Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Geen succes

Heel wat bedrijven die door Management Team werden gebeld of ze wilden vertellen over een mislukte introductie van een dienst of product, zeiden met droge ogen dat ze dat nooit aan de hand hadden gehad. Of ze namen, zoals een groot concern, de toevlucht tot vertragingstactieken; managers waren onbereikbaar of zaten in het buitenland. De verslaggever die werkte aan het stuk waarin managers mochten vertellen over hun grootste successen, kreeg gek genoeg wel altijd meteen een reactie.

Gelukkig waren er ook managers en ondernemers die wel durfden toe te geven dat ze met hun product of dienst een foute inschatting hadden gemaakt. Het is ook niet iets om je voor te schamen. Wie nooit een fout durft te maken, heeft ook nooit succes. Zo vertelt de ondernemer Huub Sparnaay hoe zijn ambitie van Alphacomm een telecomprovider te maken bijna de ondergang van het bedrijf betekende. Een slechte ondernemer is hij zeker niet. Hij begon gewoon weer iets nieuws. Hij heeft met “Annabel” , een dienst waarbij een computerprogramma herinneringstelefoontjes, e-mails en sms’jes verstuurd voor ziekenhuizen en incassobureaus, een gat in de markt gevonden.

Bij Daimler, het moederconcern van Smart en Mercedes, steken ze hun geld liever in de wel redelijk verkopende ForTwo dan in de geflopte ForFour. Grolsch brouwt na het zoete fantasiebiertje Zinniz vooral weer pils. Vijf mislukte producten en wat hun managers ervan geleerd hebben.

Lees verder in Management Team 12.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Topman Marcel Oosterwijk maakte van Lidl een beeldbepalende speler, maar bleef zelf onzichtbaar

Premium - Algemeen directeur Marcel Oosterwijk maakte van Lidl de derde supermarkt van Nederland – zonder zelf op de voorgrond te treden. Nu schuift de topman na 27 jaar door naar het internationale hoofdkantoor. ‘Dit is zijn levenswerk.’

marcel oosterwijk lidl
Marcel Oosterwijk, vertrekkend algemeen directeur van Lidl Nederland. 'Hij is heel uitgesproken en duidelijk in wat hij wil.' Foto: Lidl

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.