Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wie laat kleding nog repareren? Als het aan startup Mended ligt, is dat straks weer heel normaal

We hebben ze allemaal in de kast: die ene jas die een knoop mist, of die broek die niet meer past. Knap je die op of vervang je ‘m? Meestal gebeurt het laatste, zien Agnes Weber en Daan Maasson. Hun startup Mended brengt daar verandering in: 'Kleding repareren moet net zo makkelijk en leuk worden als iets nieuws bestellen.'

Agnes Weber en Daan Maasson, Mended
Agnes Weber en Daan Maasson, de oprichters van circulair modeplatform Mended. Foto: Mended

Iedereen heeft wel een kledingstuk in de kast waar iets mee is. Een trui met een gat erin, een jas met een kapotte rits, een broek die niet meer past. Zo’n item vervangen is een stuk eenvoudiger dan het opknappen. Met een paar muisklikken heb je binnen 24 uur een nieuw artikel in huis. Een kledingstuk naar de kleermaker brengen – want wie kan er tegenwoordig nog een rits vervangen? – is beduidend meer gedoe.

Dat is ook ondernemers Agnes Weber en Daan Maasson opgevallen. ‘Alles is tegenwoordig online te vinden’, zegt Weber. ‘Behalve een goede kleermaker. Die zijn nauwelijks tot niet online actief, over de kwaliteit en de prijzen is weinig te vinden. Dat maakt de drempel heel hoog. Ik vind het niet vreemd dat jongeren kleding nauwelijks nog laten herstellen.’

Langer met kleding doen

Zorgwekkend is het wel. Voor een goed functionerende circulaire economie is het belangrijk dat we juist meer laten opknappen, niet minder. Met het in 2022 opgerichte Mended, een platform voor het repareren en vermaken van kleding, willen Weber en Maasson het makkelijker maken om langer met kleding te doen.

Opvallend is dat ze zich niet op de eindconsument richten, maar op modemerken en -winkels die deze diensten aan hun klanten willen aanbieden.

Lees ook: Hoe redden we kleding van de afvalberg? 4 oplossingen

Een schakel terug in de keten dus. De startup werkt samen met zes bedrijven, waaronder duurzame denimmerken Kings of Indigo en Mud Jeans en retailer Sophie Stone. Daarnaast lopen gesprekken met vijf andere geïnteresseerde partijen. Zij kunnen kiezen uit een abonnementsmodel of een model op basis van orders.

Bij het eerste model rekent het bedrijf op maandbasis een vast bedrag voor zijn diensten, waarover straks meer. Bij het tweede model wordt per verwerkt artikel een fee gerekend. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het type product en wat eraan gebeuren moet.

mended kleding reparatie
Opvallend: Mended richt zich niet op eindconsumenten, maar modemerken en -winkels.

‘Unboxing’-moment

Dat werkt als volgt. Begint je spijkerbroek van Mud Jeans slijtplekken te vertonen? Via de site van het denimmerk kun je reparatie boeken bij Mended. Afhankelijk van het merk kan dat gratis of met korting. Mud Jeans geeft bijvoorbeeld 50 procent korting, Sophie Stone vergoedt het hele bedrag.

Klanten ontvangen een verzendlabel en sturen de broek op. Die gaat naar een van de aangesloten kledingmakers. Binnen tien dagen hebben ze de broek gerepareerd retour. ‘In een doos van Mended voor het ‘unboxing’-moment’, vertelt Weber. ‘Iets laten opknappen moet net zo leuk zijn als iets nieuws bestellen.’

Ze moeten het ook leuk maken. Weber: ‘Dat is absoluut cruciaal. We ontdekten dat een reparatie- en vermaakservice alleen modebedrijven niet de voordelen biedt die ze zoeken. De manier waarop je de dienst aanbiedt, doet ertoe. Merken werken met ons samen, omdat we klachten van klanten omzetten in een speelse en premium ervaring. Zo verlengen we niet alleen de levensduur van een kledingstuk, maar ook de relatie van het merk met de consument.’

Lees ook: Waarom de jas van duurzaamheidsbaas Christian de Jong voor de derde keer in de rekken van Bever hangt

En met welk argument wil de startup de consument overtuigen om een kapotte of slecht passende broek op te sturen? Niet met het duurzame verhaal alleen, zegt Weber. ‘Wij zeggen: we helpen je om langer met je favoriete kledingstukken te doen. En er op die manier meer waarde uit te halen, zowel economisch als emotioneel.’

Geen tientjeswerk

Mended heeft ook een b2c-service voor directe reparatieverzoeken van klanten. Maar daarop ligt niet de focus: 80 procent van de omzet komt van samenwerkingen met modebedrijven. Dat heeft twee redenen: marge en schaalbaarheid.

‘We willen de consument direct bedienen, dat is onderdeel van ons concept. Maar het is een complex logistiek proces en het gaat om kleine bedragen, tientjeswerk. Per transactie levert dat een paar euro op’, zegt Maasson. ‘Dat kan niet uit.’

