Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Energiebedrijf wordt hardwareleverancier

Toen niemand de gewenste interactieve thermostaat kon ontwikkelen, besloot energiebedrijf Eneco het apparaat gewoon zelf te ontwikkelen. Koning commodity wordt hardwareleverancier, met een beetje hulp van twee Nederlandse techbedrijven. 

 

Het ziet eruit als een tablet, maar het is een interactieve thermostaat. Energiebedrijf Eneco ontwikkelde het apparaat, ‘Toon’ genaamd, zelf. Daarmee is het de eerste keer dat het bedrijf een fysiek product gaat verkopen. Dat was niet direct een bewuste keuze, vertelt directeur retail Hans Valk tegenover MT.nl. “Anderhalf jaar geleden zijn we op zoek gegaan naar een hardwarepartij voor de levering van een nieuw soort thermostaat. We zijn in gesprek gegaan met verschillende grote spelers in de thermostatenmarkt; allemaal zeiden ze het een interessant project te vinden, maar toch nog niet klaar te zijn voor deze stap. Dus toen dachten we: kunnen we het niet gewoon zelf doen?”

Van dunne marges naar advies

Zo makkelijk is dat niet, zeker niet voor een energieleverancier of, zoals Valk het zelf omschrijft, voor “koning commodity”. Valk: “Het was niet zo dat we dachten: dat doen we wel even.” Toch is het niet zo’n heel onlogische stap als je goed kijkt naar de veranderende rol van energiebedrijven. Valk: “Wij groeien langzaam naar een ander businessmodel toe. In de oude situatie wilden we zoveel mogelijk energie met een hele dunne marge verkopen. Tegenwoordig adviseren wij mensen over hun energieconsumptie, waardoor mensen minder af hoeven te nemen. Mensen besparen op energie, wij verdienen aan het advies dat we daarvoor geven.” 

Vol sensoren

Eneco’s ‘Toon’, een apparaat dat er verdacht veel als een tablet uitziet, is een nieuw onderdeel van die adviesfunctie. Het apparaat kan klanten realtime inzicht geven in het energieverbruik. Het afgenomen energieproduct wordt vooraf in het apparaat ingeladen, waardoor het daadwerkelijke gebruik kan worden afgezet tegen het gemiddelde maandbedrag dat wordt betaald voor gas en elektriciteit. Valk: “We moesten alles zelf uitvinden. Het apparaat zit bijvoorbeeld vol met sensoren, die compatible gemaakt moesten worden met honderden verschillende soorten gasmeters en elektriciteitsmeters.”

Niet té uitgebreid

Helemaal alleen stond het energiebedrijf niet. Via consumentenpanels en focusgroepen werd de consumentenbehoefte gepeild, voor de uiteindelijke ontwikkeling van Toon schakelde het de hulp in van de Nederlandse techbedrijven Quby en Prodrive. “Zo is het een echt Hollands product geworden”, aldus Valk. “De naam is ook bewust in het Nederlands. We hebben geprobeerd het simpel en compact te houden. Dat geldt ook voor de uitvoering. Er zijn in principe enorm veel toepassingen te bedenken voor dit soort thermostaten, maar als je het té uitgebreid maakt, heeft de klant geen overzicht meer. De technologie op zo’n manier verwerken dat het voor een breed publiek begrijpelijk blijft, dat was de grote uitdaging voor ons.” 

Het promofilmpje van Eneco over Toon:

Abonnementmodel

Inmiddels wordt Toon getest bij veertig huishoudens, vanaf mei zal het apparaat te koop zijn voor 120 euro, plus een maandelijks bedrag van 3,50 euro voor het gebruik van de verschillende informatiediensten. Naast inzicht in energieverbruik, biedt Toon bijvoorbeeld file-informatie en een applicatie van Buienradar, die via wifi continu bijgewerkt kunnen worden. Eneco werkt ook aan nieuwe diensten, waaronder een smartphone-applicatie waarmee ‘Toon’ op afstand kan worden bestuurd. De verwarming alvast aanzetten op je werk, voordat je naar huis gaat? Check! Deze applicatie is vanaf de zomer beschikbaar. Valk: “Dit is een meerjarenplan voor ons, waarbij we steeds betere diensten zullen introduceren. Het moet ervoor zorgen dat de thermostaat veel wordt gebruikt, waardoor mensen vaak worden geconfronteerd met hun energieverbruik.” 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nest Labs

Kortom: innovatie van een thermostaat, in Nederland, het kan. Internationaal staan ze daarin ook niet stil trouwens, zo is er recentelijk in de Verenigde Staten een kleine hype ontstaan over de lerende thermostaat van Nest Labs, die is ontwikkeld door iPod-ontwikkelaar Tony Fadell. Is ‘Toon’ het antwoord van Eneco op deze gadget die er (eerlijk is eerlijk) nét iets flitsender uitziet? “Inderdaad”, zegt Valk. “Maar eigenlijk is onze thermostaat beter. Ik wil natuurlijk niet arrogant klinken, want het apparaat van Nest Labs is erg knap gemaakt, maar onze versie heeft verdergaande mogelijkheden. Het is niet zelflerend, een gebruiker krijgt er juist zelf beter inzicht van.”

