Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial: O&i

Businessoplossingen van O&i volwassen

Iedere organisatie die daadwerkelijk inhoud wil geven aan haar klantgerichtheid moet procesgericht sturen, stelt O&i. Met zijn proposities ‘Regelgestuurde Services' en ‘Management in Control' biedt O&i de publieke en private sector dé oplossing voor een slagvaardigere organisatie. We gingen bij O&i te rade.

Jörgen Klaver, Principal Consultant voor Regelgestuurde Services bij O&i, en Martijn Tolsma, Managing Consultant voor Management in Control bij O&i, kijken opgewekt als we aanschuiven. "O&i weet wat er bij de klant speelt", begint Tolsma. "Maar laten we eerst wat meer over onze organisatie vertellen." Tolsma legt uit dat O&i een middelgroot adviesbureau is, dat dankzij zijn specialisme op het gebied van procesmanagement een unieke positie in de markt heeft verkregen. "Bovendien maakt de organisatie op dit moment een ontwikkeling door van capaciteitsleverancier naar oplossingsgericht bedrijf."

Klaver valt hem bij: "En daarmee nemen de vraagstukken die bij onze klanten leven een veel sterkere centrale positie in. Welke? Het verbeteren van prestaties (performance) van bedrijven, het vergroten van de wendbaarheid (agility) en het aantoonbaar in control zijn qua doelstellingen, risico's en wet- en regelgeving."

Regelgestuurde Services

Hoe is de situatie nu bij organisaties in de publieke sector? Klaver: "Klanten lopen vast in de huidige uitvoering. Door de wirwar in de huidige processen en systemen is het voor klanten lastig om hun service structureel te verbeteren. Het lukt ze niet om in korte tijd wijzigingen op wetgeving te implementeren. Onze propositie Regelgestuurde Services brengt orde in deze processen. Alles is erop gericht om de verantwoordelijkheid en de sturing van de ICT weer terug te brengen naar de vraagzijde (business) en daarmee komt de traditionele manier van inrichting te vervallen. In de nieuwe aanpak kiest een opdrachtgever voor een analyse die alle activiteiten van de organisatie systematisch in kaart brengt en standaardiseert. Deze standaardactiviteiten helpen om stap voor stap orde aan te brengen in de processen, en vormen de flexibele bouwblokken van nieuwe processen. De standaardactiviteiten worden ondersteund door ICT-services die gevoed worden door setjes van regels. Zo ontstaat een modulaire opbouw van activiteiten, ICT-services en parameters (regels en gegevens) die je apart kunt organiseren."

Door deze innovatie vanuit business process management (BPM), business rule management (BRM) en service oriented architecture (SOA) krijgt de klant een totaal nieuwe uitvoering met een enorme slagkracht, waarbij de business weer in de lead komt. Klaver: "Naast een verlaging van de IT-beheerkosten met wel 50%, melden een groot pensioenfonds en een grote uitvoeringsorganisatie spectaculaire resultaten ten aanzien van de snellere invoering van nieuwe producten. Het pensioenfonds geeft aan dat een nieuwe pensioenregeling nu in drieëntwintig dagen is in te voeren. De uitvoeringsorganisatie vertelt dat het traditioneel minstens zes maanden kost om een regeling te actualiseren, maar met Regelgestuurde Services zijn de nieuwe rekenregels binnen een maand toepasbaar. Zo zie je maar, door met deze services te werken, kun je adequaat aansluiten bij de vraag uit de markt. Alleen dan zijn organisaties in staat een snelle afhandeling en integrale dienstverlening over al hun producten te leveren. Regelgestuurde Services is geschikt voor alle organisaties waarvan de producten gebaseerd zijn op regelingen en wetten."

Management in Control

Binnen de profitsector spelen er vandaag de dag andere onderwerpen. Tolsma somt op: "Transparantie, voorspelbaarheid, risicobeheersing en aantoonbaar voldoen aan wet- en regelgeving. Management in Control zorgt ervoor dat organisaties aantoonbaar in control zijn met hun doelstellingen, de risico's en de relevante wet- en regelgeving." Had een bedrijf voorheen meer dan genoeg aan een handtekening van de directie, nu mag de onderbouwing ervan niet langer uitblijven. Daarmee heeft transparantie terrein gewonnen. Tolsma vervolgt: "De andere kant van de medaille is uiteraard dat een organisatie de focus op resultaatgerichtheid moet blijven houden om concurrerend te zijn. Dit roept om een goede balans tussen performance en interne beheersing van risico's en regelgeving (risk en compliance)."

