Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Monitoren van sociale media

Gaat uw bedrijfsnaam rond op social media? Steeds slimmere algoritmes houden het in de gaten. ‘Goed reageren kan wonderen doen voor je merkbeleving.’


Anderhalf miljoen berichtjes komen er elke dag binnen aan de Amsterdamse Herengracht. De oogst van slimme algoritmes die het internet afspeuren naar conversaties over de opdrachtgevers van Buzzcapture, een bedrijf dat zich specialiseert in het monitoren en analyseren van sociale media. Daar is genoeg behoefte aan: in een beetje boardroom klonk de afgelopen jaren onvermijdelijk de kreet “We moeten iets met social media”. In de navolgende hype werd het internet verrijkt met duizenden corporate Facebook-, Hyves-, en LinkedIn-pagina’s.

Toonzetting

Het enig probleem was dat veel bedrijven niet goed wisten was ze met al die nieuwe marketinginstrumenten aanmoesten. “Als bedrijven echt gaan nadenken over social media, komen ze eerst bij ons”, stelt Alex van Leeuwen van Buzzcapture. “De eerste stap is namelijk niet zenden, maar luisteren. Met social media monitoring kijk je eerst hoe een merk ‘resoneert’ op net internet. Op welke social media­sites, blogs en fora wordt er over gepraat, wat wordt er gezegd, wat is de toonzetting, hoe is de merkbeleving? Op basis van die kennis kunnen we een bedrijf adviseren over de meest efficiënte strategie. Wij raden klanten vervolgens vaak aan zelf een forum op te zetten waar direct met de klant kan worden gecommuniceerd.”
Dat doet Buzzcapture onder meer voor ING, KPN, Vodafone, Procter & Gamble, Randstad, Disney en enkele grote farmaceutische bedrijven.

De eerste inventarisatie van die enorme berg online communicatie over deze ­merken en hun interessegebieden wordt verricht door wiskundige algoritmes. Alle relevante berichten worden automatisch gefilterd, samengevat en doorgestuurd naar de klant. De meest geraffineerde algoritmes zijn al in staat in te schatten of het om een boos of blij bericht gaat. Maar bij Buzzcapture, dat het afgelopen jaar van 11 naar 18 werknemers groeide, is de beslissing over welke berichten uiteindelijk worden doorgespeeld aan de opdrachtgever nog steeds mensenwerk. Van Leeuwen: “Onze analisten schatten de relevantie in voor de ­opdrachtgever. Dat luistert heel nauw. ‘Landelijke storing dekking T-Mobile’ is bijvoorbeeld een redelijk neutrale krantenkop, maar wel dodelijk voor de merkbeleving.”  

Webcareteams

Met de feedback van Buzzcapture kunnen marketingmanagers bijvoorbeeld besluiten een campagne te lanceren om de beeldvorming rond een merk bij te sturen. Webcareteams kunnen ook direct reageren. “Natuurlijk hoef je niet op elk afzonderlijk bericht te reageren”, stelt Van Leeuwen. “Ordinaire scheldpartijen kun je bijvoorbeeld het best negeren. Maar als je mensen met concrete klachten een oplossing biedt, of zelfs alleen laat weten dat ze je aandacht hebben, kan dat wonderen doen voor je merkbeleving. Als stelregel geldt dat je op zo’n 10 tot 15 procent van alle online communicatie over je merk moet reageren.”
En er is nog een interessante toepassing voor de verzamelde uitingen van internetgebruikers. Een bekende Amerikaanse journalist constateerde ooit dat internet in feite ‘een extreem omvangrijke database van menselijke intenties, voorkeuren, angsten, verlangens, wensen en behoeftes’ is.

Internet als voorkeur- en toekomstvoorspeller. Hal Varian, hoofdeconoom bij Google, verwacht ‘revolutionaire veranderingen op het gebied van economie en marketing’ dankzij de mogelijkheid om al deze ontwikkelingen scherp op de radar te krijgen. “Mensen hebben vaak ideeën en voorgevoelens over de toekomst”, stelt Varian. “Maar als je eenmaal data hebt, kun je die voorspellingen toetsen en onderbouwde toekomstbeslissingen maken.”
 


Grip

Voor de business intelligence-afdelingen van bedrijven kan zulke informatie natuurlijk goud waard zijn. Van Leeuwen: “En het is ook buitengewoon nuttig om precies te kunnen zien wat de impact van bijvoorbeeld een storing of een serviceafdeling is op het klantenbestand. De beslissing of er moet worden ingegrepen, en hoe dat moet gebeuren, kan dan met cijfers worden onderbouwd.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Experts waarschuwen regelmatig dat bedrijven die actief zijn met social media vergeten zichzelf controleerbare doelen ofwel key performance indicators, KPI’s, te stellen. Waar kunnen social media analisten als Buzzcapture op worden afgerekend? “Wij kunnen de perceptie van het serviceniveau of het imago goed in beeld brengen”, aldus Van Leeuwen. “Het belangrijkste is dat je grip krijgt op elke factor die de beeldvorming rond je merk kan beïnvloeden. Incidenten zoals een melding van een storing in je netwerk kunnen als eerste binnenkomen via de social media.”

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

Salarisverhoging? Het is gunstiger een pensioen te regelen

In samenwerking met Doenpensioen van a.s.r. - Het nieuwe jaar is aangebroken! Wil jij je medewerkers dit jaar iets extra’s geven? Denk dan ook eens aan een appeltje voor de dorst voor later. Het regelen van pensioen voor je werknemers is niet alleen een mooie manier om je werknemers te binden, maar ook fiscaal gunstig. We spreken erover met Nick Leben van Doenpensioen a.s.r.

doenpensioen asr nick leben

Leben ziet dat steeds meer werkgevers besluiten pensioen aan te bieden. Dat is geen wonder: in deze krappe arbeidsmarkt zijn aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden een must.

