Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Monitoren van sociale media

Gaat uw bedrijfsnaam rond op social media? Steeds slimmere algoritmes houden het in de gaten. ‘Goed reageren kan wonderen doen voor je merkbeleving.’


Anderhalf miljoen berichtjes komen er elke dag binnen aan de Amsterdamse Herengracht. De oogst van slimme algoritmes die het internet afspeuren naar conversaties over de opdrachtgevers van Buzzcapture, een bedrijf dat zich specialiseert in het monitoren en analyseren van sociale media. Daar is genoeg behoefte aan: in een beetje boardroom klonk de afgelopen jaren onvermijdelijk de kreet “We moeten iets met social media”. In de navolgende hype werd het internet verrijkt met duizenden corporate Facebook-, Hyves-, en LinkedIn-pagina’s.

Toonzetting

Het enig probleem was dat veel bedrijven niet goed wisten was ze met al die nieuwe marketinginstrumenten aanmoesten. “Als bedrijven echt gaan nadenken over social media, komen ze eerst bij ons”, stelt Alex van Leeuwen van Buzzcapture. “De eerste stap is namelijk niet zenden, maar luisteren. Met social media monitoring kijk je eerst hoe een merk ‘resoneert’ op net internet. Op welke social media­sites, blogs en fora wordt er over gepraat, wat wordt er gezegd, wat is de toonzetting, hoe is de merkbeleving? Op basis van die kennis kunnen we een bedrijf adviseren over de meest efficiënte strategie. Wij raden klanten vervolgens vaak aan zelf een forum op te zetten waar direct met de klant kan worden gecommuniceerd.”
Dat doet Buzzcapture onder meer voor ING, KPN, Vodafone, Procter & Gamble, Randstad, Disney en enkele grote farmaceutische bedrijven.

De eerste inventarisatie van die enorme berg online communicatie over deze ­merken en hun interessegebieden wordt verricht door wiskundige algoritmes. Alle relevante berichten worden automatisch gefilterd, samengevat en doorgestuurd naar de klant. De meest geraffineerde algoritmes zijn al in staat in te schatten of het om een boos of blij bericht gaat. Maar bij Buzzcapture, dat het afgelopen jaar van 11 naar 18 werknemers groeide, is de beslissing over welke berichten uiteindelijk worden doorgespeeld aan de opdrachtgever nog steeds mensenwerk. Van Leeuwen: “Onze analisten schatten de relevantie in voor de ­opdrachtgever. Dat luistert heel nauw. ‘Landelijke storing dekking T-Mobile’ is bijvoorbeeld een redelijk neutrale krantenkop, maar wel dodelijk voor de merkbeleving.”  

Webcareteams

Met de feedback van Buzzcapture kunnen marketingmanagers bijvoorbeeld besluiten een campagne te lanceren om de beeldvorming rond een merk bij te sturen. Webcareteams kunnen ook direct reageren. “Natuurlijk hoef je niet op elk afzonderlijk bericht te reageren”, stelt Van Leeuwen. “Ordinaire scheldpartijen kun je bijvoorbeeld het best negeren. Maar als je mensen met concrete klachten een oplossing biedt, of zelfs alleen laat weten dat ze je aandacht hebben, kan dat wonderen doen voor je merkbeleving. Als stelregel geldt dat je op zo’n 10 tot 15 procent van alle online communicatie over je merk moet reageren.”
En er is nog een interessante toepassing voor de verzamelde uitingen van internetgebruikers. Een bekende Amerikaanse journalist constateerde ooit dat internet in feite ‘een extreem omvangrijke database van menselijke intenties, voorkeuren, angsten, verlangens, wensen en behoeftes’ is.

