Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marketing 3.0

Hoe de toekomst van de marketing eruit ziet, volgens vier prominenten uit de Nederlandse marketingwereld.

Naar aanleiding van het nieuwe boek van marketinggoeroe Philip Kotler, Marketing 3.0, kwamen Nederlandse topmarketeers bijeen bij VODW Marketing voor een rondetafelgesprek.

Aan de hand van een aantal stellingen discussieerden Wankie Chan (Agis zorgverzekeringen), Tijntje Louwers (TomTom), Huub Vulink (Heinz) en Patrick Ruijs (VODW Marketing) over de ontwikkelingen in ons vakgebied, die Kotler in Marketing 3.0 omschrijft. Het nieuwste boek van de marketingoeroe geeft stof tot nadenken en roept op tot discussie. Uit het rondetafelgesprek blijkt al dat niet alles zonder slag of stoot kan worden aangenomen.

Bekijk de video: 

Idealisme

Marketing ontwikkelde zich in de loop der jaren van productgericht naar consumentgericht. In de afgelopen tien jaar is de beweging ingezet naar mensgericht. Hierbij richt een bedrijf zich niet louter en alleen op de individuele behoeften van een consument, maar heeft de organisatie ook oog voor de angsten en verlangens die consumenten hebben ten aanzien van de wereld waarin ze leven.

Tijdens het gesprek werd duidelijk dat daar nog wel een uitdaging ligt voor de meeste marketeers. Dat een goed product een harde randvoorwaarde is, is een open deur voor de marketeers. Toch blijkt het idealisme dat Kotler predikt niet zo eenvoudig te realiseren.

Ruimer blikveld

Het idealisme van Kotler is al vrij snel een synoniem voor duurzaamheid. Terwijl mensgerichtheid ook in een breder perspectief gezien kan worden dan alleen het milieukader. Projecten zoals de Douwe Egberts Burendag en Omo Buitenspeelbond zijn voorbeelden die laten zien dat het verder kan gaan dan alleen “groene” initiatieven.

Het panel geeft ook te kennen dat het gat tussen de korte en lange termijn een drempel vormt in de huidige cultuur. Marketeers worden nog te eenzijdig afgerekend op korte termijn resultaten zoals extra verkoop of hogere omzet.

Product minder belangrijk

Volgens Kotler vermindert het belang van het product binnen de marketingmix. Tijntje Louwers: “Het hangt sterk af van de levensfase waarin een bedrijf zich bevindt. Bij de start is een product wel degelijk van belang om je te kwalificeren.”

Marketing verantwoordelijk voor herstel vertrouwen

“Marketeers zouden de vakbond van de klant moeten zijn” aldus Patrick Ruijs in reactie op deze stellige uitspraak in Marketing 3.0. Het wordt ook duidelijk tijdens de discussie dat klantgerichtheid nog altijd beter kan binnen organisaties. Vaak genoeg weegt het bedrijfsbelang zwaarder dan dat van de consument. Daar zit dan ook nog ruimte om onderscheid te creëren.

Icoonmerk creëren

Klantinzichten vormen een belangrijke basis binnen Marketing 3.0 om een merk tot een icoon te maken. Daar worden de nodige vraagtekens bij gesteld door onze marketeers “Is een icoonmerk überhaupt wel maakbaar?” vraagt Huub Vulink zich af. Het credo “heart power is better than horse power” is een belangrijk uitgangspunt voor het handelen van Heinz. “Alleen echte verbeteringen zorgen ervoor dat consumenten je vertrouwen. Geen trucs. Daar trapt de consument niet meer in” aldus Vulink.

Co-creatie is niet zaligmakend

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het panel is het erover eens dat co-creatie niet het nieuwe productmanagement is. Wankie Chan: “De grootste uitdaging vormt het waarmaken van de wens van de consument.” Hoewel het als een belangrijke manier wordt gezien voor het verkrijgen van nieuwe inzichten, zien de marketeers co-creatie niet als de manier om baanbrekende innovaties tot stand te brengen. Daarvoor zullen ook de experts een duit in het zakje moeten doen.