‘We spreken nu echt van een werknemersmarkt waarin het een uitdaging is om talent aan te trekken en te behouden. Goede pensioenvoorzieningen kunnen de doorslag geven voor een potentiële werknemer’, vertelt Leben. ‘Vaak vragen medewerkers zelf om een pensioenregeling. Het wordt namelijk gezien als een belangrijk onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Het is het inkomen van later.’

1 januari: een goed moment

De start van het nieuwe jaar is een mooi moment om een pensioen aan te gaan bieden. ‘Eind van het jaar ben je als ondernemer bezig met de budgetten van volgend jaar. Het inpassen van een pensioen in het budget of een verbetering van je pensioenregeling is een belangrijk onderdeel van die financiële strategie,’ stelt Leben.

Lees ook: 5 momenten om als startende ondernemer een pensioenregeling te beginnen

Het begin van het jaar is ook een symbolisch moment. ‘Begin het jaar met het zeker stellen van de toekomst van je werknemers’, zegt Leben. ‘Het is een investering in hun welzijn en een teken van een vooruitstrevend en zorgzaam bedrijf.’ 25 procent van de werkgevers die voor het eerst een pensioenregeling opzet bij Doenpensioen van a.s.r. start aan het begin van het nieuwe jaar. Beginnen met zo’n pensioenregeling kan ook met terugwerkende kracht per 1 januari.

Heb je al een pensioenregeling? Dan kun je er ook voor kiezen om deze te verbeteren, waardoor je medewerkers later meer pensioen ontvangen. ‘Er zijn in de basis twee soorten werknemers: medewerkers die alleen vragen of er pensioen wordt aangeboden, en medewerkers die vragen hoe het dan is geregeld. Die laatste groep is iets meer thuis in het onderwerp. Zij kijken kritisch of de pensioenregeling inhoudelijk voldoet aan hun eisen.’

Pensioenen regelen als startup of scaleup

Voor startups en scaleups ligt de focus op het groeien van het bedrijf, minder op de pensioenvoorziening van hun medewerkers. Toch is het volgens Leben belangrijk om ook binnen een jong bedrijf na te denken over pensioen. ‘Met Doenpensioen helpen we veel startups en scaleups met het regelen van pensioenen, die komen vaak via mond-tot-mondreclame bij ons. Het is een kleine wereld’, lacht Leben.

Het aanbieden van pensioenen is dus zeker niet alleen voor grote corporates. ‘Onze klanten hebben gemiddeld zo’n zeven medewerkers bij de start van hun pensioenregeling.’

Hij benadrukt dat er voor elk bedrijf wel een passende oplossing is. ‘Je hoeft geen keuze te maken die lang vastligt; je kunt beginnen met een bescheiden pensioenregeling en deze laten meegroeien met het bedrijf. Voor elk budget is er een passende regeling.’ Leben vertelt dat het al vanaf de eerste medewerker een goed idee is om een pensioenregeling op te zetten. ‘Dan regel je het meteen goed voor eventuele toekomstige medewerkers.’

Zo koos Closure voor een pensioenregeling

Een interessant voorbeeld van een jonge onderneming die van pensioen een prioriteit maakt is Closure. Ondernemer Graciëlla van Vliet legt uit dat ze met pensioen aan de slag ging om haar personeelsbestand diverser te maken.

‘Veel van onze mensen kwamen in eerste instantie net uit de collegebanken. Niemand was echt met zijn pensioen bezig. We wilden graag een diverser team, dus op een gegeven moment kwamen er ook mensen bij die bijvoorbeeld al een gezin hadden. Die veranderingen maakten duidelijk hoe belangrijk het is om een goede pensioenregeling te treffen. Je wilt goede mensen niet kwijtraken aan een ander bedrijf met betere voorwaarden.’

Lees meer: Waarom startup Closure al vroeg begon met een pensioenregeling

Fiscaal gunstiger dan salarisverhoging

Een pensioenregeling is niet alleen een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde, het biedt ook fiscale voordelen voor je werknemer. ‘Over het pensioen dat je opbouwt, betaal je geen inkomstenbelasting tot het moment van uitkeren. Dan betaal je vaak minder belasting, wat dus financieel gunstiger is’, legt Leben uit.

Ook voor jou als werkgever kan het aanbieden van pensioen fiscaal gunstiger zijn dan een salarisverhoging. Dit heeft te maken met de sociale werkgeverslasten.

Pensioen regelen eenvoudiger dan gedacht

Leben vertelt dat hij veel vragen krijgt van werkgevers over het afsluiten van pensioenen. Vaak hebben ze het idee dat het erg ingewikkeld is om deze af te sluiten, en dat er veel tijd in gaat zitten. ‘Het is iets waar werkgevers meestal niet mee bezig zijn, het is niet je corebusiness. Wel die van ons om werkgevers te helpen. Dat is een belangrijke reden dat wij onze pensioenen zo simpel en begrijpelijk mogelijk houden’, vertelt Leben.

‘Als je bij Doenpensioen een gesprek aanvraagt, gooien wij niet te veel met vaktermen en ben je binnen een uurtje helemaal up to speed. Dan is het aan de werkgever zelf om te bepalen of hij inderdaad pensioen voor zijn werknemers wil regelen. Dat kan dan binnen twee weken geregeld worden (of zelfs met terugwerkende kracht).’

Lees ook: In 7 stappen naar een pensioenregeling voor je startup