Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Refurbished’ sneakerspecialist Wear geeft je oude patta’s een tweede leven

Startup Wear handelt in ‘refurbished’ sneakers, een concept dat bekend is van laptops en telefoons. Een veelbelovende maar ook ingewikkelde markt, zeggen oprichters Pim Roggeveen en Lorenzo van Galen. ‘Het meest uitdagende is de inkoop. Je zou het niet zeggen, maar afgedankte sneakers zijn duur.’

wear sneakers refurbished pim roggeveen lorenzo van galen
Pim Roggeveen (links) en Lorenzo van Galen, de oprichters van Wear. Foto: Wear

Pim Roggeveen en Lorenzo van Galen wisten niet wat ze zagen toen ze de Nederlandse textielsorteerder Sympany in 2021 voor het eerst bezochten. Stapels en stapels aan kleding en schoenen, metershoog, waarvan het meeste er nog hartstikke goed uitzag.

Tot dat bezoek hadden ze er nooit bij stilgestaan hoeveel textiel jaarlijks in Nederland wordt afgedankt: ruim 135 miljoen kilo. ‘En dat is alleen het deel dat via kledingbakken en kringloopwinkels wordt ingezameld’, zegt Van Galen. ‘Dat is minder dan de helft. De rest wordt gewoon weggegooid.’

Lees ook: Hoe redden we kleding van de afvalberg? 4 mogelijke oplossingen

De ondernemers waren bij Sympany om een partij tweedehands schoenen in te kopen. Leuke bijverkoop voor de pop-upstore Wear die ze in hun thuisstad Rotterdam hadden geopend. Het bedrijf werd in 2020 opgericht als schoonmaakbedrijf voor sneakers. Ontstaan vanuit een behoefte: Van Galen en Roggeveen, beiden sneakerheads, konden nergens terecht met vieze of kapotte exemplaren.

Raar, vonden ze. Iedereen loopt tegenwoordig op sneakers en toch weten veel schoenmakers niet wat ze ermee aan moeten. ‘Daarop zijn we zelf gaan poetsen’, zegt Roggeveen. ‘Eerst voor vrienden en familie, toen professioneel.’ Naast een duurzame insteek – de levensduur van sneakers verlengen – doen ze dat met een sociaal doel: jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen bij Wear aan de slag.

Bristol en De Bijenkorf als klant

Inmiddels is Wear sneakercleaner af. Sinds 2023 ligt het zwaartepunt volledig op de verkoop van opgeknapte afgedankte sneakers. Refurbished, in vaktaal. De pop-upstore – eerst in de Van Oldenbarneveltstraat, daarna in de Koopgoot – is ingeruild voor een webshop en shop-in-shops bij andere retailers. De cleaningservice is opgeheven. ‘Al zijn onze schoonmaakproducten nog steeds online te koop’, zegt Roggeveen. ‘Dat is onderdeel van ons dna, dat hoort er gewoon bij.’

De startup moest keuzes maken. ‘We zaten op twee sporen’, vertelt Van Galen. ‘Met twee heel verschillende doelgroepen. Illustratief is dat we – als enige fashionspeler, denk ik – hebben samengewerkt met zowel De Bijenkorf als Bristol. Voor De Bijenkorf-klanten maakten we sneakers schoon, wat we inmiddels niet meer doen, bij Bristol hebben we vier shop-in-shops.’

Roggeveen vult aan: ‘Het werd steeds duidelijker dat we niet beide domeinen konden claimen. En repairservices zijn lastig winstgevend te krijgen. Als je opschaalt, stijgen de operationele kosten evenredig mee.’

Lees ook: Grote merken gaan voor kledingreparatie: ‘Spijkerbroeken moeten je hele leven meegaan’

Arbeidsintensief proces

De tweedehands verkoop bleek het meest schaalbaar. Wear heeft de capaciteit om maandelijks 5.000 sneakers te verwerken, al blijft het een ingewikkeld proces. De sneakers worden in bulk ingekocht bij inzamelaars Boer Groep, Erdotex, Leger des Heils Reshare en Sympany.

Elk paar is handmatig geselecteerd, schoongemaakt, voorzien van een nieuwe binnenzool, opnieuw gecheckt, gefotografeerd en met barcode en producttekst online gezet. Momenteel staan er zo’n vierduizend sneakers op de webshop.

Die zijn een stuk goedkoper dan wanneer je ze nieuw zou kopen. Zo gaat een Converse-gymp die in de winkel 100 euro kost, bij Wear voor 60 tot 70 euro weg als-ie nog in perfecte staat is, en voor 30 tot 40 euro als-ie gebruikssporen heeft.

Kant-en-klare oplossing

Sinds de oprichting gaf Wear zo’n 15.000 tot 20.000 sneakers een tweede leven in eigen land. Daar ligt een taak voor de hele schoenenindustrie. Momenteel blijft slechts 2 procent van alle ingezamelde schoenen voor hergebruik in Nederland. In 2026 wordt met de UPV Schoenen wetgeving van kracht die de branche verplicht dat aandeel op te schroeven (naar 3 procent in 2025 en 5 procent in 2030, red.).

