Het is geen nieuws dat er een groot personeelstekort is. Het werven van nieuwe mensen kost ondernemers enorm veel tijd en geld. Als het lang duurt voordat vacatures zijn ingevuld, gaat dat ten koste van klanten, collega’s en jou als ondernemer.
Waarom nieuwe mensen werven?
De groei van een bedrijf betekent in de regel dat er nieuwe mensen worden gezocht. Maar groei is lang niet altijd de enige reden. Veel nieuwe medewerkers vertrekken alweer snel bij hun werkgever, koud nadat ze zijn gestart.
Dat bezorgt veel ondernemers enorme hoofdpijn, want deze mensen moeten vervangen worden. En dat is in deze tijd van krapte verre van makkelijk.
Een paar cijfers:
- 22 procent van de nieuwe medewerkers stopt binnen de eerste 45 dagen.
- 51 procent van de vertrekkende mensen neemt binnen een half jaar de beslissing om weg te gaan.
- Bijna 1 op de 3 verlaat zijn werkgever, vrijwillig of onvrijwillig, binnen een jaar.
Een deel hiervan is te wijten aan een slechte selectie, waardoor niet de juiste mensen worden aangenomen. Maar een andere belangrijke oorzaak is dat er aan nieuwe medewerkers vanaf hun eerste dag te weinig aandacht wordt besteed.
In de vorm van een fatsoenlijke onboarding, waarin medewerkers de tijd krijgen om hun plek te vinden in de organisatie en zich thuis kunnen voelen in hun rol.
Lees meer: Onboarding draait om meer dan een inwerkplan en werkende laptop
Van onboarding naar ontwikkeling
Maar ook na een goede onboarding van een nieuwe medewerker ben je nog niet klaar. Een 20-jarig dienstverband is niet meer van deze tijd, dus je moet als werkgever extra je best doen om mensen te behouden.
Om mensen te binden aan je organisatie dien je meer te bieden aan je medewerkers dan alleen het jaarlijkse teamuitje of die bonus aan het einde van het jaar. Mensen willen zich ontwikkelen.
Dat is zeker voor millennials een belangrijke reden om wel of niet voor een werkgever te (blijven) kiezen. Ontwikkeling is een must, geen ‘extraatje’ voor je medewerkers.
Relevant blijven
Wanneer je mensen de mogelijkheid geeft om hun talenten te benutten en hun vaardigheden aan te scherpen, kunnen zij relevant blijven in een steeds veranderende wereld. Dat is niet alleen goed voor hen, maar ook voor de toekomst van je bedrijf.
We hebben allemaal mogen ervaren hoe snel de wereld om ons heen kan veranderen. Maatschappelijke, economische en technologische ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op.
Dat vraagt niet alleen ontwikkeling in kennis en vaardigheden, maar het vraagt ook veerkracht, flexibiliteit en een bepaalde wendbaarheid van mensen om zich aan te kunnen aanpassen.
Absolute noodzaak
Persoonlijke ontwikkeling is dan niet zomaar een ‘extraatje’ voor je medewerkers, of een paradepaardje om nieuwe mensen mee te werven. Het is een absolute noodzaak wanneer jij je bedrijf verder wilt ontwikkelen en mee wilt groeien met de toekomst. Zeker wanneer je het plan hebt om je bedrijf de komende jaren te professionaliseren.
Dan zullen je medewerkers daarin mee moeten kunnen groeien. Ondertussen kijk je continu of mensen nog op de juiste plek zitten, of ze in hun rol nog steeds van toegevoegde waarde zijn en plezier hebben in het werk dat ze doen. Dat gaat hand in hand.
Weet daarom welk ontwikkelpotentieel je in huis hebt en haalt.
- Kijk niet alleen naar wat je nu op dit moment nodig hebt van je medewerkers. Bepaal vooral welke potentie van grote waarde ze in huis hebben. Met het oog op je ambities voor de toekomst.
- Koppel de ontwikkeling van je mensen aan de doelen van je bedrijf, op de korte en lange termijn.
- Zorg dat mensen meegroeien. Doe niks ad hoc, maar werk volgens een gedegen plan, zodat je weet waar mensen zich in ontwikkelen, met welk doel, wat dat van hen – én van jou – vraagt als ondernemer.
Op die manier blijven medewerkers relevant voor jouw bedrijf, en blijf jij relevant voor hen. Daarmee bespaar je jezelf een hoop frustratie en houd je de regie in handen qua groei.
En hoef je niet regelmatig vacature te plaatsen ter vervanging van een medewerker, terwijl je dat eigenlijk had kunnen voorkomen.
Lees meer over recruitment en talent ontdekken:
- De 9 belangrijkste selectiemissers bij de werving van talent
- De beste kandidaat voor een functie is zelden degene met het sterkste cv
- Beloof geen dingen die je niet waar kunt maken, anders rent je personeel gillend weg