Hoe krijgen organisaties dat voor elkaar? Tolsma: "Met Management in Control hebben managers continu inzicht in de mate waarin doelstellingen worden behaald. Daarnaast wordt de beheersing van risico's zichtbaar gemaakt, en in hoeverre de organisatie aantoonbaar voldoet aan relevante wet- en regelgeving. Momenteel vinden implementaties van deze propositie plaats binnen financiële instellingen. Hierbij gaan we uit van een pragmatische aanpak, met borging bij onze klant als resultaat."

Wat is het grote voordeel van Management in Control voor organisaties? Tolsma: "Goed zicht op de performance van het bedrijf en een substantiële kostenbesparing op risk, compliance en auditing. Uit praktijkervaring is gebleken dat bij één wetswijziging de geïnvesteerde projectkosten al zijn terugverdiend. Ook kan er vervolgens tot twee derde van de jaarlijkse auditkosten bespaard worden."

Klaver: "En dan benadruk ik graag als laatste de unieke aanpak die beide proposities gemeen hebben. Het combineren van sturen op processen en het toepassen van rulemanagement levert oplossingen die tot voor kort niet mogelijk waren. Bij Regelgestuurde Services vormt regelmanagement de basis voor flexibele uitvoering van de processen, en met Management in Control heeft het management door rulemanagement er continu inzage in of de uitvoering voldoet aan de kaders rondom control."

Het is ons duidelijk. O&i loopt voorop met zijn innoverende proposities.

O&i

Daltonlaan 600, 3584 BK Utrecht

Postbus 85221, 3508 AE Utrecht

Telefoon: (030) 289 56 65

Fax: (030) 281 77 18

E-mail: [email protected]

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

www.oi.nl

Salarisverhoging? Het is gunstiger een pensioen te regelen

In samenwerking met Doenpensioen van a.s.r. - Het nieuwe jaar is aangebroken! Wil jij je medewerkers dit jaar iets extra’s geven? Denk dan ook eens aan een appeltje voor de dorst voor later. Het regelen van pensioen voor je werknemers is niet alleen een mooie manier om je werknemers te binden, maar ook fiscaal gunstig. We spreken erover met Nick Leben van Doenpensioen a.s.r.

doenpensioen asr nick leben

Leben ziet dat steeds meer werkgevers besluiten pensioen aan te bieden. Dat is geen wonder: in deze krappe arbeidsmarkt zijn aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden een must.

‘We spreken nu echt van een werknemersmarkt waarin het een uitdaging is om talent aan te trekken en te behouden. Goede pensioenvoorzieningen kunnen de doorslag geven voor een potentiële werknemer’, vertelt Leben. ‘Vaak vragen medewerkers zelf om een pensioenregeling. Het wordt namelijk gezien als een belangrijk onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Het is het inkomen van later.’

1 januari: een goed moment

De start van het nieuwe jaar is een mooi moment om een pensioen aan te gaan bieden. ‘Eind van het jaar ben je als ondernemer bezig met de budgetten van volgend jaar. Het inpassen van een pensioen in het budget of een verbetering van je pensioenregeling is een belangrijk onderdeel van die financiële strategie,’ stelt Leben.

Lees ook: 5 momenten om als startende ondernemer een pensioenregeling te beginnen

Het begin van het jaar is ook een symbolisch moment. ‘Begin het jaar met het zeker stellen van de toekomst van je werknemers’, zegt Leben. ‘Het is een investering in hun welzijn en een teken van een vooruitstrevend en zorgzaam bedrijf.’ 25 procent van de werkgevers die voor het eerst een pensioenregeling opzet bij Doenpensioen van a.s.r. start aan het begin van het nieuwe jaar. Beginnen met zo’n pensioenregeling kan ook met terugwerkende kracht per 1 januari.