Internet als voorkeur- en toekomstvoorspeller. Hal Varian, hoofdeconoom bij Google, verwacht ‘revolutionaire veranderingen op het gebied van economie en marketing’ dankzij de mogelijkheid om al deze ontwikkelingen scherp op de radar te krijgen. “Mensen hebben vaak ideeën en voorgevoelens over de toekomst”, stelt Varian. “Maar als je eenmaal data hebt, kun je die voorspellingen toetsen en onderbouwde toekomstbeslissingen maken.”
 


Grip

Voor de business intelligence-afdelingen van bedrijven kan zulke informatie natuurlijk goud waard zijn. Van Leeuwen: “En het is ook buitengewoon nuttig om precies te kunnen zien wat de impact van bijvoorbeeld een storing of een serviceafdeling is op het klantenbestand. De beslissing of er moet worden ingegrepen, en hoe dat moet gebeuren, kan dan met cijfers worden onderbouwd.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Experts waarschuwen regelmatig dat bedrijven die actief zijn met social media vergeten zichzelf controleerbare doelen ofwel key performance indicators, KPI’s, te stellen. Waar kunnen social media analisten als Buzzcapture op worden afgerekend? “Wij kunnen de perceptie van het serviceniveau of het imago goed in beeld brengen”, aldus Van Leeuwen. “Het belangrijkste is dat je grip krijgt op elke factor die de beeldvorming rond je merk kan beïnvloeden. Incidenten zoals een melding van een storing in je netwerk kunnen als eerste binnenkomen via de social media.”

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

IT-schaarste? 7 redenen waarom remote teams een logische oplossing zijn

In samenwerking met Gapstars - Terwijl de vraag naar IT-talent stijgt, blijft het aanbod nog altijd schaars. Daarin wint het samenstellen van remote teams als oplossing steeds meer terrein. 'Je moet het zien als het inhuren van een team aan nieuwe IT-collega's die fulltime op afstand werken', zegt Hugo Hemmen, ceo en oprichter van Gapstars.

gapstars hugo hemmen ceo it schaarste remote werken
Hugo Hemmen is ceo van Gapstars. Foto: Getty Images / Gapstars

1. IT’ers zijn schaars

Het is bepaald geen breaking news, maar mocht je het toch hebben gemist: IT’ers zijn extreem schaars. Momenteel zijn er zo’n 580.000 Nederlanders werkzaam in IT-functies. Van deze groep heeft slechts 6,8 procent een actieve positie op de arbeidsmarkt, significant lager dan het landelijk gemiddelde van 11,5 procent voor de hele Nederlandse beroepsbevolking.

‘Die schaarste zal de komende jaren verder uitbreiden’, zegt Hugo Hemmen, oprichter en ceo van Gapstars, dat bedrijven helpt met het bouwen, onderhouden en ontwikkelen van remote IT-teams. ‘Je ziet dat het gebrek aan IT-talent nog steeds invloed heeft op de beslissingen van bedrijven én de businessplannen die eraan hangen. Ik heb in de acht jaar dat wij zelf bezig zijn de schaarste alleen maar nijpender zien worden.’

2. Groei van IT houdt aan

Terwijl het aantal IT’ers op de arbeidsmarkt dus bovenal schaar is, zit er geen rem op de groei van de techindustrie. Nederland heeft er recent met Mews en DataSnipper weer twee nieuwe tech-unicorns bijgekregen. ‘Je ziet steeds meer bedrijven, groot of klein, inzetten op automatisering, digitalisering en robotisering’, zegt Hemmen. ‘Dat zorgt alleen maar voor meer vraag naar talentvolle IT’ers.’

Arbeidsmarktdatabedrijf Intelligence Group verwacht dat het IT-vakgebied in 2030 zo’n 8,5 procent van de totale beroepsbevolking zal uitmaken. Op dit moment is dat nog 6 procent. ‘Trends als cloud computing, big data, cybersecurity, artificial intelligence (AI) en het Internet of Things (IoT) zijn de sleutelfactoren die deze groei ondersteunen. Het is een beetje wachten op de volgende techboom.’

