Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Schouten & Nelissen

Kan het ook anders?

Steeds meer ondernemers worstelen met het groeiende tempo waarin hun omgeving verandert. Dit vergt veel van het aanpassingsvermogen van organisaties op het gebied van productontwikkeling en HR-beleid. Schouten & Nelissen wil deze uitdaging gezamenlijk het hoofd bieden.

Schouten & Nelissen (SN) is gespecialiseerd in training, opleiding, advies en coaching. Het instituut werkt vanuit de visie dat het loont voor organisaties om te investeren in hun mensen. "Sinds de oprichting in 1980 zijn we fors gegroeid", vertelt Marcel van Bronswijk, de nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur. "We beschikken over een fullservicedienstverlening en ontwikkelen steeds nieuwe producten, zoals recentelijk de career-planner.nl. Bovendien maakt SN deel uit van de Schouten & Nelissen Groep, waar bijvoorbeeld ook een specialist als ISES International toe behoort. Feitelijk is het de behoefte van onze klanten die onze ontwikkeling stimuleert. Zonder het expliciet te formuleren, eisen zij van ons dat we continu innoveren. Daarom leggen we onze eigen activiteiten regelmatig kritisch onder de loep, zodat we als onderneming vitaal en onderscheidend kunnen blijven." "We adviseren onze klanten om hetzelfde te doen: stel jezelf eens de vraag of het ook anders kan", vult algemeen directeur en lid van de Raad van Bestuur Cor Vink aan. "Vooral in deze tijd is het ontzettend belangrijk om niet op je lauweren te rusten. Veranderingen verlopen sneller dan ooit, cycli van producten worden steeds korter. Een ondernemer die mee wil in de huidige snelheid zal heel alert op de wereld om hem heen moeten blijven. Het is niet meer voldoende om een paar signalen op te pikken en deze vervolgens in een dienst te gieten. In de huidige stortvloed aan informatie is de kans groot dat je de essentie over het hoofd ziet en een verkeerde beslissing neemt."

Meer creativiteit

Meegaan met veranderingen is volgens Van Bronswijk in eerste instantie een kwestie van reflectie op het eigen bedrijfsproces. "Het is essentieel dat je daarvoor voldoende tijd creëert", zegt hij stellig. "De meeste bedrijven doen dit echter niet, ze denderen voort als een hogesnelheidstrein. En als het wel gebeurt, vindt de beschouwing vaak pas plaats als de onderneming in zwaar weer verkeert. Maar dan is het te laat om je aan te passen, je denkruimte en financiële middelen zijn niet langer optimaal. Juist in tijden dat het goed met de onderneming gaat, moet je nadenken over je eigen functioneren. Dit is overigens geen kwestie van één keer per kwartaal met zijn allen een paar uur bij elkaar gaan zitten om inzichten af te dwingen. Het is een ontwikkelingstraject. In onze interventietechnieken leren we individuen, teams of organisaties daarom altijd standaard de extra vaardigheid om hun gedrag te blijven beoordelen. Ze zijn daarna beter in staat om te reflecteren over de vraag of ze op de goede of slechte weg zitten." Alleen reflectietijd instellen is echter niet voldoende, stelt Vink. "Wil je innoveren, dan gedijt creatief denken het beste in een omgeving waarin mensen zich kwetsbaar op durven te stellen. Bedrijven met een open en positieve communicatie boeken onder andere succes doordat ze via feedback hun processen sneller aanpassen. Ook zelfvertrouwen speelt een rol. De vraag of je op de meest optimale manier functioneert, roept immers onzekerheid op. Als de zaken goed gaan, is het daarom verleidelijk om bedreigingen te negeren. Door je ogen echter niet te sluiten voor reële probleemsituaties, kun je het bedrijfsproces op voorhand al bijsturen. In China is het begrip ‘crisis' niet voor niets opgebouwd uit de karakters voor bedreiging  én kans !"

