Tempeh, gemaakt van gefermenteerde soja. Stukjes Quorn, met eiwit van paddenstoelen. Of deze: braadworstjes met veldbonen als bouwsteen.
Vleesvervangers zijn er inmiddels in allerlei varianten en elke supermarkt heeft ze in het schap. Ruim een derde van de Nederlanders eet minimaal één keer per week zo’n plantaardig alternatief, blijkt uit eerder onderzoek in opdracht van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.
Toch nog te veel vlees op het bord
Wat het kabinet betreft mag dat best wat vaker. Mogelijk is het je ontgaan, maar Nederland heeft sinds twee jaar een Nationale Eiwitstrategie. ‘Doelstelling is de consumptie van 50 procent plantaardige eiwitten in 2030 en 60 procent in 2040. Nu nog is dat precies andersom en eet de gemiddelde Nederlander 60 procent dierlijke eiwitten, aldus Maartje Nelissen.
Ze is founder van The Food Line-Up, één van de meest duurzame cateraars van Nederland, en een van de initiatiefnemers van Plant FWD. ‘Als we deze ambitieuze doelstellingen willen halen, dan moeten onze boeren meer eiwitrijke gewassen gaan produceren en daar ook een eerlijke prijs voor krijgen.’
Lees ook: 5 Nederlandse startups die de voedingsbranche radicaal kunnen veranderen
Volgens Nelissen draait het hierbij niet alleen om kapitaal en technische innovaties. ‘We moeten met name aan de consumentenzijde als sector aan de slag. Neem nou dat woord: eiwittransitie. Wie wordt daar nou warm van? We moeten mensen juist meer gaan verleiden. Laten we het over lekker en duurzaam eten hebben. Plantaardig eten is vaak gezonder eten en dat is een boodschap die bij het grote publiek wél aanslaat.’
Plant FWD is een nieuw event voor startups, producenten, retailers en investeerders die actief zijn in de voedingsindustrie. Doel is om het ecosysteem en alle kennis over plantaardig eten bij elkaar te brengen en van elkaar te leren. De organisatoren willen hiermee de transitie naar een duurzamer en plantaardiger voedingspatroon versnellen. MT/Sprout is founding partner van het event.
De conferentie is een initiatief van Maartje Nelissen (The Food Line-Up), Marcel van der Heiden (Karma Kebab) en Tom van Duijn (Jamael Food Group).
Er zijn deze eerste editie 30 sprekers, onder wie de EMEA Creative Director van Oatly, Koert van Mensvoort (Next Nature Network), Isabel Boerdam (Green Food Lab) en Ray Klaassens (ex-commando en bekend van ‘Kamp van Koningsbrugge’). Ook zijn er mogelijkheden om nieuwe concepten bij investeerders te pitchen en krijgen bezoekers een kijkje in de toekomst van foodretail.
Datum: 18 april 2023
Locatie: Theater Amsterdam
Toegang: bestel hier je tickets
Subsidiestromen houden innovatie tegen
Tijdens de coronacrisis schoot de verkoop van vleesvervangers omhoog. ‘Door de sterke inflatie zie je alleen dat mensen nu weer prijsbewuster zijn. Relatief iets duurdere vleesvervangers worden daarom minder vaak in het boodschappenmandje gestopt’, zegt Nelisse.
Afgetroefd op prijs dus. En dat heeft volgens Marcel van der Heiden onder meer te maken met de subsidiestromen die in het voedselsysteem zitten vastgebakken. Hem kennen we als de man achter Karma Kebab, de startup die met knolselderij en granen een plantaardige kebab heeft ontwikkeld.
‘Uit recent onderzoek van ProVeg blijkt dat de vleesindustrie nog steeds 70 keer meer wordt gesubsidieerd dan plantaardige producten. Deze subsidiestromen verstoren de voedselmarkt en houden innovatie tegen’, aldus Van der Heiden.
Lees ook: Een échte nepbiefstuk? Rival Foods maakt vleesvervangers met spierstructuur
Hamburger uit het lab
Voor producenten van kweekvlees gelden er nog extra uitdagingen. Zo duurt het gemiddeld twee tot drie jaar voordat de EU toestemming geeft om een nieuw product op de markt te brengen.
‘Dat schrikt potentiële investeerders een beetje af. Bedrijven als Mosa Meat en Meatable is het gelukt om tientallen miljoenen uit de markt op te halen. Maar kijk je naar het algemene beeld, dan haalt een gemiddelde AI-startup tien keer zoveel groeigeld op dan een startup in plantaardig voedsel’, zegt Van der Heijden.
Ook het productieniveau blijft een uitdaging. ‘Een handjevol partijen heeft de smaak en textuur nu redelijk op orde, maar blijven op een productieniveau steken van 50 tot 100 kilo per uur. Dan praat je nog lang niet over schaal.’
Dit zei ceo Krijn de Nood van Mosa Meat daar onlangs over: ‘We hebben het proces op 50 liter stabiel en uit één liter halen we ongeveer 100 gram vlees. We moeten veel meer kilo’s produceren’, aldus de founder van Mosa Meat in een interview op MT/Sprout.
Smaak van vlees geëvenaard
Misschien komt de doorbraak wel uit België. Daar experimenteert de startup Paleo namelijk met precisiefermentatie, een nog jonge technologie die wordt ingezet voor de productie van melkeiwitten zonder dat daar een koe aan te pas komt.
Het bedrijf heeft op deze manier zes ijzerhoudende eiwitten ontwikkeld die het aan plantaardige vleesvervangers zegt te kunnen toevoegen. Zo zou het product de smaak, textuur en voedingswaarde van echt vlees evenaren. Paleo is inmiddels voor 12 miljoen euro gefund en hoopt eind volgend jaar een commercieel product op de markt te hebben.
De eerste editie van Plant FWD is op 18 april in Amsterdam. Bestel hier je tickets »