3. Onvoldoende IT-personeel kost groei én omzet

En voor wie nog twijfelt aan de gevolgen van die schaarste: het beperkt uiteindelijk de omzetmarges én de groeimogelijkheden, zo stelt onderzoek van Linden-IT. In een onderzoek onder meer dan 1.000 hr-verantwoordelijken geeft 20 procent aan dat hun organisatie de afgelopen twee jaar een lagere winst heeft behaald vanwege een tekort aan IT-talent.

Dat treft voornamelijk grote organisaties, waar meer dan 35 procent van de ondervraagden aangeeft dat dit een negatieve impact heeft op de groei van hun bedrijf. In tegenstelling tot grote bedrijven ervaren kleine en middelgrote ondernemingen minder vaak dit probleem, met slechts 22 procent die dezelfde zorgen deelt. Bovendien missen grote organisaties door deze kwestie ook vaker winst, met een significant verschil van 35 procent tegenover 16 procent bij de kleinere bedrijven.

4. IT’ers werken liever remote

Terwijl IT’ers in de praktijk dus nog vaak een hide and seek-spelletje spelen met potentiële werkgevers, is het vrij duidelijk waar ze precies zijn: thuis. Bijna 68 procent van alle werknemers in de technologiesector wereldwijd werkt volledig remote. ‘Als je IT-talent zoekt, kun je niet van ze verlangen dat ze vijf dagen naar kantoor komen’, zegt Hemmen. ‘Je moet inspelen op hun wensen en behoeften.’

Thuiswerken is voor de IT’er al langer heel gewoon. Professionals in de IT-sector hebben al járen ervaring met het op afstand samenwerken en communiceren. Bovendien hebben IT-experts die samenwerken met teams verspreid over verschillende continenten, zich al vaker aangepast aan flexibele werkschema’s om rekening te houden met de tijdsverschillen.

5. Remote teams zijn productiever

Volledig of gedeeltelijk thuiswerken blijkt ook een positief effect te hebben op de productiviteit van medewerkers, zowel vanuit het perspectief van werknemers als werkgevers. Zo geeft 40 procent van werkend Nederland aan productiever te zijn vanuit huis. Onder IT-professionals ligt dit percentage zelfs nog iets hoger, op 45 procent.

6. Kostenbesparing

Door je IT te outsourcen, hoeven bedrijven geen kantoorruimte te huren, te investeren in dure apparatuur óf te voorzien in vergoedingen voor woon-werkverkeer. Maar dan heb je nog altijd twee opties, ziet Hemmen. Kies je voor een off-shore of een near-shore team? ‘Dat is voor ons letterlijk het verschil tussen Sri Lanka en Portugal.’

‘Off-shore is meer voor bedrijven die wat meer risico durven te nemen en overtuigd zijn van het idee dat de mensen écht niet om de hoek hoeven te zitten. Je krijgt daardoor een betere businesscase, omdat arbeid daar veel goedkoper is. De keerzijde is dat je te maken krijgt met grotere cultuurverschillen én tijdverschil.’

7. Een bredere talentpool

Door te werken met remote teams, gaat er letterlijk en figuurlijk een wervingswereld voor je open. Met een team op afstand zijn bedrijven niet langer beperkt tot de lokale talentenpool. Ze kunnen kandidaten uit de hele wereld aantrekken, waardoor de kans groter wordt dat ze de juiste vaardigheden en expertise vinden.

Dat betekent overigens niet dat je anders met talent moet omgaan, ziet Hemmen. ‘Als je ze eenmaal hebt, wil je ze behouden. Alle dingen die je normaliter voor je personeel in Nederland zou doen, blijven gelden. Je moet het zien als het inhuren van een team aan nieuwe IT-collega’s die fulltime op afstand werken. Dat is wat ons betreft ook de sleutel tot succes én een harde eis als we met nieuwe klanten gaan werken.’