Het is geen onwil van de fabrikant, maar gebruiksgemak krjigt te weinig aandacht bij de ontwikkeling van consumentenelektronica. Deze week promoveerde industrieel ontwerper Jasper van Kuijk op het onderwerp.
Snap ik mijn mobieltje niet, of is het andersom? En waarom kan ik niet eens mijn eigen DVD-recorder aansluiten? Terwijl consumentenelektronica almaar meer functies krijgt en kleiner wordt, staat het gebruiksgemak onder druk. Is het onwil van de makers, om de producten toegankelijk te houden voor digibeten?
Promotie-onderzoek
Nee, stelt Jasper van Kuijk na zijn promotie-onderzoek naar het ontwikkelen van elektronische consumentenproducten. "Het probleem lijkt te liggen in hoe elektronische consumentenproducten worden ontwikkeld en verkocht. Op basis van drie case studies waarin ik 69 productontwikkelaars interviewde, concludeer ik dat er veel – en sterke – mechanismes zijn in de productontwikkeling die het creëren van gebruiksvriendelijke producten tegenwerken," aldus Van Kuijk op de site van TU Delft.
Koffieautomaten, mp3-spelers
De case-studies van Van Kuijk hadden betrekking op de ontwikkeling van utieenlopende apparayuur als mp3-spelers, mobiele telefoons, thusithermostaten en wasdrogers. Hij sprak met de professionals die waren betrokken bij de productontwikkeling en bracht de bedrijfsmatige context in kaart waarin ze moesten werken. Daaruit destilleerde de onderzoeker de belangrijkste 'obstructies' en 'katalysatoren' voor gebruiksvriendelijk ontwerp.
Innovatie vreet aan gemak
Methoden voor gebruiksgericht ontwerp zijn er voldoende. Bij de toepassing gaat het echter mis, blijkt volgens Van Kuijk. "Het voortdurende streven naar 'coole' en 'nieuwe' producten is een voorbeeld van zo’n mechanisme," zegt Van Kuijk. "In de praktijk blijken producten met meer toeters en bellen, toch beter te verkopen. En daar draait het uiteindelijk toch om. Daar bovenop worden deze producten ontwikkeld onder een enorme tijdsdruk (en voor lage budgetten). Het kost echter tijd om een product echt goed te ontwikkelen en die is er dus vaak niet. Daarnaast is innovatie vaak slecht voor gebruiksgemak, omdat elke vernieuwing onzekerheden op het gebied van mens-product interactie met zich meebrengt. Daar moet je veel onderzoek en tests tegenover stellen."
Ontwerpers
Een ander mechanisme is dat het hoger management vaak bar weinig van de eigen producten snapt. Maar ook de productontwerpers krijgen kritiek van Van Kuijk: "Ontwerpers moeten minder als God willen zijn, en meer als Alfred, de butler uit Batman. Het is zaak ontwerpers goed in te bedden in het hele productontwikkelingsproces."
Aanbevelingen
Om gebruiksvriendelijke elektronische consumentenproducten te kunnen ontwikkelen, moeten bedrijven niet alleen hun productontwikkelingsproces veranderen, maar ook hun hele organisatie; inclusief teamopbouw, afdelingsstructuren en soms zelfs verkoopstrategieën. Daar kunnen ze beter vandaag dan morgen mee beginnen, want de trends die afdoen aan het gebruiksgemak, zullen zich in de toekomst alleen maar sterker manifesteren. Van Kuijk: "Als ze dit niet doen, is het waarschijnlijk dat elektronische consumentenproducten alleen maar moeilijker te gebruiken worden."
Kaartenset
Van Kuijk heeft zijn onderzoek vertaald in 25 concrete aanbevelingen voor de industrie, die aangeven hoe productontwikkeling georganiseerd kan worden als het doel is om gebruiksvriendelijke consumentenelektronica maken. Een van de aanbevelingen is dat bedrijven eerst goed nadenken of ze gebruiksgemak überhaupt wel als topprioriteit moeten stellen. "Het heeft immers allerlei consequenties voor hun organisatie. Sommige bedrijven zijn er misschien helemaal niet aan toe."
Van Kuijks aanbevelingen zijn verkrijgbaar voor productontwikkelaars in de vorm van een kaartenset, of te downloaden als pdf.
Design for usability
Van Kuijk publiceert regelmatig op zijn blog Uselog.com, gewijd aan gebruiksgemak. Hij deed zijn promotieonderzoek overigens binnen het zogenoemde Innovatiegerichte OnderzoeksProgramma Design for Usability, waaraan drie technische universiteiten en bedrijven als Philips en Océ samenwerken. Doel is een methodologie te bedenken voor gebruiksvriendelijk ontwerp. Het geld voor het onderzoek komt van het voormalige ministerie van EZ.
Lees ook: hoe maak je gadgets gebruiksvriendelijk?
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.