Wat is Zoolmates?
Een nieuw sneakermerk dat impact wil maken. Deze ‘Fairphone’ van de schoenen wil zo lokaal (en duurzaam) mogelijk produceren. De meeste producenten zoeken hun heil in Azië, maar dat is wat Zoolmates betreft niet de beste route.
‘Als je dichterbij produceert, dan scheelt dat uitstoot en verspilling, en bevorder je lokale ontwikkeling’, zegt medeoprichter Willem Jansen (foto links). ‘En je hebt beter zicht op hoe de productie plaatsvindt en onder welke omstandigheden.’
De cleane, witte Zoolmates-sneaker (voor mannen en vrouwen) bestaat volledig uit Europese onderdelen. Het bovenwerk wordt in Roemenië gemaakt, de assemblage met zool vindt plaats in Nederland. Beide locaties worden gerund door een Nederlands familiebedrijf.
De logistiek is in handen van Pluryn, een zorgorganisatie die mensen aan werk helpt, en duurzame bezorgdienst Cycloon. Op het impact-scorebord staan verder chroomvrij geproduceerd leer en een zool van deels gerecyclede materialen.
Wie zitten erachter?
Oprichter Willem Jansen was tot afgelopen juni wethouder (Ouder-Amstel) en was daarvoor actief bij woningcorporaties. Broer Bart (foto midden) is al twaalf jaar actief bij zorgorganisatie Pluryn en runt een lokaal biermerk. Neef Daan Smits (foto rechts) neemt kennis mee uit de financiële wereld.
Tijdens borrels en kerstdiners ontstond een gezamenlijke missie, vertelt Jansen. ‘Hoe kun je een mooi product maken dat interessant is voor de markt, maar ook voor de mensen die het maken? Daar kwam na een lang traject sneakers uit.’
De drie trokken zogezegd de stoute schoenen aan. Zonder ervaring in de modewereld, maar wel met een fris-kritische blik, zegt Jansen. ‘Wat is “duurzaam” eigenlijk, als je het over schoenen hebt? Welke keuzes kun je daarin maken?’
Duurzame claims klinken volgens hem soms beter dan ze zijn. Zoals zolen waar koffiedrab of appelleer in verwerkt zit. Jansen: ‘Dat klinkt goed, maar het is als restproduct niet te recyclen.’
Wie zitten erop te wachten?
Mensen die bewust nadenken over hoe en waar een product zoals een sneaker gemaakt wordt. ‘We denken dat we daarmee een grote groep mensen kunnen aantrekken. En we hopen een voorbeeld te zijn voor andere bedrijven.’
Zoolmates trommelde een eerste groep kopers op via een crowdfundingcampagne op Crowdaboutnow.nl. Daar ging de sneaker in de voorverkoop. Donateurs krijgen een uitnodiging voor de launchparty en een jaarlijks meedenk-diner. Ook kunnen ze sneakers laten personaliseren door een ontwerpster.
Jansen: ‘Zo bouwen we aan een groep mensen die ons kent en die gelooft in ons verhaal. Onze inzet is dat klanten ambassadeurs worden. Dat ze blij zijn met de schoen en daarover vertellen aan de mensen om hen heen.’
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Hoever is Zoolmates?
Zo’n honderd fans van het eerste uur bestelden alvast een paar sneakers. Daardoor werd deze week het (eerste) doelbedrag van de crowdfundingcampagne gehaald.
Dat betekent dat de productie snel van start kan. De eerste schoenen – de oprichters lopen er zelf stiekem al een tijdje mee rond – worden als het goed is in oktober geleverd. Tegen die tijd is ook de webshop van Zoolmates live.
‘De komende maanden gaan we experimenteren met duurzame materialen, zoals biologisch afbreekbaar leer. Daarnaast gaan we overleggen om een groter deel van de productie naar Nederland te halen en willen we de collectie uitbreiden.’
Wat is het businessmodel?
Met 150 euro per paar zijn de sneakers relatief prijzig. Maar dan heb je wel een ‘kwalitatief goede sneaker’ die voor de helft in Nederland wordt geproduceerd, zegt Jansen.
De ondernemers willen zo transparant mogelijk zijn over de verkoopprijs. Zo kost de productie in Nederland (per paar) 10 euro meer. ‘Al het geld dat overblijft willen we investeren in het opschalen van het productieproces en in materialen.’
Zoolmates beperkt de verkoop vooralsnog tot de eigen webshop, want in fysieke winkels ‘lever je te veel marge in’. Jansen: ‘Ik denk wel dat we op termijn in een beperkt aantal winkels zullen komen te liggen.’
Nog geld nodig?
De voorverkoopcampagne leverde tot nu toe iets meer dan 20.000 euro op. Via Crowdaboutnow kreeg Zoolmates gelijk de beschikking over ‘een platform met ervaring, netwerk en bereik’, zegt Jansen.
Zoolmates koos volgens hem bewust voor presales, en geen crowdfunding in ruil voor aandelen. ‘In deze fase willen we vooral kijken hoe de markt het oppakt en hoe mensen naar het verhaal en product kijken.’
Lees meer over startups:
- Wanneer kun je als startup het beste je investering naar buiten brengen?
- Zo bepaal je de waardering van je startup
- 4 redenen om medewerkers te belonen met aandelen
- Deze 11 angel-investeerders maken van Nederlandse startups wereldspelers
- Bootstrappen: de ultieme checklist voor groeien zonder extern kapitaal