraag zegt niet over voldoende digitale kennis te beschikken om hun bedrijf naar de volgende groeifase te leiden. Onder Nederlandse ceo’s is dat de helft.

Ceo’s kiezen voor snelheid

Ondertussen staan ze nog wel aan het roer. En voelen ze de druk om in te spelen op al die technologische veranderingen. Dat probleem lost de meerderheid op door voor snelheid te kiezen in plaats van weloverwogen beslissingen en doordachte investeringen in technologie. Daarbij vergroten ze juist het risico dat ze (ethische) brokken maken.

De snelle omarming van generatieve AI heeft de dilemma’s in de boardroom alleen maar groter gemaakt, aldus het onderzoek. Ceo’s zijn er zelf niet op voorbereid, maar 44 procent geeft aan dat hun managementteam daar ook niet klaar voor is.

Lees ook: Ruim 90 procent vindt collega’s in de board incompetent

‘Wat je ziet is dat cio’s en cto’s veel vaker de boardroom in worden geroepen. Wat kunnen we hiermee doen? Wat zijn de risico’s? Hoe geven we dat de juiste kaders? Bovendien is er meer ruimte voor doeners dan voor pure adviseurs en plannenschrijvers. Voor AI gaat het ook over meer usecases bedenken en experimenteren dan over strategisch advies.’

Stiekem spelen met ChatGPT

AI kan veel betekenen voor de business, maar hoe doe je dat op een ethische manier, zonder dat je je data op straat gooit? Dat is ook de grote vraag voor ceo’s. Eén van de middelen waarnaar nu wordt gegrepen, is het verbieden van AI-tools, zoals ChatGPT, op de werkvloer.

Dat heeft inmiddels heeft 34 procent van de ceo’s gedaan. Maar dat verbieden is een illusie, zegt Kleinhoven. ‘Je medewerkers zijn er toch al mee bezig. Is het niet onder werktijd, dan is het zeker in de avonduren.’

Lees ook: ChatGPT op het werk verbieden heeft geen zin, opvoeden is noodzaak

Dat doen ceo’s zelf trouwens ook, maar dan stiekem (45 procent). Ze presenteren de resultaten vaak als eigen werk. ‘Iets wat ze vroeger waarschijnlijk ook al deden, maar dan met het werk van strategieconsultants.’

Bewustwording is er wel

AND Digital wil met het onderzoek vooral ‘een spiegel voorhouden’. Van ceo’s wordt verwacht dat ze de impact van technologie begrijpen, die impact kunnen vertalen naar de strategie en daar ook verantwoording over kunnen afleggen.

‘Elk bedrijf is namelijk een techbedrijf, of ze dat nu beseffen of niet. Maar die bewustwording is er wel’, geeft hij mee. Dat blijkt ook uit het onderzoek. Bijscholen is vandaag een topprioriteit. Driekwart van de internationale ceo’s investeert dit jaar in trainingen en opleidingen voor zichzelf en voor hun werknemers.

Nederland scoort op dat vlak toch slechter met 53 procent. Een teken dat ze de ontwikkelingen ‘minder serieus nemen’. Nederlandse ceo’s zien vooral de mogelijkheden van AI om banen te vervangen.

Daar wil 41 procent dit jaar nog mee beginnen (versus 29 procent in de andere landen). De helft heeft er ook geen moeite mee om mensen te ontslaan als dat kosten kan besparen (versus een kwart).

AI gebruiken om te besparen

‘Nederlandse ceo’s kijken niet naar het creëren van waarde, maar naar het reduceren in mensen. Die insteek is ten eerste fout en ten tweede onzin. AI is een assistent die je inzet om je mensen efficiënter te laten werken.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Rechtsbijstandsverzekeraar Arag zet AI in bijvoorbeeld in bij het beoordelen van verzekeringsclaims, ABN Amro zet AI in hun callcenters in. Niet om de teams te verkleinen, maar voor een betere klantbeleving. Hun medewerkers hebben dankzij AI meer tijd voor de klant. Er zijn dus ook bedrijven die het goed aanpakken.’

Lees ook: Waarom ook maakbedrijven tot in de kern data- en AI-bedrijven moeten worden