Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Meatable-oprichter: ‘Een kilo kweekvlees ligt straks voor 7 euro in het schap’

Een select clubje foodies in Singapore mag dit jaar al proeven van Nederlands kweekvlees. Al is er voor Krijn de Nood, ceo en medeoprichter van Meatable, eigenlijk maar één stip op de horizon: massaproductie.

meatable kweekvlees krijn de nood
Foto: Meatable

Krijn de Nood is na zeven jaar McKinsey ‘klaar om verandering te maken in de echte wereld’. Waar hij naartoe wil, weet hij ook: met alternatieve proteïnen dieren uit de voedselketen halen, vertelt hij tegen MT/Sprout. Dat idee stamt uit zijn studententijd, waar hij zich verdiept in de ethiek van de natuur en de rechten van het dier.

Het klimaat zal er baat bij hebben als we de veestapel met miljarden dieren kunnen verminderen. En we zullen minder dierenleed op ons bord krijgen. Hij neemt ontslag en komt wetenschapper Daan Luining tegen, medeoprichter van Meatable, die aan de slag wil met kweekvlees.

Al in zijn eerste gesprek met Luining gaat het over de massaproductie van kweekvlees. ‘Daarmee maak je namelijk pas echt impact. Anders kom je terecht in een high end restaurant in Dubai, waar ze er wat goud overheen doen, maar dat is niet waarom ik dit wil doen.’

Grotere stukken vlees op komst

Meatable wordt in 2018 opgericht. De eerste varkensworst wordt in 2020 getoond aan de wereld. Er zitten ook dumplings in de pijplijn, en gehakt. Dat maakt wereldwijd indruk, vertelt De Nood. Voedingsbedrijf DSM stapt in, maar ook Amerikaanse investeerders.

Zo’n startup is een goede leerschool, maar wat veel leuker is, is echt die verandering maken

‘Op dat moment ligt de puur wetenschappelijke fase achter ons. We zijn een echt voedingbedrijf geworden. Al blijven we natuurlijk investeren in onderzoek, voor de next steps.’ Die volgende stappen zijn grotere stukken vlees, zoals steaks en varkenshaasjes. ‘Maar het duurt nog drie tot vijf jaar tot die op de markt zullen zijn.’

Vandaag is de kapitaalinjectie opgelopen tot 60 miljoen euro. Het bedrijf barst met tachtig mensen uit zijn jasje, en verhuist van Delft naar Leiden. ‘Iedereen wil de droom elke dag met heel veel energie een stukje verder helpen. Zo’n startup is een goede leerschool, maar wat veel leuker is, is echt die verandering maken. Dat is het mooiste wat er is.’

Lees ook: Na kweekvlees komt er ook kweekchocolade

Nu al in top 10 wereldwijd

Het hele team is inmiddels compleet, vertelt De Nood. ‘Research- en ontwikkeling, commercieel, supply chain, kwaliteit, voedselveiligheid… Dat is ongelooflijk belangrijk en dat hebben we allemaal staan. Met onze funding, het team, onze tijdslijn en technologie zitten we in de top tien wereldwijd, dat is zeker.’

Alleen al in Nederland wordt 2 miljoen kilo vlees per dag gegeten

Daarmee heeft hij nog niet alle grote uitdagingen getackeld, zoals de gewenste massaproductie. ‘We hebben het proces op 50 liter stabiel, en uit één liter halen we ongeveer 100 gram vlees. Dat vinden we natuurlijk al heel gaaf, maar we moeten veel meer kilo’s produceren.’

‘We willen naar 50 kubieke meter, daar haal je 5000 kilo vlees uit, uit één run van één reactor. Onze eerste commerciële faciliteit gaat 10.000 kilo vlees per jaar produceren. Dat lijkt serieus veel, maar even voor het perspectief: alleen al in Nederland wordt 2 miljoen kilo vlees per dag gegeten.’

