Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bol.com verkocht, wie volgt?

Ahold blijft zijn huiskleuren trouw en koopt Bol.com. De overname zal, zoals vaker, andere partijen wakker schudden en mogelijk andere deals uitlokken. Maar hoe aantrekkelijk zijn de Nederlandse webshops?

 

Met Bol.com heeft Ahold een kleine, maar fijne acquisitie gedaan, zeggen de analisten die het supermarktconcern volgen. Dat mag vanuit het perspectief van de grootgrutter zo zijn, Bol was en is een grootmacht in de Nederlandse e-commerce. En blijkbaar zó interessant, dat Ahold er eenmaal de omzet voor over heeft.

De top drie…

Hoe groot is Bol.com dan? Twinkle, het magazine dat de wereld van de webshops volgt, stelt jaarlijks een ranglijst van grootste webwinkels op: de Twinkle 100. In de jongste editie van de lijst staat Bol met een omzet van 318 miljoen op een trotse 2e plek, achter RFS Holding, het bedrijf dat met Wehkamp.nl en Create2Fit 423 miljoen omzette in 2010. De nummer 3 is – toevalig – Ahold, dat met Albert.nl voor 149 miljoen aan toiletpapier, kratten bier en potten pindakaas versjouwde.

…en de rest

De Twinkle 100 maakt ook duidelijk hoe afwisselend en versplinterd het e-commerce landschap in Nederland is. Traditionele winkelformules als Hema, V&D en Blokker bevolken de top van de webwinkels en streven in sommige gevallen postorderbedrijven voorbij zoals Neckermann en Otto, voor wie kopen op afstand toch de natuurlijke habitat was. Grote merken als H&M, Apple en KPN doen inmiddels ook tientallen miljoenen van hun omzet online, reizen en (vlieg)tickets vormen een buitencategorie die goed is voor enorme omzetten.

Barbecuespeciaalzaak.nl

Bol.com is een succesrijk voorbeeld van een pure online partij die een sterke winkelformule heeft neergezet, eerst nog als dochter van een Duitse mediagigant. De Rotterdammers van Coolblue doen het ook heel goed: zij zetten tegen de 70 miljoen euro om in allerhande elektronica. Coolblue is inmiddels hard bezig een merk te bouwen, maar is begonnen zoals veel webshops: de juiste domeinnamen claimen en goed zoekbaar maken: met mp3shop.nl, laptopshop.nl begon het succes. Ook webwarenhuis Fonq.nl heeft het inrichten van dergelijke nichewinkeltjes tot kunst verheven: meer dan honderd domeinen exploiteert het, van Afvalemmershop.nl tot Barbecuespeciaalzaak.nl. 

Alles gaat online

De onderliggende trend is duidelijk: alle aankopen die je in de échte wereld deed, maar ook online kunnen worden gedaan, verschuiven voor een flink deel naar het web. Dat merken de traditionele winkeliers, de vastgoedwereld en stadsbestuurders al erg goed. Schoenen? Zalando bewijst dat je die ook online kunt aanschaffen. Een auto? Daar went de consument ook langzaam maar zeker aan, kijk maar naar auto.nl. De groei in online is er nog lang niet uit en ondernemers, van thuiswerkers tot en met beursgenoteerd, haken daarop in, zeker nu de crisis een rem zet op de 'normale' verkopen.

Omzetpotentie enorm

De drempel om een kleine webshop te openen is betrekkelijk laag, de potentie kan enorm zijn: Claudia Willemsen begon ooit na een zolderverkoop van kinderkleding met Kleertjes.com voor zichzelf, en heeft nu een bedrijf met 125 man personeel, (in 2010) 14 miljoen euro omzet en staat halverwege de top 100. Ook Patrick Kerssemakers behoort met Fonq.nl tot de snelstgroeiende techbedrijven van de Benelux: hij stond een paar jaar in de Deloitte Technology Fast50, na een omzetgroei van 574 procent over 5 jaar. "Wij zijn snel groot geworden, maar dat is relatief: we deden vorig jaar iets meer dan 20 miljoen omzet." 

Marges flinterdun

Dat klinkt formidabel, maar de marges die in de retail van baksteen en cement soms al niet over houden, zijn online nog eens een stuk magerder. "De concurrentie is, zeker in Nederland, groot en de transparantie natuurlijk optimaal. Van online word je niet rijk, tenzij je hele grote volumes gaat draaien." Dat was meteen niet de onbelangrijkste reden waarom Kerssemakers zich vorig jaar liet overnemen door RFS Holding: de synergie die samenwerking met een grote zuster als Wehkamp oplevert, helpt Fonq.nl doorgroeien.

Wie biedt?