‘Dat kunnen wij de sector met een kant-en-klare oplossing uit handen nemen’, zegt Roggeveen. ‘Binnen de tweedehands sneakermarkt loopt Wear voorop. We hebben eigenlijk geen concurrenten. Geen partijen die doen wat wij doen, althans. High-end sneaker resellers en tweedehands consumentenplatforms als Vinted doen echt iets anders.’

wear sneakers refurbished
De tweedehands verkoop is een ingewikkeld proces. Zo krijgen alle sneakers een nieuwe binnenzool. Foto: Wear

Btw-tarief kan lager

De startup moet 2026 alleen wel halen, grapt hij. Volgens hun prognose zal Wear vanaf 2025 zwarte cijfers schrijven, maar dat is met veel onzekerheid omgeven. ‘Het is niet makkelijk om dit model winstgevend te krijgen. Onze marges zijn niet hoog, 50 tot 60 procent, waar dat bij nieuwe schoenen 250 procent is.’

Wear maakte al slagen door de reiniging grotendeels uit te besteden aan wasserette SCO, een sociale werkplaats, die dat sneller en goedkoper kan. Het verlagen van het btw-tarief op tweedehands kleding en schoenen, nu 21 procent, zou volgens de ondernemers ook enorm helpen.

‘Waarom zou je die op dezelfde manier belasten als nieuwe producten?’, zegt Van Galen. ‘Daarmee verhoog je de drempel om duurzamer te consumeren onnodig.’

Grip op aanbod

Maar de meeste winst valt te behalen met de inkoop. Van Galen: ‘Je zou het niet zeggen, maar weggegooide sneakers zijn duur. We betalen 7 tot 12 euro per kilo. Om break-even te spelen, zou dat 3 tot 4 euro moeten zijn.’

Onhandig is dat ze bij de opkoop van bulkpartijen nooit weten wat ze krijgen. Sturen op bestverkochte modellen of maten gaat niet; ze moeten maar zien wat er bij de volgende levering in de zakken zit. Dat is de charme van tweedehands, maar een beetje meer grip op het aanbod zou fijn zijn, vinden ze.

‘De Adidas Campus en Samba zijn nu hip’, zegt Roggeveen. ‘Die willen wij ook, maar dan refurbished. Daarmee willen we de liefhebber aanspreken. Mensen komen nu vooral voor de kortingen en dat is niet erg, maar we willen meer klanten die klant zijn, omdat ze het tof vinden wat we doen.’

Lees ook: Zoolmates is de Fairphone van de sneakerwereld

Op de koffie bij Nike

Die schoenen gaat Wear zelf inzamelen. De startup wil restpartijen afnemen bij retailers en merken. Schoenen met een fabrieksfoutje of geretourneerde paren die niet meer terug de winkel in kunnen, bijvoorbeeld. De eerste pilot, met een bekende sneakerzaak uit Rotterdam, is inmiddels een feit.

Het liefst zouden ze zulke ‘probleemparen’ ook van grote spelers als Nike of Adidas overnemen. ‘Daar zit de meeste kwalitatieve voorraad’, zegt Van Galen. ‘Maar die zijn enorm kritisch op hun afzetkanalen. We hadden onlangs wel een afspraak met de duurzaamheidsmanager van Nike Europe, op het hoofdkantoor in Hilversum. Had-ie een week later ineens een nieuwe baan.’

Ze doen ook onderzoek naar particuliere inzameling. ‘We krijgen van klanten regelmatig de vraag of ze zelf sneakers kunnen insturen’, zegt Roggeveen. ‘Dat willen we faciliteren. We gaan testen met gratis verzendzakken en andere prikkels, zoals korting op een volgende aankoop of een donatie aan een goed doel. Kijken wat werkt en of het voldoende is om een nieuwe goederenstroom toe te voegen. En of het helpt om de betrokkenheid bij onze missie te vergroten.’

Marketingbureau met schoenenwinkel

Veel vragen die tijdens het gesprek de revue passeren, hebben de ondernemers zelf ook. Om de toekomst uit te stippelen, moeten die eerst beantwoord worden.

Wear haalde bij twee eerdere investeringsrondes met onder andere Rabo Foundation en Stichting Doen groeigeld op – samen ruim 500.000 euro – om de pop-up in de Koopgoot en de webshop te financieren. Een derde ronde staat op z’n vroegst eind december 2024 op de planning. ‘Dan verwachten we meer duidelijkheid te hebben over het groeipad en de investeringen die daarvoor nodig zijn’, stelt Van Galen.

Tot die tijd blijven de Rotterdammers hun verhaal consistent en op alle mogelijke manieren vertellen. Dat resoneert: in 2023 steeg de omzet met 75 procent ten opzichte van een jaar eerder. ‘We hebben een eigen magazine, podcast en binnenkort starten we met masterclasses voor andere re-commerce spelers’, vertelt Van Galen. Lachend: ‘Eigenlijk zijn we een marketingbureau met een schoenenwinkel.’

Lees ook deze artikelen over impact-startups: