Bedrijven zullen ook in 2012 meer uitgeven aan online adverteren. Vooral online branding belooft daarbinnen fors te groeien. Er zal maar liefst de helft meer worden besteed aan banners, sponsoring, video, social media en alles wat het merk online kan versterken.
Dat schrijven de consultants van Deloitte in hun trendrapport TMT Predictions 2012. Als geheel zullen de reclamebestedingen in dit jaar groeien met vijf procent. Maar die toename komt vooral vanuit de online hoek, waar een groei van 11 procent wordt verwacht.
Verschuiving
Binnen het online adverteren vindt de komende tijd wel een belangrijke verschuiving plaats. In 2010 was nog het leeuwendeel van de online-reclamedollars bestemd voor zogenoemde direct response uitingen in e-mails, google ads en het genereren van leads en kliks. Noodzakelijk voor de omzet op kortere termijn en duidelijk meetbaar als het om het rendement gaat. Vooral daarom waren adverteerders er dol op. Online branding via banners en sponsordeals, gericht op de versterking van een merk op langere termijn, maakte in de VS destijds maar 23 procent uit van de 26 miljard dollar aan online reclame.
Offline vs. online
Dat wijkt enorm af van de offine wereld, waar eeuwenlange ervaring heeft opgeleverd, dat bedrijven twee derde van hun uitgave spenderen aan branding, de rest aan directe uitingen. Lang werd gedacht dat online niet geschikt zou zijn om aan merkuitingen te doen. Het zou moeilijk zijn een emotionele band te creëren via de banners en skyscrapers op het computerscherm, bovendien was er weinig controle op waar de merkuitingen zouden opduiken. En het rendement was, net als offline, moeilijk meetbaar.
Online branding herontdekt
Terwijl het enthousiasme over direct response op het web wat luwt, kijken adverteerders en marketeers weer serieus naar online branding: de klant spendeert immers steeds meer tijd op het web, en we zeuren toch ook niet dat er zo weinig op reclameaffiches wordt geklikt? De technologie kan er inmiddels voor zorgen, dat er meer controle is op binnen welke context een uiting komt te staan. Bovendien is de menukaart voor de adverteerders flink uitgebreid: behalve banners is er nu video en social media waarbinnen aandacht kan worden gevraagd. Een treffend voorbeeld is Coca-Cola. Diens topman beweert nu al twintig procent van zijn reclamebudget aan social media te verspijkeren.
Online gaat offline achterna
In 2012 krijgen de marketeers dat door en zal online branding groeien met maar liefst vijftig procent, schat Deloitte in. In het derde kwartaal van 2011 werd daarvoor al een aanloopje genomen: de bestedingen aan online branding schoten toen met 21 procent de hoogte in, vergeleken met een groei van 7 procent voor search. Zoekmachinemarketing was wel nog veel groter: 11 miljard dollar, tegenover 4 miljard voor online branding. Maar tegen 2015 zou online branding wel eens hetzelfde aandeel van de zak reclamegeld kunnen opeisen als in de traditionele wereld.
Huiswerk
Voordat het zo ver is, hebben de recamemakers en marketeers nog wel wat huiswerk te doen. De banners zijn nog te vaak een klusje erbij voor degene die de search-uitingen plant. Bovendien wordt het nog zoeken naar reclame die de gevoelige snaar bij de consument net zo goed kunnen raken als een tv-commercial. Daar moeten de experts nog maar eens flink op gaan testen, vindt Deloitte.
Hoe Elon Musk en de PayPal Mafia de macht grijpen in het Witte Huis
Donald Trump is geïnaugureerd als 47e president van de VS. In zijn entourage bevinden zich bekende techondernemers, zoals Elon Musk en Peter Thiel. Voor het eerst zien zij de federale overheid als een serieuze plek om te disrupten. Wie zijn deze presidentsfluisteraars?