Die lage marges, plus in veel gevallen de noodzaak om toch ouderwets voorraadhoudend te zijn, maakt webwinkels niet eens zo heel interessant om in te investeren, ondanks de omzetgroei en de marktdynamiek die als regel toch veel venture capitalbedrijven en private equityhuizen hongerig maakt. De kater van de vorige internetkrach heeft ze bovendien lang allergisch gemaakt voor 'B2C'. Kerssemakers: "Het is ook een heel ander vak dan de traditionele retail, waar toch wel veel private equitygeld in zit. Maar wat maakt dat Hema, V&D en Kruidvat zo winstgevend? Dat is de afgelopen decennia het onroerend goed geweest.  Zonder winkelvastgoed is het alleen handel, en daar wordt je niet rijk van."

Investeerders

Toch trekt de verschuiving van offline naar online retail wel kapitaal aan. Kerssemakers zelf vond een strategische partner, Willemsen van Kleertjes.com vond investeerders, die in 2010 tweederde van het bedrijf overnamen. De partijen achter Bol.com die nu cashen zijn private equityhuizen Cyrte en NPM Capital, die het bedrijf eerder loskochten van Bertelsmann. Van den Ende en Deitmers stapten al in en uit, de fotoalbums van Albumprinter en Wehkamp zelf zijn in handen van onder meer ex-KPN kopstuk Ad Scheepbouwer. Sinds afgelopen zomer staat moeder RFS te koop; uitgerekend zowel Ahold als Bol werden genoemd als mogelijke kopers.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kopers

Jammer voor Scheepbouwer, want wie maakt hem nu los? Traditionele retailconcerns nemen de online wereld inmiddels bloedserieus, zeker nu hun omzetten in de echte wereld door de crisis onder druk staan. De grootsten hebben op eigen kracht al een redelijke aanwezigheid op het web opgebouwd, maar wie het heeft gelaten bij een teen in de vijver, zal nu moeten uitbreiden. En een stevige webwinkel zet je niet in een jaartje neer. Wehkamp is voor velen een te grote kluif, maar daar staat tegenover dat vele kleine webwinkels juist te weinig omzet boeken om interessant te zijn voor bestaande winkelketens.

Buitenlanders

Zo bezien zal de koop van Bol.com misschien geen binnenlandse overnamegolf uitlokken. Toch lijkt nu het moment om toe te slaan, ook onder druk van de aandacht vanuit het buitenland. Amazon maakt plannen om (eindelijk) een Nederlands filiaal te openen. Achter het succes van Zalando gaat een Duits internetbedrijf schuil met enorme ambities en hele diepe zakken: binnenkort komt het met een online meubelwarenhuis naar Nederland. Het zal niet voor het eerst zijn dat buitenlanders de lokale spelers verdringen, stelt Kerssemakers: H&M, Zara, BCC, Media Markt; in de winkelstraten is dat de afgelopen periode al hard gegaan. "Zalando heeft vanuit het niets miljoenen opgehaald en doet nu 100 miljoen omzet, met een marketingbudget van hier tot Tokio. Nederlandse retailers moeten oppassen dat hun marktaandeel niet ook online wordt weggesnoept door buitenstaanders."

Lees ook:

Personeelstekorten los je niet op met pleisters plakken: 6 dingen om in 2025 anders te doen

Bedrijven die worstelen met personeelstekorten, komen vaak niet verder dan brandjes blussen, ziet hr-strateeg Kirsten de Roo. Nieuwe collega’s aannemen zonder strategisch plan en de onboarding vervolgens laten zitten. Dit zijn zes dingen die organisaties in 2025 echt anders moeten doen.

krapte arbeidsmarkt
Als we de krapte op de arbeidsmarkt echt willen aanpakken, moeten we ophouden met brandjes blussen, zegt HR-strateeg Kirsten de Roo. Foto: Getty Images

‘In 2025 gaan we het echt anders doen.’ Dat zou de ambitie moeten zijn van ieder bedrijf dat te maken heeft met een structureel personeelstekort. We weten inmiddels allemaal wat de uitdagingen zijn: het aantrekken van de juiste mensen, ongewenste uitstroom en een werkvloer waar de druk hoog is door een tekort aan collega’s.

Maar tussen iets weten en er iets aan doen, zit een wereld van verschil. Gaan we in 2025 stappen zetten richting een structurele aanpak of blijven we pleisters plakken vanuit symptoombestrijding? Dit zijn zes dingen waarop ondernemers en leiders in het nieuwe jaar moeten inzetten.

#1 Strategische werving en selectie: wie heb je écht nodig?

Te vaak hoor ik nog: ‘Het is nu druk, dus we hebben nu extra mensen nodig.’ Of, een maand later: ‘Het is toch minder druk, zet de vacature maar weer stop.’ Deze grillige aanpak maakt bedrijven onaantrekkelijk voor talent.

Werving en selectie draaien in 2025 om strategie. Vraag jezelf niet alleen af wie je vandaag nodig hebt, maar ook wie over twee of drie jaar waarde toevoegt. Dat betekent: investeren in een goed personeelsbestand. Daarmee bedoel ik niet dat je op zoek moet gaan naar kopieën van jezelf of die ene topmedewerker. Zoek naar diversiteit in perspectieven, talenten, vaardigheden en persoonlijkheden. Zo creëer je een team dat elkaar scherp kan houden en klaar is voor de toekomst.