Ook proeverijen in Nederland

De eerste productie zal overigens starten in Singapore, waar de regelgeving het verst gevorderd is. De verkoop van kippenkweekvlees is er al sinds 2020 toegestaan. Meatable verwacht daar eind dit jaar de toestemming te hebben voor de verkoop van hun kweekvlees.

Het dossier voor Singapore wordt nog dit jaar ingediend, tegelijk met de aanvragen voor Noord-Amerika en Europa, vertelt De Nood. De VS zal hierin sneller gaan dan Europa, is de verwachting. ‘In Nederland wordt wel bekeken of er al ruimte is voor proeverijen, hiervoor werken we nauw samen met de toezichthouders.’

Plantaardig vlees is overhyped geweest, vooral door de media

Meatable werkt voor de Singaporese markt ondertussen samen met drie partners. ‘Esco Aster produceert het weefsel, maar dan heb je nog geen worsten. Die maken we in de faciliteit van een worstenproducent. En we werken samen met Love Handle die geweldige plantbased producten heeft.’

Plantaardig helpt capaciteit vooruit

Plantaardig, daar is toch best veel kritiek op, wegens tegenvallende resultaten? ‘Ik deel die kritiek op plantbased niet. Plantaardig vlees is overhyped geweest, vooral door de media. Die markt begint zich nu te balanceren, er zit nog altijd een goede groei in en het blijft een ongelooflijke mooie toevoeging aan ons eiwitpalet.’

‘De kritiekpunten op plantaardig, zoals een nasmaak van soja, gelden ook niet voor ons product. Wij hebben een andere structuur, die wel het gevoel geeft van vlees, en we gebruiken dierlijk vet in ons product, wat ook ongelooflijk lekker is.’

We hebben 150 miljoen nodig voor het bouwen van een echt grote productiecapaciteit

‘Onze droom is honderd procent gecultiveerd vlees te hebben, maar de productiecapaciteit is nu nog de beperkende factor. Met een hybride product, vlees gemengd met plantaardig, kun je die capaciteit verhogen. Zelfs als we ons product fifty fifty mengen met plantbased, dan heb je nog een ongelooflijke smaakervaring.’

Foodies en expats in Singapore

Ceo Krijn de Nood van Meatable

‘Esco Aster heeft voldoende productiecapaciteit om in een select aantal restaurants en een paar winkels van Love Handle te liggen. Dat is voor volgend jaar. Ze zijn bezig om de capaciteit uit te bouwen. Je moet echt een grote faciliteit hebben, wil je in de Albert Heijn terechtkomen of in Amerika in de Whole Foods Market.’

Om wereldwijd een speler van formaat te worden, is ook meer kapitaal nodig. De Nood denkt aan zo’n 200 miljoen euro. ‘Waarvan we al 150 miljoen nodig hebben voor het bouwen van een echt grote productiecapaciteit. Daarna kunnen we wel geld halen uit onze eigen omzet.’

Singapore is om meer redenen interessant als markt, vertelt De Nood verder. ‘Er wonen 5,4 miljoen mensen, dat is niet zo veel, maar het is wel een internationale community van foodies. Er zitten ook veel expats, dus al met al een heel verschillend smaakpalet waar we op kunnen gaan testen.’

Daarom is de soft launch dit jaar ook voorzien in deze stadstaat. ‘We hebben nog niet de vergunning, maar we kunnen al wel schakelen met de Singapore Food Agency. We zijn bezig om een aantal events te organiseren waar mensen ons product kunnen proeven en we feedback kunnen krijgen.’

Lees ook: MagicCaviar maakt celgekweekte kaviaar

Over twee jaar in de supermarkt

Een andere grote uitdaging zijn de kosten. Kweekvlees is duur. Maar met het opschalen van de productie, kunnen die kosten wel omlaag. Daar heeft De Nood ook hard aan gewerkt het afgelopen jaar. ‘We willen namelijk in 2025 in Singapore in de supermarkt liggen.’