De Trump-fluisteraars, vlnr: Peter Thiel, David Sacks, Elon Musk, Vivek Ramaswamy, Jared Isaacman en Shyam Sankar. Foto: Getty Images
Donald Trump, de 78-jarige president van de VS, heeft heel wat techtycoons aangewezen voor diverse functies. Het is een bedankje voor hun riante campagnebijdragen. Ze krijgen de status van ‘speciale overheidsmedewerkers’. Zo hoeven ze ook geen opening van zaken te geven over hun vermogen en hun belangen.
Silicon Valley heeft lange tijd de neus opgetrokken voor de Amerikaanse politiek. Kandidaten sponsoren, lobbywerk, dat hoort er gewoon bij. Maar voor het eerst zijn de techbro’s wel geïnteresseerd in actieve politieke macht, vooral om de federale overheid te disrupten. Die zet namelijk te veel de rem op hun tomeloze groeiambities.
Het is nog maar de vraag of boomer Trump tegen deze mannen – vrouwen zijn niet in beeld – is opgewassen. Ze kennen elkaar namelijk al veel langer dan Trump. Drie belangrijke spelers zijn zelfs afkomstig uit de PayPal Mafia: Elon Musk, David Sacks en Peter Thiel. Al decennia dikke maten van elkaar met sterke financiële en sociale banden.
Bovendien delen ze hetzelfde rechtse gedachtegoed. Ze hebben niks met inclusie en diversiteit en ze willen geen bemoeienis van overheden. In hun ideale wereld bestaan er ook geen regels of vangrails voor AI en cryptomunten, geen enkele rem op sociale media, geen milieu- of klimaateisen, geen bescherming van werknemers of consumenten…
Dat fluisteren ze Trump allemaal in het oor nu hij in het Witte Huis zit. Wie zijn deze presidentsfluisteraars en wat gaan ze doen?
De bekendste: Elon Musk
De bekendste is Elon Musk. De topman van Tesla en SpaceX wordt inmiddels ‘de schaduwpresident’ en ‘first buddy’ genoemd. Zijn vermogen is sinds de verkiezing van Trump met 70 procent gestegen tot 450 miljard dollar.
Hoeveel invloed hij al uitoefent, is recent nog gebleken. Zo willen de activistische MAGA (Make America Great Again) Republikeinen meer beperkingen voor visums voor hoogopgeleide immigranten, zodat die banen door Amerikanen kunnen worden ingevuld.
Musk wil dat niet en laat dat duidelijk blijken op X. Silicon Valley en co zijn te afhankelijk van (goedkopere) softwareprogrammeurs en andere specialisten uit de rest van de wereld. Trump kiest in deze touwtrekwedstrijd de kant van Musk.
Zo laat hij onder meer in de media optekenen: ‘I’ve always liked the visas’. Waarna er in politieke kringen meteen bezorgd wordt geroepen dat Musk te veel invloed heeft op de toekomstige president. Trump was namelijk eerder een fel tegenstander van deze visums. Bovendien was het verwijderen van migranten één van de speerpunten van zijn campagne.
‘Deze jongens hebben Trump geholpen om verkozen te worden. Hij is hen dat gewoon verschuldigd’, verklaart Mark Krikorian, executive director van het Center for Immigration Studies, de draai van Trump aan Politico. Anders gezegd: ze hebben hem in hun zak.
Musk zal samen met Vivek Ramaswamy de hakbijl gaan zetten in de federale overheidsbudgetten. Twee biljoen dollar van de in totaal zeven biljoen wil hij bezuinigen. Dat doen ze via het nieuwe departement van overheidsefficiëntie (DOGE: Department of Government Efficiency).
Ex-presidentskandidaat Ramaswamy is net als Musk een geslaagde ondernemer. Zo stichtte hij onder meer Roivant Sciences, een farmabedrijf dat vergeten patenten opkoopt en weer op de markt brengt. Maar hij is eigenlijk veel bekender van zijn activistische werk tegen woke en ESG (environment, social, governance).
