Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial: Tele2

 

Een andere beroemde nummer twee werd ooit nummer één met de slogan ‘We try harder'. Tele2 Zakelijk wil potentiële klanten overtuigen van het feit dat de organisatie met haar zakelijke communicatieoplossingen een serieus alternatief biedt, door harder te lopen voor een zachtere prijs en bovenal door hoogwaardige kwaliteit te leveren.

 

 

Roy van Oosteroom, de onlangs aangetreden Directeur Zakelijke Markt van Tele2, ziet het als zijn belangrijkste missie om Tele2 Zakelijk een steeds prominentere rol te laten spelen binnen het Nederlandse telecomlandschap. Dat wil hij bereiken door bestaande en potentiële klanten ervan te overtuigen dat het productaanbod zowel kwalitatief hoogwaardig als economisch voordelig is. "Als uitdager van de gevestigde orde laten we elke dag zien dat we bereid zijn om harder te lopen voor onze klanten", stelt Van Oosteroom. Onze boodschap naar de markt is dan ook glashelder: we luisteren heel goed naar de wensen van onze klanten en we rusten niet voordat we die naar tevredenheid hebben vervuld. We hebben daarvoor alle ingrediënten in huis, waaronder ons eigen degelijke ‘All-IP'-netwerk. Behalve KPN heeft geen enkele andere telecomaanbieder een eigen landelijk dekkend netwerk. Dat unieke gegeven maakt ons in combinatie met onze sterk concurrerende prijsstelling verreweg het meest aantrekkelijke alternatief voor de zakelijke markt."

David versus Goliath

"Tele2 Zakelijk is groot genoeg om grote zakelijke klanten te bedienen, en dat doen we dan ook voor namen als ABN AMRO, DHL en de Nederlandse Spoorwegen", vervolgt Van Oosteroom. "Daarnaast zijn we een grote speler op de overheidsmarkt: we hebben elf provincies en vele grote ministeries als klant. Aan de andere kant zijn we ook weer klein genoeg om onze zakelijke klanten in het midden- en het kleinzakelijke segment optimaal te kunnen bedienen. Voor iedere bedrijfsomvang geldt dat je voor elk product en elke dienstverlening van Tele2 Zakelijk een vast aanspreekpunt hebt. Bij ons is het volkomen uitgesloten dat je voor verschillende diensten steeds weer andere contactpersonen of afdelingen moet bellen. Er is één centraal en intern gehuisvest callcenter, waarvan de medewerkers zodanig zijn opgeleid dat ze elke klant direct verder kunnen helpen met zijn of haar vraag. Eindeloos doorverbonden of in de wacht gezet worden voor verschillende diensten en steeds opnieuw hetzelfde verhaal moeten vertellen, komt bij Tele2 Zakelijk niet voor. Dat kun je alleen maar beloven als je organisatie zo flexibel is ingericht dat je zowel grote als kleine klanten met zeer omvangrijke of juist kleinschalige productafnames op dezelfde manier kunt bedienen. Daarin zijn wij de David ten opzichte van de Goliath: kleiner in omvang, maar veel slimmer in strategie. Voeg daarbij onze scherpe prijsstelling, die voortkomt uit de overtuiging dat onze producten en diensten vooral nuttig moeten zijn en dus ontdaan zijn van overbodige functies, en je begrijpt waarom we voor een groeiend aantal organisaties het beste alternatief zijn."

Korte lijnen

"Met name overheden blijken steeds vaker gecharmeerd te zijn van de voor hen zeer prettige combinatie van flexibiliteit en kostenefficiency", voegt Van Oosteroom daaraan toe. "De werkwijze van overheden vraagt vaak om zeer specifieke functionaliteiten, die door een grote provider vaak niet binnen de gewenste korte termijn gerealiseerd kunnen worden. Omdat Tele2 Zakelijk bijzonder korte lijnen heeft, met vaste contactpersonen werkt en over een uitermate slagvaardige organisatiestructuur beschikt, kan de vraag naar ongebruikelijke oplossingen veel sneller gehonoreerd worden zonder dat daar hoge kosten aan verbonden zijn. In deze economisch uitdagende tijd, waarin snelheid van handelen cruciaal kan zijn voor de overlevingskansen, is dat aspect uiteraard ook voor veel bedrijven van groot belang. We richten ons op dit moment sterk op het mkb, waarvoor we een uiterst aantrekkelijk productportfolio hebben ontwikkeld. Zo hebben we recent Connect gelanceerd. Dit is een flexibele oplossing voor bedrijfsnetwerken, die een zeer hoge kwaliteit combineert met een aantrekkelijke prijs. Connect verbindt lokale bedrijfsnetwerken met elkaar tot één communicatienetwerk. Dit bieden wij dan in vier verschillende vormen aan, geschikt voor alle bedrijven, van klein tot groot. De oplossing kan altijd gemakkelijk worden uitgebreid als het groeiende bedrijf nieuwe vestigingen of meer gebruikers krijgt. Over het communicatienetwerk kunnen zakelijke klanten naar eigen behoefte andere diensten als internet, IP-telefonie, pin of beveiliging toevoegen."