We kunnen in de buurt komen van 7 euro per kilo, dat is competitief met traditioneel vlees

‘De plantbased producten van Beyond Meat en Impossible Foods zijn in Singapore heel duur, omgerekend zo’n 30 euro per kilo. Die drempel hebben we nu al genomen. Maar we weten dat we in de buurt kunnen komen van 7 euro per kilo. Dan zijn we zelfs competitief met traditioneel vlees.’

‘Onze businesscase wordt nog interessanter, wanneer er over vijf tot zeven jaar een soort van belasting komt op traditioneel vlees. Daar lopen in Scandinavië overigens nu al gesprekken over.’

Doelgroep: de jongere generaties

Blijft natuurlijk de vraag om de consument wel bereid is om kweekvlees te eten. ‘Dat is lastig, want het product is nog niet op de markt. Maar er zijn al wel heel veel onderzoeken naar gedaan, ook door ons. Iedereen onder de 25 zegt: natuurlijk eet ik dit.’

Mijn moeder weet ook nog niet of ze kweekvlees gaat eten

‘Die jongere generatie is enorm gefocust op het klimaat, ethisch gedreven, ook vanwege het dierenleed. Het is bovendien een generatie die met technologie is opgegroeid. Sommige oudere consumenten daarentegen vinden dat vlees van een dier hoort te komen.’

‘Ik zie dat ook bij mijn moeder, die weet ook nog niet of ze kweekvlees gaat eten. Jongeren twijfelen daar niet over.’ De Nood heeft ook de tijd aan zijn kant, legt hij uit. ‘De vleesmarkt is zo groot, dat we de komende tien jaar nog niet op één procent marktaandeel zitten.’

Lees ook: Startup in kweekleer aast op Tesla en Louis Vuitton

Kweekvlees in twee weken

Hij maakt zich daar echter geen zorgen over. ‘Het kost ook gewoon tijd om onze fabrieken te bouwen. Over tien jaar zijn die jongeren van nu 35 jaar en hebben ze jonge kinderen. We hoeven alleen het verhaal goed te vertellen.’

Allemaal ophouden met vlees eten? Dat gaat niet gebeuren, het is te lekker

De uitdaging van de 21ste eeuw, schetst De Nood, is hoe we hetzelfde kunnen blijven doen met minder hulpbronnen. ‘ Het goede antwoord zou zijn: laten we allemaal ophouden met vlees eten. Dat gaat niet gebeuren, het is te lekker. Dat betekent dat je dus het productieproces efficiënter moet maken.’

‘Als je kijkt naar de snelheid waarmee wij ons product maken, dan zijn we op de goede weg. Ons proces duurt nu twee weken. Om van stamcellen naar vlees te gaan, duurt ongeveer een week. Dat is zo ongelooflijk snel. Hoe sneller het proces is, hoe meer product je kan maken met dezelfde resources.’

‘Daardoor zijn we efficiënter, kunnen we een betere prijs geven en hebben we de laagste aanslag op het klimaat. Daarom geloof ik zo in ons aanbod, we kunnen dit product echt duurzaam maken. Daarom zal Meatable ook een van de winnaars worden in dit veld.’

Geen zorgen, maar aandacht

Ligt De Nood dan nergens wakker van? ‘Natuurlijk zijn er zorgen, de regelgeving blijft er eentje. Voor Singapore is het rond, in Amerika lijkt het de goede kant op te gaan, maar je weet ook niet hoe de politieke situatie zich daar zal ontwikkelen.’

Bij de opschaling voor de kostenreductie bestaan ook geen fundamentele wetenschappelijke risico’s meer, stelt hij. ‘Al gaan er natuurlijk altijd dingen mis. Onze mindset is dan: dat is geen tegenslag, maar een gids voor waar we onze aandacht op moeten focussen. Uiteindelijk heeft niemand er wat aan als ik niet goed slaap.’

Lees ook: Koffie zonder koffiebonen, tegen de ontbossing