Lees ook:

Waaerom iPod-man de thermostaat aanpakt

Waarom ‘bleisure’ de nieuwe norm is voor zakenreizigers

In samenwerking met Pillows Hotels - Wie op zakenreis gaat, combineert steeds vaker business met leisure. Die combinatie, door de toeristenindustrie wat onhandig 'bleisure' gedoopt, biedt kansen voor de aanbieders in die sector.

pillows hotel zwolle
Pillows Hotel in Zwolle.

Bleisure, waarbij zakenreizigers werk en plezier combineren, mag een opvallende trend genoemd worden en belooft een belangrijke rol te gaan spelen in het zakenreissegment. Meer dan tachtig procent van de zakenreizigers maakte het afgelopen jaar een bleisure-reis, wijst onderzoek uit.

Volgens dataplatform Statista wordt de waarde van de wereldwijde bleisure-toerismemarkt geschat op 594 miljard dollar (cijfers 2023). Met een geprognosticeerde groei tot 3,5 biljoen dollar in 2033.

Alles in huis

Pillows Hotels – bekend om haar elegante design, oog voor detail en hooggewaardeerde restaurants – is al jaren bekend met de trend. De hotelcollectie met zes hotels in Nederland en België in de vier- en vijfsterrencategorie, waaronder Amsterdam, Brussel en Gent, ziet de afgelopen jaren een groeiend aantal bleisure-reizigers.

Marcel Reijnen, general manager van Pillows Hotels in Gent in België ziet steeds meer zakenreizigers die hun verblijf verlengen met gezin of partner. ‘Daarom verzorgen we vaker activiteiten, workshops en ervaringen, tijdens of na de zakelijke reis. Want naast gratis wifi – nog altijd de belangrijkste voorziening – wil je je gasten in de watten leggen.’

Culturele ervaringen

Voorbeelden daarvan zijn de meetingsalons en de wellnessfaciliteiten in de verschillende Pillows-vestigingen. De gunstige ligging brengt zowel zakelijke verplichtingen als culturele ervaringen binnen handbereik.

‘Werk en ontspanning gaan bij ons perfect samen’, zegt Reijnen. ‘Daarom zorgen we voor mooi vormgegeven salons, moderne technologie, comfortabele stoelen en lunches, borrels en diners van hoog niveau. Ook verzorgen we verschillende activiteiten, zoals wijnproeverijen, private dining en stadstours.’

Loes Dingemans, ceo van Pillows Hotels, focust zich al op bleisure voordat de term überhaupt bestond. ‘Pillows Hotels is ontstaan vanuit de filosofie dat alles draait om genieten en kwaliteit, ongeacht het type gast’ , stelt Dingemans. ‘Een zakelijke gast mag ook genieten tijdens een zakelijke trip. Ik denk dat dat alleen maar goed is voor het resultaat.’

Dingemans is dan ook blij met de groeiende trend. ‘Ik zie regelmatig gasten vol inspiratie hun dag afsluiten met collega’s, om ze vervolgens te zien genieten in onze restaurants met hun partner. Ik vind het fantastisch dat we zoiets mogen betekenen voor iemand.’

Betere werk-privébalans

Onderzoek onderbouwt de zienswijze van Dingemans. Volgens National Car Rental ervaren werknemers die een zakelijke reis combineren met leisure een betere werk-privébalans dan werknemers die dat niet doen. Uit onderzoek van travelplatform TravelPerk blijkt dat bij 34 procent van de ondervraagde zakenreizigers hun meest innovatieve ideeën tijdens een zakenreis zijn ontstaan.

Dingemans: ‘Een bleisure-reis betekent dus niet alleen tevreden medewerkers, maar ook direct voordeel in termen van productiviteit, innovatie en creativiteit, wat weer bijdraagt aan betere werkprestaties.’

Continu aanpassen

De mix van business en leisure vraagt om een andere gastbenadering in hotels. ‘Het Pillows-team is erop getraind continu te anticiperen op de veranderende behoefte van de gast’, vertelt Dingemans. ‘Wil je een snelle sandwichlunch en weer door, of juist groots uitpakken met fine dining? Wil je na een lange dag direct inchecken of heb je tijd om met je partner te genieten van een glas bubbels? We zijn continu bezig met wat de gast nu en later nodig heeft.’

Dus, reis jij voor business of leisure? Voor je eigen carrière en bedrijf doe je er goed aan jezelf ontspanning te gunnen tijdens een zakelijke reis. Ook Reijnen en Dingemans zien bleisure-reizen als een must.

Dingemans: ‘Het komt regelmatig voor dat een gast bij ons eindelijk goed geslapen heeft en onze kussens of zelfs het bed bestelt voor thuis. Waardevoller dan dat kan een bleisure-reis toch niet worden?’