Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Neem nooit een perfect team aan

Managers weten een succesvol team om zich heen te verzamelen. Maar 'always change a winning team' want dat succes kent nadelen.

Managementteams zijn gevuld met dezelfde kwaliteiten en weinig verschillende motivaties. De dynamiek om mee te veren met de broodnodige veranderingen ontbreekt. Dat concluderen Jan Bernhard Koolen en Peter Robertson in hun onderzoek naar het samenstellen van het meest ideale team. Volgens Koolen, in het dagelijks leven HRM-adviseur bij GITP, moeten directeuren hun eigen teams grondig tegen het licht houden. “In de praktijk zien we vaak dat een eindverantwoordelijke mensen om zich heen heeft verzameld van dezelfde kleur, dezelfde aard en dezelfde motivatie als hijzelf. Dat praat natuurlijk prettig en ontspannen. Bepaalde doelen worden daarmee snel behaald. Toch zorgt het gebrek aan diversiteit er ook voor dat een deel van de gestelde doelen blijft liggen.”

Continueren of vernieuwen?

Koolen legt uit. “Doelstellingen als kostenbesparingen, het aanboren van andere markten en het bedenken van marketingconcepten zijn vernieuwingen. Daarvoor heb je mensen nodig met een drijfveer om dingen te ondernemen die nog niet eerder gedaan zijn. De explorerende types dus. Doelstellingen die juist gericht zijn op de continuïteit vragen weer een heel ander type mens. Het type dat er vooral plezier aan beleeft om met bestaande zaken door te gaan en die zo lang mogelijk in de lucht te houden.”

Blauwdruk

De opdracht voor u? Krijg inzicht in de drijfveren van de leden van het managementteam en koppel deze aan de bedrijfsdoelen die op de agenda staan. Zo kunt u voorspellen of de samenstelling in het team wel matcht met de beoogde resultaten die de bedrijfstop aan u heeft gesteld. “Maak om te beginnen een blauwdruk van het meest ideale team”, zegt Koolen. “Vraag je daarbij af: wat zijn de doelstellingen die we hebben? Gaat het voornamelijk om continuïteit of moet er iets nieuws tot stand komen? En welk team past daar het beste bij? Om dat te kunnen bepalen zijn er vragenlijsten. Noem het een soort assessments. Zo zie je in welke mate er diversiteit aanwezig is in het team.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Always change a winning team

Toch garanderen topresultaten vandaag niet automatisch succes in de toekomst, zegt Koolen. “Na succes komt verval. Always change a winning team, roep ik daarom. Op basis van succes kun je voorspellen dat er een mindere periode komt. Vergelijk het maar met de jaargetijden. Eerst is er de winter, dan komt de lente, gevolgd door de zomer en de herfst. ” De eerste signalen dat het allicht tijd wordt om naar de samenstelling van uw managementteam te kijken, zijn de reacties nadat behaald succes is gevierd. “Het gaat niet meer zoals het eerder ging, wat is er toch aan de hand, vraagt een van de managers zich af? Dát is het moment om in te grijpen”, aldus Koolen. “Grote kans dat uw team dan niet meer aan de gewenste doelstellingen voldoet.”

Bernard Koolen en Peter Robertson bedachten een model om het ideale managementteam samen te stellen. Wilt u meer informatie? Bekijk dan de whitepaper 'Ideale methode voor teamsamenstelling' . (Om deze pdf te kunnen downloaden moet u zijn ingelogd.)