Heel wat bedrijven die door Management Team werden gebeld of ze wilden vertellen over een mislukte introductie van een dienst of product, zeiden met droge ogen dat ze dat nooit aan de hand hadden gehad. Of ze namen, zoals een groot concern, de toevlucht tot vertragingstactieken; managers waren onbereikbaar of zaten in het buitenland. De verslaggever die werkte aan het stuk waarin managers mochten vertellen over hun grootste successen, kreeg gek genoeg wel altijd meteen een reactie.
Gelukkig waren er ook managers en ondernemers die wel durfden toe te geven dat ze met hun product of dienst een foute inschatting hadden gemaakt. Het is ook niet iets om je voor te schamen. Wie nooit een fout durft te maken, heeft ook nooit succes. Zo vertelt de ondernemer Huub Sparnaay hoe zijn ambitie van Alphacomm een telecomprovider te maken bijna de ondergang van het bedrijf betekende. Een slechte ondernemer is hij zeker niet. Hij begon gewoon weer iets nieuws. Hij heeft met “Annabel” , een dienst waarbij een computerprogramma herinneringstelefoontjes, e-mails en sms’jes verstuurd voor ziekenhuizen en incassobureaus, een gat in de markt gevonden.
Bij Daimler, het moederconcern van Smart en Mercedes, steken ze hun geld liever in de wel redelijk verkopende ForTwo dan in de geflopte ForFour. Grolsch brouwt na het zoete fantasiebiertje Zinniz vooral weer pils. Vijf mislukte producten en wat hun managers ervan geleerd hebben.
Lees verder in Management Team 12.