Heb je al een pensioenregeling? Dan kun je er ook voor kiezen om deze te verbeteren, waardoor je medewerkers later meer pensioen ontvangen. ‘Er zijn in de basis twee soorten werknemers: medewerkers die alleen vragen of er pensioen wordt aangeboden, en medewerkers die vragen hoe het dan is geregeld. Die laatste groep is iets meer thuis in het onderwerp. Zij kijken kritisch of de pensioenregeling inhoudelijk voldoet aan hun eisen.’

Pensioenen regelen als startup of scaleup

Voor startups en scaleups ligt de focus op het groeien van het bedrijf, minder op de pensioenvoorziening van hun medewerkers. Toch is het volgens Leben belangrijk om ook binnen een jong bedrijf na te denken over pensioen. ‘Met Doenpensioen helpen we veel startups en scaleups met het regelen van pensioenen, die komen vaak via mond-tot-mondreclame bij ons. Het is een kleine wereld’, lacht Leben.

Het aanbieden van pensioenen is dus zeker niet alleen voor grote corporates. ‘Onze klanten hebben gemiddeld zo’n zeven medewerkers bij de start van hun pensioenregeling.’

Hij benadrukt dat er voor elk bedrijf wel een passende oplossing is. ‘Je hoeft geen keuze te maken die lang vastligt; je kunt beginnen met een bescheiden pensioenregeling en deze laten meegroeien met het bedrijf. Voor elk budget is er een passende regeling.’ Leben vertelt dat het al vanaf de eerste medewerker een goed idee is om een pensioenregeling op te zetten. ‘Dan regel je het meteen goed voor eventuele toekomstige medewerkers.’

Zo koos Closure voor een pensioenregeling

Een interessant voorbeeld van een jonge onderneming die van pensioen een prioriteit maakt is Closure. Ondernemer Graciëlla van Vliet legt uit dat ze met pensioen aan de slag ging om haar personeelsbestand diverser te maken.

‘Veel van onze mensen kwamen in eerste instantie net uit de collegebanken. Niemand was echt met zijn pensioen bezig. We wilden graag een diverser team, dus op een gegeven moment kwamen er ook mensen bij die bijvoorbeeld al een gezin hadden. Die veranderingen maakten duidelijk hoe belangrijk het is om een goede pensioenregeling te treffen. Je wilt goede mensen niet kwijtraken aan een ander bedrijf met betere voorwaarden.’

Lees meer: Waarom startup Closure al vroeg begon met een pensioenregeling

Fiscaal gunstiger dan salarisverhoging

Een pensioenregeling is niet alleen een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde, het biedt ook fiscale voordelen voor je werknemer. ‘Over het pensioen dat je opbouwt, betaal je geen inkomstenbelasting tot het moment van uitkeren. Dan betaal je vaak minder belasting, wat dus financieel gunstiger is’, legt Leben uit.

Ook voor jou als werkgever kan het aanbieden van pensioen fiscaal gunstiger zijn dan een salarisverhoging. Dit heeft te maken met de sociale werkgeverslasten.

Pensioen regelen eenvoudiger dan gedacht

Leben vertelt dat hij veel vragen krijgt van werkgevers over het afsluiten van pensioenen. Vaak hebben ze het idee dat het erg ingewikkeld is om deze af te sluiten, en dat er veel tijd in gaat zitten. ‘Het is iets waar werkgevers meestal niet mee bezig zijn, het is niet je corebusiness. Wel die van ons om werkgevers te helpen. Dat is een belangrijke reden dat wij onze pensioenen zo simpel en begrijpelijk mogelijk houden’, vertelt Leben.

‘Als je bij Doenpensioen een gesprek aanvraagt, gooien wij niet te veel met vaktermen en ben je binnen een uurtje helemaal up to speed. Dan is het aan de werkgever zelf om te bepalen of hij inderdaad pensioen voor zijn werknemers wil regelen. Dat kan dan binnen twee weken geregeld worden (of zelfs met terugwerkende kracht).’

Lees ook: In 7 stappen naar een pensioenregeling voor je startup