Grotere markt

Van Bronswijk benadrukt dat reflectie geen zweverige materie is. "Het is al eeuwenlang een beproefde methodiek van kunstenaars, wetenschappers en ondernemers. We hebben de kracht ervan al regelmatig zelf ervaren. Bijvoorbeeld toen we op verzoek van onze multinationale klanten trainingen op locatie in het buitenland gingen aanbieden. Om succesvol te kunnen zijn, moesten we onze werkwijze kritisch tegen het licht van een andere cultuur houden en daarop afstemmen. Dit leidde bijvoorbeeld tot een verfijning van trainingstechnieken. We zijn nu gevoeliger voor nuanceverschillen bij werknemers uit uiteenlopende culturen én generaties. Bovendien werden we ons bewust van nieuwe markten en zijn we onze kennis naar het buitenland gaan exporteren. Nu beschikken we onder andere over een vestiging in China, waar door de concurrentiestrijd met het Westen een grote behoefte bestaat aan een meer assertieve opstelling voor traditioneel dociele managers."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Volgens Van Bronswijk worstelen veel ondernemers met de vraag hoe ze moeten innoveren op het gebied van HR-beleid en producten. "Het is een thema dat binnen SN een belangrijke positie inneemt. Daarom zou ik graag met managers en bestuurders in debat willen gaan rondom de vraag of het ook anders kan. Ik zou graag willen weten waar ze dagelijks mee bezig zijn en waar ze juist niet aan toe komen. Ook ben ik benieuwd naar de vragen die ze zich gedurende een normale dag over hun eigen werk stellen. Als Schouten & Nelissen kunnen we vanuit onze expertise een zinvolle bijdrage leveren aan de discussie rondom deze vragen, waarbij ik de kanttekening wil plaatsen dat wij niet over het definitieve antwoord beschikken."

Salarisverhoging? Het is gunstiger een pensioen te regelen

In samenwerking met Doenpensioen van a.s.r. - Het nieuwe jaar is aangebroken! Wil jij je medewerkers dit jaar iets extra’s geven? Denk dan ook eens aan een appeltje voor de dorst voor later. Het regelen van pensioen voor je werknemers is niet alleen een mooie manier om je werknemers te binden, maar ook fiscaal gunstig. We spreken erover met Nick Leben van Doenpensioen a.s.r.

doenpensioen asr nick leben

Leben ziet dat steeds meer werkgevers besluiten pensioen aan te bieden. Dat is geen wonder: in deze krappe arbeidsmarkt zijn aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden een must.

‘We spreken nu echt van een werknemersmarkt waarin het een uitdaging is om talent aan te trekken en te behouden. Goede pensioenvoorzieningen kunnen de doorslag geven voor een potentiële werknemer’, vertelt Leben. ‘Vaak vragen medewerkers zelf om een pensioenregeling. Het wordt namelijk gezien als een belangrijk onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Het is het inkomen van later.’

1 januari: een goed moment

De start van het nieuwe jaar is een mooi moment om een pensioen aan te gaan bieden. ‘Eind van het jaar ben je als ondernemer bezig met de budgetten van volgend jaar. Het inpassen van een pensioen in het budget of een verbetering van je pensioenregeling is een belangrijk onderdeel van die financiële strategie,’ stelt Leben.

Lees ook: 5 momenten om als startende ondernemer een pensioenregeling te beginnen

Het begin van het jaar is ook een symbolisch moment. ‘Begin het jaar met het zeker stellen van de toekomst van je werknemers’, zegt Leben. ‘Het is een investering in hun welzijn en een teken van een vooruitstrevend en zorgzaam bedrijf.’ 25 procent van de werkgevers die voor het eerst een pensioenregeling opzet bij Doenpensioen van a.s.r. start aan het begin van het nieuwe jaar. Beginnen met zo’n pensioenregeling kan ook met terugwerkende kracht per 1 januari.

Heb je al een pensioenregeling? Dan kun je er ook voor kiezen om deze te verbeteren, waardoor je medewerkers later meer pensioen ontvangen. ‘Er zijn in de basis twee soorten werknemers: medewerkers die alleen vragen of er pensioen wordt aangeboden, en medewerkers die vragen hoe het dan is geregeld. Die laatste groep is iets meer thuis in het onderwerp. Zij kijken kritisch of de pensioenregeling inhoudelijk voldoet aan hun eisen.’