Een abonnementsmodel voor modebedrijven biedt meer kansen, omdat Mended daar meerdere diensten aan kan koppelen. Allemaal met hetzelfde doel: a better way to keep clothes in play. Dat werkt. Winstgevend is het jonge bedrijf nog niet, maar op goede maanden worden zwarte cijfers geschreven. Dat lukt dankzij de lage overheadkosten en het feit dat Mended als schakel fungeert; het bedrijf heeft geen eigen atelier of reparateurs in dienst.

Lees ook: ‘Refurbished’ sneakerspecialist Wear geeft je oude patta’s een tweede leven

Naast reparatie- en vermaakservice is de startup een tweedehands verkoopplatform én databureau. Leveranciers krijgen doorgaans weinig feedback op hun producten, licht Maasson toe. ‘We hebben inmiddels meer dan duizend kledingstukken gerepareerd of vermaakt. Dat levert een schat aan informatie op. Worden items vaak om dezelfde reden teruggestuurd, bijvoorbeeld vanwege een ontwerpfout, slechte pasvorm of omdat het materiaal snel slijt? Al die informatie kunnen onze partners ontvangen in een maandelijkse update. Op die data kunnen ontwerpafdelingen sturen.’

Mended Mud Jeans
Een abonnementsmodel voor modebedrijven is het meest kansrijk en schaalbaar. ‘Het proces is erg complex.’

Lokale kleermakers, landelijk bereik

Het platform is in 2022 gestart met een pilot voor de reparatie van spijkerbroeken in Amsterdam en Utrecht. In die periode legden Weber en Maasson ook contacten met plaatselijke kledingmakers. Inmiddels werkt de startup met een pool van vijf vakmensen.

In het begin was dat aftasten, vertelt Weber. ‘We staan voor een bepaalde kwaliteit. Daar moesten we goede afspraken over maken. Over welke materialen en machines ze gebruiken, hoelang klanten maximaal op een order mogen wachten en hoe bestellingen worden verpakt.’

Het is wat meer werk, maar levert volgens Weber ook extra business op. ‘In plaats van lokaal hebben deze vakmensen nu een landelijk bereik.’

Onbekende investeerder

Mended zette een grote stap met de lancering van het vernieuwde platform in oktober vorig jaar. De startup repareert nu kleding in twaalf productcategorieën. Weber: ‘Daarmee coveren we ongeveer alles.’

Ook aan de achterkant is flink gesleuteld, om nieuwe partners – merken, retailers en kledingmakers – eenvoudiger te kunnen aansluiten. Het bedrijf verwacht zo snel te kunnen groeien.

De ondernemers worden al sinds de start ondersteund door Julie Perkins van Wyseminds, dat ‘purpose driven’ ondernemingen helpt bij het realiseren van de groeiplannen. De opstart is grotendeels met eigen middelen gefinancierd; voor deze volgende fase is met behulp van Wyseminds een investeerder aangetrokken.

Om welke partij het gaat en wat de hoogte van het bedrag is, delen Weber en Maasson niet. Wel dat het geld bedoeld is voor verbeteren van de operationele systemen, uitbreiden van de techniek en voor werving van nieuwe klanten.

Nieuwe mindset

Hoe groot is die vijver, in een markt waar (ultra)fastfashionspelers als Shein, Primark en H&M de dienst uitmaken? Groter dan je zou denken, stelt Weber.

‘Het grootste compliment dat je als merk kunt krijgen, is dat consumenten jouw kleding de moeite waard vinden om te repareren. Primark en H&M zullen waarschijnlijk nooit onze klanten worden, maar er zijn zoveel mooie merken die kwalitatief goede én repareerbare items maken. Dat hoeven geen duurzame nichespelers als Mud Jeans en Sophie Stone te zijn, al is dat voor ons natuurlijk een logisch vertrekpunt. Met nieuwe wetgeving als de UPV Textiel moeten álle modebedrijven nadenken hoe ze circulariteit integreren in hun businessmodel.’

Mended wil dit jaar uitbreiden naar België en Duitsland, en vanuit daar verder Europa in. De startup heeft ‘scouts’ die helpen een netwerk van lokale kledingreparateurs in de buurlanden op te zetten. Wanneer is hun doel behaald?

‘Als mode niet meer als wegwerpartikel wordt gezien’, zegt Maasson. ‘Wij geloven dat dat kan. Dat die mindset kan veranderen. Het is een heel ander voorbeeld, maar kijk naar de ontwikkeling die havermelk heeft doorgemaakt. Vijf jaar geleden was dat nog een zeldzaamheid, nu schenkt elke koffiezaak in Nederland het.’

Lees ook: Grote merken gaan voor kledingreparatie: ‘Spijkerbroeken moeten je hele leven meegaan’