Kernwaarden

Hoe gaat Tele2 Zakelijk zich profileren in de markt? Van Oosteroom: "De komende tijd zullen we aan de zakelijke markt duidelijk ons gezicht tonen. Een groot deel van ons succes is gebaseerd op het persoonlijke contact met onze klanten en daar gaan we in onze communicatie naar de markt de nadruk op leggen. De kernwaarden van Tele2 Zakelijk zijn dezelfde als die voor de consumentenmarkt: price leading, quality of service en ease of use. We gaan ervan uit dat elke beslisser in de zakelijke markt ook een consument is, die Tele2 kent als uitdager van de gevestigde orde. Wij benadrukken richting zakelijke markt echter ook een belangrijke andere eigenschap, namelijk onbetwiste professionaliteit. Dat bewijzen onze medewerkers dagelijks in hun directe contacten met onze bestaande en potentiële klanten. Bovendien zie je dit terug in onze indrukwekkende klantenlijst: als al die grote namen zo tevreden zijn over onze producten en onze dienstverlening, is er voldoende reden om aan te nemen dat we voor alle andere organisaties met elke denkbare omvang ook een serieus alternatief kunnen zijn. Die boodschap ga ik de komende tijd met de grootst mogelijke overtuiging verkondigen!"

Tele2 Nederland B.V.

Postbus 22697, 1100 DD Amsterdam

Telefoon: (020) 750 10 00

Fax: (020) 750 10 01

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

E-mail: [email protected]

www.tele2.nl/zakelijk

Een innovatiemanager aanstellen is het stomste dat je kunt doen

Innovatiemanager aanstellen? Grote fout! Zodra je iemand verantwoordelijk maakt voor vernieuwing, wijst de rest ernaar en denkt: 'Niet mijn probleem.' Afas-ceo Bas van der Veldt vertelt hoe een 24-uurs hackathon meer bereikt dan maanden vergaderen.

bas van der veldt afas innovatiemanager hackathon
Bas van der Veldt is groot fan van hackathons om innovatie in de hele organisatie aan te jagen. Foto: Afas

Eind maart liep een man met een bouwvakkershelm en een werkhesje door ons atrium. Hij keek rond, en kletste wat voor zich uit. ‘Links achter het podium zit een kier in de muur, die zou je eigenlijk dicht moeten kitten. Ik denk dat dit 50 euro kost. De vloer vooraan is niet helemaal egaal, daar moeten we ook wat aan doen.’

Op het grote scherm werd zijn tekst live getranscribeerd door een AI-tool, én geplaatst in een schema met probleem-, oplossings- en kostenvelden. Een andere tool pakte die tekst weer op en genereerde meteen een offerte.

In de zaal keken we met open mond toe. Fantastisch! Niemand had drie jaar geleden gedacht dat dit zou kunnen.

24 magische uren

De man met de helm was geen bouwvakker, en in onze muren zitten geen kieren. Dit was een presentatie van een van de teams die meededen aan onze hackathon, een jaarlijks event waarin we met collega’s en een aantal experts van buiten zo’n 24 uur aan de slag gaan met iets dat we interessant vinden. De teams kiezen zelf hun onderwerp en aan het einde presenteren ze hun uitkomsten.

Het is magisch wat we in een dag en een nacht bereiken met elkaar. En ik denk dat die magie precies is wat organisaties die willen innoveren nodig hebben.

Want hoe gaat dat nu? Bestuurders zeggen: ‘We moeten anders gaan werken. De krapte op de arbeidsmarkt neemt toe, we willen onze klanten beter bedienen, we willen eigenlijk ook iets met AI.’  Zulke dingen.

Vervolgens hebben ze geen idee hoe ze dit moeten aanpakken. En daarom stellen ze er iemand voor aan: de innovatiemanager. Maar dat is ongeveer het stomste dat je kunt doen. Dan gaat de rest namelijk naar die manager wijzen: innovatie is van hem, niet van mij.