Pensioenen regelen als startup of scaleup

Voor startups en scaleups ligt de focus op het groeien van het bedrijf, minder op de pensioenvoorziening van hun medewerkers. Toch is het volgens Leben belangrijk om ook binnen een jong bedrijf na te denken over pensioen. ‘Met Doenpensioen helpen we veel startups en scaleups met het regelen van pensioenen, die komen vaak via mond-tot-mondreclame bij ons. Het is een kleine wereld’, lacht Leben.

Het aanbieden van pensioenen is dus zeker niet alleen voor grote corporates. ‘Onze klanten hebben gemiddeld zo’n zeven medewerkers bij de start van hun pensioenregeling.’

Hij benadrukt dat er voor elk bedrijf wel een passende oplossing is. ‘Je hoeft geen keuze te maken die lang vastligt; je kunt beginnen met een bescheiden pensioenregeling en deze laten meegroeien met het bedrijf. Voor elk budget is er een passende regeling.’ Leben vertelt dat het al vanaf de eerste medewerker een goed idee is om een pensioenregeling op te zetten. ‘Dan regel je het meteen goed voor eventuele toekomstige medewerkers.’

Zo koos Closure voor een pensioenregeling

Een interessant voorbeeld van een jonge onderneming die van pensioen een prioriteit maakt is Closure. Ondernemer Graciëlla van Vliet legt uit dat ze met pensioen aan de slag ging om haar personeelsbestand diverser te maken.

‘Veel van onze mensen kwamen in eerste instantie net uit de collegebanken. Niemand was echt met zijn pensioen bezig. We wilden graag een diverser team, dus op een gegeven moment kwamen er ook mensen bij die bijvoorbeeld al een gezin hadden. Die veranderingen maakten duidelijk hoe belangrijk het is om een goede pensioenregeling te treffen. Je wilt goede mensen niet kwijtraken aan een ander bedrijf met betere voorwaarden.’

Lees meer: Waarom startup Closure al vroeg begon met een pensioenregeling

Fiscaal gunstiger dan salarisverhoging

Een pensioenregeling is niet alleen een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde, het biedt ook fiscale voordelen voor je werknemer. ‘Over het pensioen dat je opbouwt, betaal je geen inkomstenbelasting tot het moment van uitkeren. Dan betaal je vaak minder belasting, wat dus financieel gunstiger is’, legt Leben uit.

Ook voor jou als werkgever kan het aanbieden van pensioen fiscaal gunstiger zijn dan een salarisverhoging. Dit heeft te maken met de sociale werkgeverslasten.

Pensioen regelen eenvoudiger dan gedacht

Leben vertelt dat hij veel vragen krijgt van werkgevers over het afsluiten van pensioenen. Vaak hebben ze het idee dat het erg ingewikkeld is om deze af te sluiten, en dat er veel tijd in gaat zitten. ‘Het is iets waar werkgevers meestal niet mee bezig zijn, het is niet je corebusiness. Wel die van ons om werkgevers te helpen. Dat is een belangrijke reden dat wij onze pensioenen zo simpel en begrijpelijk mogelijk houden’, vertelt Leben.

‘Als je bij Doenpensioen een gesprek aanvraagt, gooien wij niet te veel met vaktermen en ben je binnen een uurtje helemaal up to speed. Dan is het aan de werkgever zelf om te bepalen of hij inderdaad pensioen voor zijn werknemers wil regelen. Dat kan dan binnen twee weken geregeld worden (of zelfs met terugwerkende kracht).’

Lees ook: In 7 stappen naar een pensioenregeling voor je startup

Generatie Z is snel afgeleid – en niemand durft het te bespreken

Premium - Jonge medewerkers worstelen met hun focus - met een schermtijd op sociale media van gemiddeld 3,5 uur per dag is dat geen verrassing. Maar wijs niet te snel met de vinger, schrijft Gen Z-expert Laura Bas. Dit is nog maar het begin van een veel groter probleem.

laura bas generatie z focus

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.