Hij schrijft in 2021 het boek Anti-Woke en spreekt erover in vele podcasts. Ramaswamy richt in 2022 het anti-woke investeringsfonds Strive Asset Management op. Bedrijven die bij hem om funding vragen, hoeven niet politiek correct te investeren. Zijn fonds heeft een jaar later al een miljard dollar in kas.
Het wordt onder andere gesteund door Peter Thiel en Narya Capital. Dat laatste is het durfkapitaalfonds van J.D. Vance, niet alleen Ramaswamy’s vriend van de rechtenfaculteit, maar ook de toekomstige vicepresident van Trump.
Jared Isaacman: adrenalinejunkie
Jared Isaacman is een andere bondgenoot van Musk. Hij wordt in de regering van Trump het nieuwe hoofd van ruimtevaartinstituut NASA. De miljardair, rijk geworden met betaalverwerker Shift4 Payments dat hij op 16-jarige leeftijd oprichtte, staat bekend als adrenalinejunkie.
Hij heeft onder meer de legerpilotenschool Draken opgericht en geniet van het breken van snelheidsrecords met straaljagers. Bij SpaceX vliegt hij in 2021 mee als commandant van de Inspiration4. Afgelopen september heeft hij nog alle media gehaald met de eerste toeristische ruimtewandeling bij SpaceX (in een ruimtepak dat niet eerder in de praktijk was getest).
‘Jared zal de ontdekkings- en inspiratiemissie van NASA aanjagen, en de weg bereiden voor grensverleggende prestaties in ruimtewetenschap, -technologie en -verkenning’, zo klonk het in de aankondiging van Trump op Truth Social. Zelf spreekt Isaacman over ‘een bloeiende ruimte-economie die kansen biedt voor talloze mensen om in de ruimte te wonen en werken’.
David Sacks, techinvesteerder en podcaster, is benoemd tot tech-tsaar, wat inhoudt dat hij Trump advies geeft over AI en cryptovaluta. Twee cruciale takken van sport voor het behouden van een stevige concurrentiepositie voor de VS, aldus Trump.
Sacks is zelf een speler in het AI-ecosysteem: dit jaar lanceerde hij Glue, een AI-app voor op het werk. Hij is tegen vangrails voor AI, want bedrijven moeten kunnen groeien. Bovendien vindt hij dat het grootste deel van wat er op het internet staat beschikbaar zou moeten zijn om AI op te trainen. Net als Musk is hij tegen het censureren van AI.
Ook in de wereld van crypto heeft Sacks flinke belangen, onder meer bij Multicoin Capital, dat investeert in de cryptomunt Solana. Via zijn durfkapitaalfonds Craft heeft hij geïnvesteerd in de cryptobedrijven BitGo en Bitwise. Dat hij vrij baan zal maken voor crypto zal dus geen verrassing zijn.
Suresh Venkatasubramanian, een van de AI-adviseurs van president Joe Biden, wijst in Time op de belangenverstrengeling en het gebrek aan toezicht. ‘Je moet je afvragen of deze benoeming het belang van de techindustrie dient of van een bepaald aantal individuen.’
Het netwerk van Peter Thiel
Musk heeft misschien rechtstreekse toegang tot Trump, en ook Sacks zit goed als tsaar, maar de invloed van Peter Thiel zal nog veel verder reiken. Al in 2016 haalt Trump heel wat mannen uit zijn netwerk om hem bij zijn eerste presidentschap te adviseren. Deze keer is de infiltratie nog groter en diepgaander.
Thiel heeft onder meer een bijzondere relatie met vicepresident J.D. Vance, schrijft Forbes. Ze ontmoeten elkaar in 2011 bij een lezing op Yale. Vance is zo onder de indruk van de hyperintelligente Thiel dat hij contact houdt en in 2015 partner wordt bij Mithril Capital. Thiel is medeoprichter van dit investeringsfonds.
Vier jaar later lanceert Vance, gesteund door Thiel en Marc Andreessen, zijn eigen fonds Narya Capital. Thiel stelt Vance in 2021 voor aan Trump.