Alsof vernieuwing iets is dat los van je organisatie staat, en vervolgens uitgerold of geïmplementeerd moet worden. Terwijl je juist wilt dat innovaties vanuit je bedrijf komen. Een hackathon helpt daar enorm bij. Ook voor laten we zeggen een overheidsdienst die alle communicatie met inwoners nu eens echt strak wil trekken.

Lees ook: Zo hield Squla-moeder Futurewhiz een AI-hackathon waar nu al producten uitrollen

Het succes zit in drie ingrediënten: dat je in een team aan de slag gaat, dat je dit buiten je kantoor doet en dat je het onder flinke tijdsdruk zet.

De kale mannen + Patrick

Teams geven een fantastische energie. Zeker als je ze een naam geeft. Zo waren er bij ons teams als ‘De Taaltovenaars’ en ‘De kale mannen + Patrick’ (precies ja, dat bestond uit kale mannen, en Patrick die nog wel dakdekking heeft).

En we zaten niet op onze gewone werkplekken, maar verkasten naar ons atrium. Denk: grote tafels met laptops, airhockeytafels, hangbanken, eten, drinken en veldbedjes in de sportzaal. Dat helpt wel om in die 24 uur echt iets neer te zetten.

Neem de presentatie van onze collega Beatrix. Zij schrijft de releasenotes van Afas, waarin staat wat er allemaal veranderd is in de nieuwste versie van onze software. Dat is echt veel werk. Ze moet precies in kaart brengen wat er is gebeurd, of daarmee een fout is opgelost, of dat het om iets nieuws gaat, en dan moet ze de note zelf nog schrijven. Het is, kortom, gedoe.

Ze had daarbij al wel hulp van AI, maar dat werkte nog niet helemaal lekker (AI die bij alles jubelt: ‘gave nieuwe functionaliteit’,  terwijl er soms ook gewoon een irritant probleem is opgelost).

Druk met gedoe

Beatrix kwam niet toe aan het optimaliseren van dat proces, want ze was altijd druk met … gedoe. Vandaar dat haar wens op de hackathon was: kijken of ik AI zo veel beter kan prompten dat het werk gemakkelijker wordt. Ze kreeg daarbij hulp van Kyra, een AI-specialist die bij Orq werkt.

Samen gingen ze aan de slag. Ze automatiseerden het testen van prompts, ze verbeterden de releasenote-prompt en ze zorgden dat de gegevens in een vaste structuur worden weergegeven (voor de nerds: JavaScript Object Notation).

Dit gaat haar echt úren werk schelen. Ze hoeft een groot deel niet meer te schrijven. Ze hoeft alleen maar te controleren.

Lees ook: Werk slimmer met AI: deze 9 praktische tips maken je 30 tot 40 procent productiever

Terug naar de succesfactoren. Tijdsdruk is de laatste. En dat is wel een verhaal apart. Het dwingt je om niet alles tot in detail uit te denken, maar afslagen te nemen in je proces. Je kiest er bijvoorbeeld voor om een oplossing eerst alleen in het Nederlands te presenteren en niet ook in het Engels. Of je kiest ervoor om de gevolgen voor privacy even te laten voor wat ze zijn. Dat komt dan later wel.

The last mile

En precies hier heb je als ceo een belangrijke rol. Want kijk: je kunt nog zo’n fantastische innovatie bedenken, klanten hebben er pas iets aan als ze het kunnen gebruiken. En daarvoor moet je de denkstappen die je tijdens een hackathon hebt overgeslagen alsnog zetten. In de softwarewereld noemen we dat ‘the last mile’.  En die is vaak het lastigst.

Mensen zeggen: ‘Ja, maar dit is onmogelijk, en dat is onmogelijk.’ Ze zien dan allerlei beren op de weg.

Die wil ik niet zien. Ik zeg gewoon: prachtige innovatie, strik erom, we presenteren hem over drie maanden op onze Afas Open (onze jaarlijkse klantendagen waarop we ook de nieuwste versie van onze software introduceren). Dan vliegt iedereen in de gordijnen. En dat begrijp ik ook, maar als we niet aan de slag gaan, hebben we niks. Bovendien zijn sommige beren ook echt niet zó groot.

Neem die meertaligheid. Hoe erg is het om een nieuwe functionaliteit eerst alleen in het Nederlands te hebben? Als blijkt dat veel klanten meertaligheid in onze software missen, is dat geen probleem. Dan nemen we dat in de volgende versie mee.

Voor andere organisaties is dat niet anders. Neem die overheidsdienst. Hoe erg is het als niet álle brieven in één keer klaar zijn? Je hebt in ieder geval een begin waarmee je alweer een groot deel van je klanten blij maakt. En daar gaat het om.

Lees ook deze columns van Bas van der Veldt: