Kan het ook anders?
Steeds meer ondernemers worstelen met het groeiende tempo waarin hun omgeving verandert. Dit vergt veel van het aanpassingsvermogen van organisaties op het gebied van productontwikkeling en HR-beleid. Schouten & Nelissen wil deze uitdaging gezamenlijk het hoofd bieden.
Schouten & Nelissen (SN) is gespecialiseerd in training, opleiding, advies en coaching. Het instituut werkt vanuit de visie dat het loont voor organisaties om te investeren in hun mensen. "Sinds de oprichting in 1980 zijn we fors gegroeid", vertelt Marcel van Bronswijk, de nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur. "We beschikken over een fullservicedienstverlening en ontwikkelen steeds nieuwe producten, zoals recentelijk de career-planner.nl. Bovendien maakt SN deel uit van de Schouten & Nelissen Groep, waar bijvoorbeeld ook een specialist als ISES International toe behoort. Feitelijk is het de behoefte van onze klanten die onze ontwikkeling stimuleert. Zonder het expliciet te formuleren, eisen zij van ons dat we continu innoveren. Daarom leggen we onze eigen activiteiten regelmatig kritisch onder de loep, zodat we als onderneming vitaal en onderscheidend kunnen blijven." "We adviseren onze klanten om hetzelfde te doen: stel jezelf eens de vraag of het ook anders kan", vult algemeen directeur en lid van de Raad van Bestuur Cor Vink aan. "Vooral in deze tijd is het ontzettend belangrijk om niet op je lauweren te rusten. Veranderingen verlopen sneller dan ooit, cycli van producten worden steeds korter. Een ondernemer die mee wil in de huidige snelheid zal heel alert op de wereld om hem heen moeten blijven. Het is niet meer voldoende om een paar signalen op te pikken en deze vervolgens in een dienst te gieten. In de huidige stortvloed aan informatie is de kans groot dat je de essentie over het hoofd ziet en een verkeerde beslissing neemt."
Meer creativiteit
Meegaan met veranderingen is volgens Van Bronswijk in eerste instantie een kwestie van reflectie op het eigen bedrijfsproces. "Het is essentieel dat je daarvoor voldoende tijd creëert", zegt hij stellig. "De meeste bedrijven doen dit echter niet, ze denderen voort als een hogesnelheidstrein. En als het wel gebeurt, vindt de beschouwing vaak pas plaats als de onderneming in zwaar weer verkeert. Maar dan is het te laat om je aan te passen, je denkruimte en financiële middelen zijn niet langer optimaal. Juist in tijden dat het goed met de onderneming gaat, moet je nadenken over je eigen functioneren. Dit is overigens geen kwestie van één keer per kwartaal met zijn allen een paar uur bij elkaar gaan zitten om inzichten af te dwingen. Het is een ontwikkelingstraject. In onze interventietechnieken leren we individuen, teams of organisaties daarom altijd standaard de extra vaardigheid om hun gedrag te blijven beoordelen. Ze zijn daarna beter in staat om te reflecteren over de vraag of ze op de goede of slechte weg zitten." Alleen reflectietijd instellen is echter niet voldoende, stelt Vink. "Wil je innoveren, dan gedijt creatief denken het beste in een omgeving waarin mensen zich kwetsbaar op durven te stellen. Bedrijven met een open en positieve communicatie boeken onder andere succes doordat ze via feedback hun processen sneller aanpassen. Ook zelfvertrouwen speelt een rol. De vraag of je op de meest optimale manier functioneert, roept immers onzekerheid op. Als de zaken goed gaan, is het daarom verleidelijk om bedreigingen te negeren. Door je ogen echter niet te sluiten voor reële probleemsituaties, kun je het bedrijfsproces op voorhand al bijsturen. In China is het begrip ‘crisis' niet voor niets opgebouwd uit de karakters voor bedreiging én kans !"
Grotere markt
Van Bronswijk benadrukt dat reflectie geen zweverige materie is. "Het is al eeuwenlang een beproefde methodiek van kunstenaars, wetenschappers en ondernemers. We hebben de kracht ervan al regelmatig zelf ervaren. Bijvoorbeeld toen we op verzoek van onze multinationale klanten trainingen op locatie in het buitenland gingen aanbieden. Om succesvol te kunnen zijn, moesten we onze werkwijze kritisch tegen het licht van een andere cultuur houden en daarop afstemmen. Dit leidde bijvoorbeeld tot een verfijning van trainingstechnieken. We zijn nu gevoeliger voor nuanceverschillen bij werknemers uit uiteenlopende culturen én generaties. Bovendien werden we ons bewust van nieuwe markten en zijn we onze kennis naar het buitenland gaan exporteren. Nu beschikken we onder andere over een vestiging in China, waar door de concurrentiestrijd met het Westen een grote behoefte bestaat aan een meer assertieve opstelling voor traditioneel dociele managers."
Volgens Van Bronswijk worstelen veel ondernemers met de vraag hoe ze moeten innoveren op het gebied van HR-beleid en producten. "Het is een thema dat binnen SN een belangrijke positie inneemt. Daarom zou ik graag met managers en bestuurders in debat willen gaan rondom de vraag of het ook anders kan. Ik zou graag willen weten waar ze dagelijks mee bezig zijn en waar ze juist niet aan toe komen. Ook ben ik benieuwd naar de vragen die ze zich gedurende een normale dag over hun eigen werk stellen. Als Schouten & Nelissen kunnen we vanuit onze expertise een zinvolle bijdrage leveren aan de discussie rondom deze vragen, waarbij ik de kanttekening wil plaatsen dat wij niet over het definitieve antwoord beschikken."