Blake Masters en Shyam Sankar
Thiel heeft naast Vance meer (ex-)medewerkers rondom Trump cirkelen. Ook Blake Masters, die voor Thiel Capital en de Thiel Foundation als coo en president heeft gewerkt, krijgt een belangrijke functie. Blake staat op het lijstje van Trump als directeur voor het Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives (ATF).
Masters heeft nog les gekregen van Thiel op Stanford. Ze schreven samen in 2014 het boek Zero to One: Notes on Startups, or How to Build the Future. Masters is alvast voor de wapenlobby. Al is het nog even afwachten of hij ook echt op die positie terecht zal komen.
Afkomstig uit dezelfde stal is Shyam Sankar, cto van Palantir Technologies. Het bedrijf, waarvan Thiel medeoprichter is, is onder meer actief in militaire tools voor inlichtingen en verdediging. Trump overweegt Sankar een topbaan in het Pentagon te geven. Sinds de verkiezing van Trump is de koers van het aandeel Palantir verdubbeld.
Sankar staat er namelijk om bekend dat hij de aanbestedingen voor Defensie drastisch wil vereenvoudigen. Afgelopen oktober heeft hij in een artikel er nog op aangedrongen dat het Pentagon meer commercieel beschikbare technologie moet aankopen. Bovendien vindt hij dat het leger meer gebruik moet maken van AI.
Jacob Helberg: meer spierballen tegen China
Nog een getrouwe van Thiel is Jacob Helberg. Hij is senioradviseur van de ceo van Palantir, maar ook founder van het Hill and Valley Forum, een groep van durfinvesteerders en juristen die bezorgd zijn over de impact van China op de Amerikaanse technologie-industrie.
Zij willen dat de VS veel meer zijn spierballen laat zien. Helberg is ook één van aanvoerders in de strijd tegen Tiktok. Trump heeft hem uitgekozen als staatssecretaris voor economische groei, energie en milieu.
Andere bondgenoten van Thiel zijn Michael Kratsios, die het wetenschappelijk bureau van het Witte Huis gaat leiden. Daar komt Sriram Krishnan, partner van Andreessen Horowitz, als beleidsadviseur voor AI bij.
Krishnan heeft overigens ook een nauwe band met Musk, zo werkt hij na de overname van Twitter (nu X) met hem om het bedrijf opnieuw op te bouwen. Ook nog afkomstig uit het clubje van Thiel zijn Trae Stephens, co-founder van defensie-aannemer Anduril, die een topbaan krijgt in het Pentagon, en investeerder Jim O’Neill die plaatsvervangend secretaris van het ministerie van Volksgezondheid wordt.
Witte Huis wordt slangenkuil
Wat er in de praktijk van al die disruptie terecht zal komen, is nog afwachten. De Republikeinen willen eerder terug naar de vorige eeuw, naar het Amerika dat met de maakindustrie groot is geworden. De techbro’s willen vooral vooruit en dan mogen er best wat politieke speerpunten sneuvelen. De recente rel over de visa voor immigranten geeft al een aardig inkijkje wat de toekomst zal brengen.
‘Het Witte Huis loopt het gevaar in een slangenkuil te veranderen wanneer verschillende partijen binnen Trumps wereld strijden om zijn aandacht’, zegt Tom Warrick tegen The Washington Post.
Hij heeft zowel onder Trump I als Barack Obama op het ministerie van Binnenlandse Veiligheid gewerkt. Daar heeft hij gezien hoe het werkt om Trump voor de ene of de andere kar te spannen. Degenen die als laatste spreekt met Trump voordat hij een beslissing neemt, krijgt vaak zijn of haar zin. ‘Ik kan uit eerste hand zeggen dat dit ook echt gebeurt.’
Om onze site goed te laten functioneren, te verbeteren en u de beste ervaring te geven, gebruiken we cookies! Surfen op deze site = akkoord met cookies. OkLees verder
Privacy- & Cookiebeleid
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.