Doortastend leiderschap

Kotler geeft aan dat organisaties doortastend leiders nodig hebben. Als we het panel naar Nederlandse voorbeelden vragen, komen uit diverse disciplines namen naar boven: Harold Goddijn (ceo TomTom), Rattan Chadha (Mexx en CitizenM hotels), Joop van den Ende (Endemol en Stage Entertainment), Marc Lammers (hockeycoach) en Ivo Opstelten (voormalige burgemeester en VVD-politicus) ter tafel. Vooral hun passie en het delegeren van verantwoordelijkheid kwalificeert hen als charismatische leiders.

Het boek Marketing 3.0  van Philip Kotler is sinds begin september verkrijgbaar.

Darren Hardman (Microsoft): ‘Het vergt leiderschap om AI niet als een technisch experiment te zien’

In samenwerking met Microsoft - De afgelopen jaren heeft artificial intelligence (AI) zich ontwikkeld van een futuristische belofte tot een krachtig instrument dat bedrijven wereldwijd transformeert, met generative AI (Gen AI) als nieuwste ontwikkeling. Hoewel hier allerlei inspirerende voorbeelden van zijn, zijn er ook nog veel organisaties die achterblijven. Darren Hardman, Corporate Vice President Enterprise & Industry EMEA bij Microsoft, deelt zijn visie hoe AI centraal zou moeten staan in leiderschap.

darren hardman microsoft ai leiderschap

AI is tegenwoordig overal, van klantenservice-chatbots tot geavanceerde data-analyseplatformen. Ondanks de hype, blijft Gen AI nog voor veel organisaties een modewoord zonder substantie. Hardman benadrukt daarom het verschil tussen AI en Gen AI: ‘AI wordt nog gezien als een IT-tool waar developers fantastische oplossingen mee maken, maar dit is niet vergelijkbaar met Gen AI. Gen AI creëert juist voor dagelijkse, administratieve taken veel waarde.’

AI leiderschap vergt moed

‘Je zou kunnen zeggen dat er twee types technologie zijn in de wereld: tools die één doel dienen en één taak uitvoeren, zoals een grasmaaier of een scanner en tools als het internet of elektriciteit, die menselijke activiteiten op verschillende ondersteunen. AI valt in de tweede categorie. Juist dat het op veel verschillende manieren ingezet kan worden maakt het zo krachtig.’

Veel bedrijven weten wel dat AI belangrijk is, maar blijven vastzitten in de fase van verkennende projecten. Hardman: ‘Hier is moed voor nodig. Het vergt leiderschap om AI niet slechts te beschouwen als een technisch experiment, maar als een essentieel onderdeel van de bedrijfsstrategie. Met de komst van Gen AI wordt het voor bedrijven wel makkelijker om de toegevoegde waarde van AI in de hele organisatie te zien.’

Bedrijven blijven achter, terwijl medewerkers vooruitlopen

Het is belangrijk om goed te begrijpen waar in de organisatie je de meeste impact kunt maken. Wat veel bedrijven wellicht onderschatten, is dat binnen organisaties al veel met Gen AI-oplossingen wordt gewerkt. Hardman: ‘Uit eigen onderzoek blijkt dat 78 procent van de medewerkers eigen AI-tools gebruikt. Dit brengt allerlei risico’s met zich mee, zoals datalekken.’

Het risico hier is dat bedrijven achterblijven, terwijl hun medewerkers vooruitlopen. Hardman hamert op het belang dat juist de hele organisatie op een uniforme manier met AI aan de slag gaat. ‘Zorg ervoor dat je medewerkers alle tools geeft om hun werk makkelijker te maken met AI.’

En als je als leider geen idee hebt waar je moet beginnen? ‘Ga het gesprek met je medewerkers aan. Vaak hebben zij een uitstekend beeld van welke tools er beschikbaar zijn. Profiteer van die kennis.’

Leiderschap betekent obstakels wegnemen, niet vanaf de zijlijn toekijken

Leiderschap in het AI-tijdperk betekent niet simpelweg toekijken hoe technologie zich ontwikkelt; het vereist actief ingrijpen om de adoptie van AI mogelijk te maken. Hardman benadrukt dat het de verantwoordelijkheid van leiders is om obstakels weg te nemen: ‘Ik ben zelf ook leider binnen mijn organisatie en de mooiste succesverhalen die ik heb gezien, ontstaan juist in organisaties waar CEO’s en bestuursleden het voortouw nemen in de transformatie van hun organisaties. Ze moeten duidelijk maken dat AI, op de juiste manier gebruikt, een krachtig middel is en mensen de vrijheid geven om usecases te vinden die AI in hun voordeel benutten.’