#2 Zorg dat goed werkgeverschap geen marketingtruc is

Veel bedrijven zijn simpelweg niet (voldoende) zichtbaar. Vooral kleinere ondernemingen denken dat ze niet kunnen concurreren met de grote spelers. Maar als mensen niet weten wie je bent, hoe kun je dan verwachten dat ze voor je kiezen?

De praktijk laat zien dat geloofwaardigheid en zichtbaarheid de sleutel zijn. Zorg dat je als organisatie een visie ontwikkelt op goed werkgeverschap en hoe je dat uitdraagt naar je medewerkers. Vraag je mensen hoe zij het werk ervaren en wat zij nodig hebben om met plezier goed te kunnen functioneren. Neem dat mee in je visie.

Want tevreden medewerkers trekken nieuwe collega’s aan. En niemand wil (blijven) werken bij een organisatie die bekend staat als een slechte werkgever en waar het verloop hoog is.

#3 Medewerkers moeten zich vanaf dag één thuis voelen

Een goede onboarding is geen luxe, maar een noodzaak. Toch is het bij veel bedrijven nog steeds een ondergeschoven kindje. ‘We hebben het nu erg druk, dus voor goed inwerken hebben we geen tijd. Het zal wel loslopen.’

Het resultaat? Nieuwe medewerkers lopen gillend weg. Laten we in 2025 investeren in een warm welkom. Neem de tijd om mensen te introduceren in de cultuur, de organisatie en hun rol. Geef ze een mentor of buddy, organiseer introductiesessies en zorg dat ze zich gezien en gewaardeerd voelen. Als je daar niet in investeert, kun je verwachten dat je met een te hoge uitstroom blijft zitten.

Lees ook: Onboarding draait om meer dan een inwerkplan en werkende laptop

#4 Empathie en communicatie zijn cruciaal binnen leiderschap

Te vaak worden leiders beoordeeld op hun kennis of technische vaardigheden. Maar empathie en communicatie zijn minstens zo belangrijk. In 2025 zien we hopelijk meer leiders die het gesprek aangaan, luisteren en duidelijke kaders schetsen.

Uitspraken als ‘Ik heb geen tijd om met mijn mensen in gesprek te gaan over hoe ze hun werk hier ervaren. Ik krijg ook geen signalen, dus het zal wel goed zijn’, moeten tot het verleden behoren. Een goede leider kent zijn mensen, begrijpt wat hen drijft en weet hoe ze samen verder kunnen groeien. Dit vraagt tijd en aandacht, maar het levert betrokken medewerkers op die beter functioneren.

#5 Ontwikkeling is essentieel, geen extraatje

Bij veel bedrijven wordt leren en ontwikkelen gezien als een extraatje. Als het druk is, wordt al snel gezegd: ‘Mensen ontwikkelen kost te veel tijd en geld. Dat gaan we nu niet doen.’ Dit soort kortetermijndenken is funest.

In 2025 is persoonlijke en professionele groei een noodzaak om als bedrijf relevant te blijven. Want de wereld verandert snel en je zult als bedrijf mee moeten ontwikkelen om relevant te blijven voor je klanten. Ken daarom de talenten en ambitie van je medewerkers. Weet waarin ze zich kunnen en willen ontwikkelen. Hiermee word je niet alleen als bedrijf beter, maar zullen mensen ook langer bij je blijven werken.

#6 Stimuleer eigen regie

Betutteling werkt niet. Toch proberen veel bedrijven met protocollen en beleid het welzijn en de ontwikkeling van medewerkers te sturen. In 2025 zetten we in op eigen regie. Geef mensen de ruimte en verantwoordelijkheid om – binnen duidelijke kaders – zelf keuzes te maken over hun welzijn, werk en ontwikkeling.

Dat betekent niet dat je ze aan hun lot overlaat, maar dat je faciliteert, ze biedt wat nodig is om te groeien en presteren. Zo ontstaat er een gelijkwaardige relatie waarin beide partijen verantwoordelijkheid nemen. Jij zorgt als werkgever voor een omgeving waarin mensen kunnen floreren en medewerkers nemen ook zelf initiatief om deze samenwerking tot een succes te maken.

Veel bedrijven weten dit ergens wel. Maar, zoals gezegd, tussen weten en doen zit een groot verschil. Te vaak wint de korte termijn. De druk van targets, deadlines en kostenbesparingen maken het verleidelijk om terug te vallen in de waan van de dag.

Wordt 2025 dan het jaar waarin we eindelijk serieus werk maken van de lange termijn? Als we de krapte op de arbeidsmarkt echt willen aanpakken, moeten we ophouden met brandjes blussen. De sleutel ligt in visie, lef en investeren in mensen. Het is tijd om te kiezen voor een structurele aanpak. Laten we het in het nieuwe jaar echt anders gaan doen.

Lees ook deze artikelen van Kirsten de Roo: