Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 momenten om als startende ondernemer een pensioenregeling te beginnen

In samenwerking met Doenpensioen van a.s.r. - Vaak denken ondernemers dat pensioenregelingen vooral iets zijn voor grotere bedrijven. Maar het kan juist verstandig zijn om al bij je eerste medewerker hierover na te denken. Dit zijn dé 5 momenten om erover te beginnen. Met als rode draad: hoe eerder, hoe beter.

doenpensioen asr

Een groep van ruim 900.000 mensen. En dat verdeeld over maar liefst 85.000 werkgevers, oftewel: 29 procent van het totaal. Dat is de omvang waarover we praten als we kijken naar welke werknemers in Nederland in loondienst zijn, maar toch géén pensioen opbouwen.

Een grote groep, constateert Nick Leben, die voor Doenpensioen van a.s.r. met veel jonge en startende bedrijven in gesprek gaat over het opzetten van een pensioenregeling. Want met name bij veel startups en scaleups leven vragen als: ‘Wanneer kan ik nu het beste beginnen met een pensioenregeling?’ En ‘hoe werkt zo’n flexibele pensioenregeling voor mij en mijn medewerkers?’

In de praktijk ziet hij vaak verschillende momenten waarop dit soort vragen zich aandienen.

#1 Als je je eerste medewerker aanneemt

Hoewel er dus een grote groep ondernemers is die géén pensioenregeling aanbiedt, de zogenoemde ‘witte vlek’, is er ook een grote groep die er al bij de eerste medewerker mee begint. Sterker nog: van alle bedrijven die hun pensioenregeling onderbrengen bij Doenpensioen heeft meer dan 70 procent nog geen vijf medewerkers in dienst, en nog eens ruim 15 procent niet meer dan tien.

Het aantal bedrijven dat pas bij een nog grotere omvang hierover begint, is dus in de minderheid. Logisch, denkt Leben. ‘Een flexibele pensioenregeling groeit met je mee en past daardoor bij élk bedrijf en élk budget. En als je er vroeg mee begint, is het vaak ook nog makkelijker, omdat je hierdoor minder te maken hebt met draagvlak creëren onder medewerkers voor de beoogde pensioenregeling.’

#2 Als je seniors wil aannemen

Veel startups en scaleups werken in de begindagen vooral met jonge mensen, voor wie het pensioen vaak minder hoog op het wensenlijstje staat. Maar word je als organisatie volwassener en wil je professionals met ervaring aantrekken? Dan is een pensioenregeling vaak onontbeerlijk, constateert Leben.

‘Voor senior medewerkers is het gewoon een eis. Die rekenen het mee in hun arbeidsvoorwaarden. En omdat een pensioenbijdrage vaak goedkoper is dan het omrekenen in salaris, is het op zo’n moment vaak verstandig om een pensioenregeling te starten. Maak je toch afzonderlijke afspraken, dan is vaak het hek van de dam. Dan ontstaat mogelijk een jungle aan verschillende afspraken met collega’s over vergoedingen en compensaties en ben je mogelijk aan het discrimineren op geslacht en leeftijd.’

#3 Als je winst begint te maken

Veel startups hebben wel een goed idee, maar nog weinig tot geen budget. Een pensioenregeling voor medewerkers staat dan logischerwijs nog niet zo hoog op de prioriteitenlijst, dat beseft Leben ook. ‘Ze zijn dan vooral bezig met productontwikkeling, niet zozeer met arbeidsvoorwaarden. Maar zodra ze voor het eerst zwarte cijfers schrijven, zie je dat ze er vaak wel over gaan nadenken.’

Eigenlijk is er voor elke werkgever, met elk budget, wel een pensioenregeling mogelijk, zegt hij. ‘Je kunt bijvoorbeeld ervoor kiezen om als werkgever eerst te starten met een relatief lage inleg, maar wel je medewerkers de ruimte te geven voor extra inleg. Dat kun je dan later altijd nog uitbouwen.’

#4 Als je financiering ophaalt

Leben zegt het in de praktijk vaak mee te maken. Staat de ene week op MT/Sprout dat een bepaalde onderneming financiering heeft opgehaald, wordt hij een paar weken later door diezelfde onderneming gebeld voor een afspraak. Het is vaak hét moment om meer structuur in een organisatie aan te brengen. Een goede pensioenregeling hoort daarbij, constateert hij.

Bovendien is er dan volgens hem ook vaak meer ‘financiële ademruimte’. ‘Vaak wordt het dan ook besproken met de financiers en wordt het meegenomen in het plan van de financiering. Pensioen is daar dan ook een onderdeeltje van.’

Als je een pensioenregeling kunt aanbieden, wordt het ook makkelijker om medewerkers aan te trekken, ziet hij. ‘Je haalt er al een angel uit voor de toekomst. Mensen gaan er toch naar vragen. Het maakt groei makkelijker als je dan ja kunt zeggen.’

#5 Als je aantrekkelijker wil worden als werkgever

De krappe arbeidsmarkt gaat ook aan startups en scaleups natuurlijk niet voorbij. Dus ook het nadenken over hoe je als werkgever aantrekkelijk(er) kunt worden is vaak een moment om na te gaan denken over een pensioenregeling. ‘Dat kan bijvoorbeeld zijn als je ziet dat mensen te snel weer weglopen, maar ook als het moeilijk is om vacatures te vervullen’, zegt Leben. ‘Het is voor veel werknemers toch een belangrijk extra vinkje bij een werkgever.’

In de huidige arbeidsmarkt legt de gemiddelde werkgever die een pensioenregeling heeft bij Doenpensioen van a.s.r. elke maand zo’n 120 euro in, variërend van gemiddeld 79 euro in de sector sport en recreatie tot 154 euro in de IT.* ‘De werkgever heeft hierin zelf de regie’, benadrukt Leben. ‘Het kan afgestemd worden op het budget van de werkgever en is dus voor elk budget toegankelijk.’

Bij de deelnemers van Doenpensioen kiest meer dan de helft ervoor om ook de medewerkers een deel te laten bijdragen aan hun pensioenopbouw. Dit loopt uiteen van gemiddeld 51 euro (in sport en recreatie) tot 95 euro in de IT-sector*. Zo’n 46 procent van de werkgevers vraagt géén eigen bijdrage.

‘Maar of je nou wel of geen eigen bijdrage in de pensioenregeling verwerkt, bij het Doenpensioen van a.s.r. kunnen medewerkers altijd vrijwillig extra inleggen vanuit het brutosalaris’, verheldert Leben nog.

Hoe je het ook inricht, hij raadt ondernemers aan er op tijd mee te beginnen. En eigenlijk geldt volgens hem: hoe eerder, hoe beter. ‘De vraag komt vroeg of laat toch. Voor medewerkers is het de belangrijkste arbeidsvoorwaarde. Hoe eerder je begint, hoe meer profijt je daar later van hebt. Als je nog weinig medewerkers hebt, is zo’n regeling eigenlijk het makkelijkst in te voeren. Nieuwe medewerkers groeien dan vervolgens vanzelf erin mee.’

* op basis van een data-onderzoek onder de klanten van Doenpensioen van a.s.r.