Een cruciale stap hierin is het creëren van de juiste kaders binnen de organisatie. AI moet niet geïsoleerd blijven binnen IT-afdelingen, maar moet toegankelijk zijn voor elk onderdeel van de organisatie.

AI moet overal in de organisatie gebruikt worden

Hardman benadrukt nogmaals dat AI wijdverbreid moet worden ingezet: ‘AI moet overal in de organisatie gebruikt worden, van HR tot finance, en gericht zijn op het verbeteren van productiviteit en klanttevredenheid, en het verhogen van werknemersbetrokkenheid.’

Om het belang hiervan te illustreren geeft Hardman een voorbeeld uit zijn dagelijkse werk. ‘Afgelopen vrijdag had ik een interne meeting. Om de meeting efficiënt te laten verlopen, had mijn team een document van dertig pagina’s gemaakt dat ik voor de meeting moest doornemen. Ik vroeg M365 Copilot om een samenvatting van het document en vijf vragen om aan mijn team te stellen voor de next steps. Niet alleen heeft me dit minimaal een uur tijd bespaard, ook was de samenvatting beter dan wanneer ik deze zelf had gemaakt. En het mooiste was: mijn team had niks door. De eerste keer dat je dit gebruikt is het mindblowing.

Leiders moeten de leiding nemen

AI heeft het potentieel om bedrijven fundamenteel te veranderen, maar het vergt moed om deze verandering te omarmen. Hardman werkt veel met bestuurders van grote organisaties en overal ziet hij dezelfde vragen. Hij roept leiders op om voorbij de experimenten te stappen en AI volledig te integreren in hun bedrijfsstrategie: ‘Om concurrerend te blijven, moet je nu handelen als leider. AI is iets dat we moeten omarmen om klanten beter te bedienen en werknemers in staat te stellen efficiënter en creatiever te werken.’

Er komen dan ook steeds meer voorbeelden van organisaties die precies dat doen. Zo gebruikt Ahold Delhaize en Albert Heijn Gen AI om actief bij te dragen aan de missie van het bedrijf om voedselverspilling tegen te gaan. Zowel binnen de organisatie, om in- en verkoop te optimaliseren, als voor haar klanten met een app die recepten maakt op basis van restjes in de koelkast.

Een ander voorbeeld is het Zweedse ziekenhuis Kry waar Gen AI gebruikt wordt om de artsen en te verpleegkundigen te ondersteunen met administratieve taken. De gewonnen tijd wordt gebruikt voor betere en meer persoonlijke zorg voor patiënten.

Oproep aan leiders: omarm het gebruik van AI binnen je organisatie

AI is veel meer dan een hype; het is een gamechanger die moedig en strategisch leiderschap vereist. Bedrijven die AI blijven zien als een experiment, lopen het risico achter te blijven terwijl hun concurrenten sneller, efficiënter en innovatiever worden. Hardmans boodschap aan leiders is simpel: ‘Neem de verantwoordelijkheid en zorg dat jij als leider het gebruik van AI binnen je organisatie omarmt. Neem je medewerkers erin mee en zorg dat het voor iedereen van toegevoegde waarde is.’

Hardman ziet dat niet elke leider direct weet waar te beginnen. Dit is wat hem betreft de eerste stap: ‘Stel vast wat de meest waardevolle AI-usecases binnen de verschillende persona’s van je organisatie zijn. Misschien werk je in de chemische industrie, maar je hebt ook een financiële afdeling, een HR-afdeling. Er is veel laaghangend fruit binnen de context van jouw organisatie. Dit voegt direct waarde toe, maar nog belangrijker: het helpt jou als leider om de cultuur van zowel je management als de organisatie te veranderen om AI te omarmen.’

Ten tijde van het interview was Hardman nog Corporate Vice President Enterprise & Industry EMEA. Inmiddels heeft hij een nieuwe rol als CEO van Microsoft UK.